Modernizacja mostu kolejowego na Osobowicach: zdejmują 200-tonowe przęsło

Modernizacja mostu kolejowego na Osobowicach: zdejmują 200-tonowe przęsło

Wrocław
tuWroclaw.com
tuWroclaw.com
REKLAMA

Trwa modernizacja mostu kolejowego nad Odrą na wrocławskich Osobowicach. W czwartek rozpoczął się demontaż ważącego 200 ton kratowego przęsła o rozpiętości ponad 60 metrów. - To kulminacyjny moment całej operacji - mówią kolejarze. Przebudowa przeprawy to jeden z etapów modernizacji linii kolejowej między Wrocławiem a Poznaniem, dzięki któremu pociągi mają jeździć 20 minut krócej niż obecnie. Koszt całej inwestycji to ponad 1,5 mld złotych.

O modernizacji linii kolejowej z Wrocławia do Poznania pisaliśmy już wiosną. Przypomnijmy, za 1,5 mld złotych robotnicy wyremontują 58-kilometrowy odcinek linii kolejowej od Wrocławia do granic województwa. We Wrocławiu modernizacja obejmie ponad 13 km linii kolejowej i 9 wiaduktów.

Przebudowany zostanie także most kolejowy nieopodal cmentarza na Osobowicach. Robotnicy już rozpoczęli tam prace.

- To największy obiekt na trasie z Wrocławia do Poznania - podkreślają kolejarze.

Kluczowym momentem demontażu jednego z dwóch 500-metrowych mostów kolejowych nad Odrą pomiędzy Popowicami a Osobowicami jest ściągnięcie sześćdziesięciometrowego kratowego przęsła. Jeszcze w czwartek barka przesunie je na teren stacji Wrocław Popowice.

- To kulminacyjny moment, cała operacja demontażu ważącej 200 ton konstrukcji potrwa od 4 do 6 godzin - mówi Mirosław Siemieniec z PKP.

Gdy operacja się zakończy, ruszy kolejny etap przebudowy mostu. Stara żelbetowa konstrukcja zostanie całkowicie zmodernizowana. Ze względu na wymagania przeciwpowodziowe będzie wyższa o 35 cm od poprzedniej.

Nową przeprawę stworzą dwa przęsła stalowe o łącznej długości 131 m i żelbetowa konstrukcja na 27 odnowionych filarach. Prace rozpoczęły się jesienią. Pierwsze przęsło połączy Osobowice z Popowicami wiosną 2013 roku. Po oddaniu do eksploatacji, pierwszy most przejmie ruch pociągów. Modernizacja obejmie wówczas równoległy obiekt.

Modernizacja mostów pod dwoma torami będzie kosztowała około 41 mln złotych i zakończy się w 2014 roku.

W ramach modernizacji linii kolejowej do Poznania, zmieni się też standard przystanku Wrocław Mikołajów i stacji Wrocław Popowice.

Obiekty wyposażone będą w wiaty z siedzeniami, nowe oświetlenie i system informacji wizualnej i dźwiękowej. Podróż ułatwi elektroniczny system informacji dla podróżnych. Zapewniony będzie dogodny dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Zmodernizowane perony będą miały wygodne dojście do odnowionego dworca PKP Wrocław Mikołajów.

Powstanie też nowy przystanek kolejowy Wrocław Osobowice Cmentarz.

Po modernizacji linii E 59 na odcinku Wrocław - granica województwa dolnośląskiego pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Czas podróży z Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego skróci się o 20 minut.

Wszystkie prace mają zakończyć się w 2014 roku.

REKLAMA
Autor: Tomek Matejuk

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA