DODAJ

Miasto startuje z przetargiem na Aleję Wielkiej Wyspy. Urzędnicy będą szukać partnera

Infrastruktura / Wrocław
– Lada dzień startujemy z przetargiem na budowę Alei Wielkiej Wyspy – zapowiada wiceprezydent Wrocławia Maciej Bluj. Miasto chce zrealizować tę inwestycję w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, bo nie udało się zdobyć unijnej dotacji.

Przypomnijmy, w listopadzie informowaliśmy, że Unia Europejska nie dołoży się do budowy Alei Wielkiej Wyspy. Magistrat co prawda odwołał się od tej decyzji, ale Ministerstwo Rozwoju i Finansów odwołania nie uwzględniło.

Urzędnicy muszą więc wdrożyć plan awaryjny, czyli partnerstwo publiczno-prywatne.

– Startujemy z przetargiem na PPP. Gdyby okazało się, że jednak jest szansa na unijną dotację, na przykład w ramach innego konkursu, to być może zrealizujemy ten projekt hybrydowo, czyli łącząc partnerstwo publiczno-prywatne z dofinansowaniem UE – tłumaczy w rozmowie z portalem InvestMap.pl Maciej Bluj.

Wiceprezydent Wrocławia wyjaśnia, że zainteresowanie partnerstwem z miastem przy realizacji tego przedsięwzięcia jest spore.

Już wcześniej otrzymywaliśmy sygnały od zainteresowanych firm. Zwycięzca przetargu wybuduje drogę i będzie ją utrzymywał w odpowiednim stanie, a my będziemy za to płacić określoną stawkę, na przykład co miesiąc – podkreśla Maciej Bluj.



Inwestycja zapowiadana od lat

O budowie Alei Wielkiej Wyspy mówi się we Wrocławiu od dawna.

Jednak na przeszkodzie realizacji tego przedsięwzięcia przez długi czas stały protesty przeciwników inwestycji – ich zdaniem zagrozi ona zabytkom (m.in. Hali Stulecia) i może zdegradować środowisko na Wielkiej Wyspie.

Dopiero wiosną bieżącego roku Naczelny Sąd Administracyjny ostatecznie odrzucił skargę stowarzyszenia "Akcja Park Szczytnicki" i "Przyjazna Wyspa".

Aleja Wielkiej Wyspy połączy ul. Krakowską, przez mosty na Oławie i Odrze oraz trasę przecinającą ul. Olszewskiego i biegnącą wzdłuż ul. 9 maja z ul. Mickiewicza.

Początkowo urzędnicy planowali, że trasa będzie miała po dwa pasy w każdą stronę. W 2012 roku uznali jednak, że zaoszczędzą 30 proc. planowanej kwoty, jeśli będzie o połowę węższa.

Zgodnie z Wieloletnim Planem Inwestycyjnym na lata 2015-2019, budowa Alei Wielkiej Wyspy została zaplanowana na lata 2017-2020, a koszt całej inwestycji to 330 mln złotych. Urzędnicy chcieli, by Unia Europejska dołożyła do tego przedsięwzięcia prawie 210 mln złotych.