DODAJ

Kolejna wielka inwestycja: będą u nas produkować nadwozia do szybkich pociągów

Wrocław
CC0 Public Domain
Tomasz Matejuk
2016-10-31 14:47:53
Bombardier Transportation Polska, specjalizujący się w rozwiązaniach dla transportu szynowego i lotniczego, zainwestował ponad 250 mln zł w rozbudowę zakładu we Wrocławiu. Produkcja ma ruszyć na początku listopada, a dzięki inwestycji powstanie 100 nowych miejsc pracy i zatrudnienie zwiększy się do 800 etatów. 

O nowej inwestycji firmy Bombardier Transportation Polska pisaliśmy w weekend. W poniedziałek 31 października wrocławską fabrykę odwiedził wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

 Cieszę się, że światowy lider w branży kolejowej i lotniczej rozszerza swoją działalność w Polsce. Rozbudowa fabryki Bombardiera we Wrocławiu, po LG Chem, Daimlerze i Toyocie, to kolejna duża inwestycja realizowana w ostatnim miesiącu na Dolnym Śląsku. Pokazuje, że Polska cieszy się zaufaniem inwestorów, a polski rząd jest dla nich wiarygodnym partnerem. To także jasny sygnał, że nasz kraj jest otwarty na innowacje w obszarze przemysłu. Ta inwestycja wpisuje się w nasz Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w obszarze reindustrializacji. Chcemy, aby przemysł był bardziej konkurencyjny i lepiej wykorzystywał innowacje, a tym samym stał się silnym filarem polskiej gospodarki – mówił Mateusz Morawiecki.

W nowej hali produkcyjnej będą powstawać nadwozia pociągów dużych prędkości dla niemieckich kolei Deutsche BahnWrocławski zakład, jako pierwszy w Polsce, dołączył tym samym do światowej elity firm uczestniczących w budowie pociągów dużych prędkości. 

Inwestycja zakłada nie tylko budowę nowej hali, ale przede wszystkim wiąże się z transferem do Polski najnowszych technologii, w tym spawania laserowego 3D, które do tej pory nie było stosowane w branży przemysłu kolejowego w Polsce. Inwestor planuje rozszerzać współpracę z polskimi partnerami i dostawcami. 

fot. alsen strasse 67


Pociągi z Wrocławia jeżdżą po Europie

Bombardier Transportation Polska we Wrocławiu jest jedną z najstarszych fabryk taboru kolejowego w Europie i w Polsce. Dotychczas znana była przede wszystkim z produkcji nadwozi lokomotyw TRAXX, lokomotyw E464 dla Włoch oraz ciężkich lokomotyw towarowych przeznaczonych do eksploatacji w Szwecji. Do tej pory, w fabryce powstało m.in. ponad 16 000 ram wózków i blisko 2 400 nadwozi lokomotyw.

Rok temu fabryka rozpoczęła produkcję nadwozi pociągów pasażerskich. We Wrocławiu realizowana jest część kontraktu dla Hamburga: produkcja i dostawa w latach 2016-2018 w sumie 180 nadwozi dla pociągów podmiejskich dla S-Bahn w Hamburgu.

We wrocławskich zakładach Bombardiera produkowane są nadwozia do lokomotyw z rodziny TRAXX oraz lokomotyw z serii E464. Tu również powstają podzespoły do innych pojazdów szynowych produkowanych przez Bombardiera. Produkcja fabryki wrocławskiej jest w całości przeznaczona na eksport.

Kolejna duża inwestycja na Dolnym Śląsku

Rozbudowa fabryki Bombardiera to kolejna z dużych inwestycji realizowanych w ostatnich miesiącach na Dolnym Śląsku. W październiku LG Chem ogłosił decyzję o rozpoczęciu budowy pierwszej w Europie fabryki, w której będą masowo produkowane baterie do samochodów elektrycznych. Inwestycja o wartości ponad 1,3 mld zł powstanie w podwrocławskiej gminie Kobierzyce, a jej efektem będzie m.in. ponad 700 nowych miejsc pracy.

Koncern Daimler wybuduje w Jaworze pierwszą w Polsce fabrykę silników Mercedesa. Minimalna wartość inwestycji przekroczy 2 mld zł. Zatrudnienie w nowym zakładzie u inwestora znajdzie kilkaset osób. 

Z kolei Toyota poinformowała, że w ciągu dwóch lat przeznaczy 650 mln zł na rozbudowę fabryki w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach, gdzie będą produkowane m.in. nowe silniki oraz przekładnie do napędów hybrydowych.