DODAJ

Znamy szczegóły dużej inwestycji na Ołtaszynie. Mieszkańcy się jej sprzeciwiają

Mieszkania i domy / Wrocław
Siedem dwukondygnacyjnych budynków wielorodzinnych i 229 miejsc parkingowych – to powstanie przy ulicy Orawskiej. – Ołtaszyn nie jest przygotowany na kolejnych kilkuset mieszkańców. Już teraz dostrzegamy problemy komunikacyjne – podkreśla Sebastian Wilk, przewodniczący zarządu osiedla.


Wówczas prezydent wydał decyzję o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Inwestycja międzynarodowego dewelopera, Bouygues Immobilier Polska Sp. z o.o., ma być zlokalizowana na działce numer 4/5, niedaleko ulicy Sojowej.

Szanujemy, że jest to teren prywatny, więc ktoś chce zainwestować i coś tam zrobić. Ale nie powinna powstawać inwestycja, do której przyszli mieszkańcy nie będą mieli jak dojechać. Ołtaszyn nie jest przygotowany na kolejnych kilkuset mieszkańców. Już teraz dostrzegamy problemy komunikacyjne – zauważa Sebastian Wilk.



Brak konsultacji z mieszkańcami

Oprócz kwestii zwiększenia się problemów komunikacyjnych, mieszkańcy skarżą się na brak swojego udziału przy konsultowaniu tej inwestycji. W ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego w tej okolicy miał powstać ciąg pieszo-rowerowy. Ich zdaniem głosowanie okazało się bezsensowne, skoro przez kolejne lata będzie to teren budowy.

Dziwi nas szybki przebieg wydania tej decyzji bez poinformowania Rady Osiedla o tak dużej inwestycji na terenie Ołtaszyna. Procedura trwa od czerwca, a dowiedzieliśmy się o tym dopiero po jej zakończeniu. Mamy mało czasu na reakcję. Pozostaje nam zabiegać o bycie stroną społeczną przy wydawaniu pozwolenia na budowę – mówi Wilk.



Przy ul. Orawskiej ma powstać siedem budynków wielorodzinnych i 229 miejsc parkingowych w trzech garażach podziemnych. Powierzchnia terenu to ponad 12 tys. mkw., z czego pod zabudowę zostanie wykorzystana blisko połowa. Do tego dojdzie 7211 mkw. całkowitej powierzchni użytkowej garaży wraz z towarzyszącą infrastrukturą.

Inspektor stwierdził, że ta inwestycja nie będzie miała wpływu na już istniejącą zabudowę. Tylko że po jednej stronie są domki jednorodzinne, po drugiej tereny działkowe, a przy samej Orawskiej w ciągu ostatnich lat powstało kilka willi. Prace mają trwać od 6:00 do 22:00. Mieszkańcy, którzy przez korki docierają do domu o 18 czy 19, chcą uciec od hałasów miasta, a mamy się przygotować na to, że przez kolejne kilka godzin będzie pracował w sąsiedztwie ciężki sprzęt? – pyta Sebastian Wilk, przewodniczący zarządu osiedla Ołtaszyn.



Troska o drogi

Mieszkańcy obawiają się prowadzenia inwestycji nie tylko pod względem generowanego hałasu, ale również zniszczenia wspólnej infrastruktury.

Oczekujemy od miasta, że przy wydawaniu pozwolenia na budowę, wyznaczy takie dojazdy dla ciężkiego sprzętu, by nie było to uciążliwe dla mieszkańców. Nie chcemy też, by doszło do zniszczenia infrastruktury drogowej, o którą zabiegaliśmy wiele lat i dokładaliśmy się poprzez "samoopodatkowanie" (niemal każda rodzina z sąsiedztwa dołożyła po około 1000 zł na budowę ul. Orawskiej, Motylkowej i Łubinowej – 10% wartości inwestycji, kilkaset tysięcy złotych – taki warunek postawiło nam miasto, gdy zawnioskowaliśmy o remont dróg osiedlowych). Nie wierzymy, że po zakończeniu prac, inwestor odtworzy zniszczone drogi – zauważa Sebastian Wilk.

Jak dodaje, Rada Osiedla i mieszkańcy osiedla są gotowi na prowadzenie konsultacji.

Jeśli deweloper wyrazi taką ochotę, to jesteśmy do dyspozycji. Chcemy pomóc i wypracować wspólne stanowisko, by uniknąć konfliktów. Znamy to osiedle od wielu lat i jesteśmy w stanie wskazać odpowiednie drogi, służące za dojazd do inwestycji. Mamy nadzieję, że deweloper będzie z nami współpracował. W przeciwnym razie musi liczyć się z oprotestowaniem i zatrzymaniem negatywnych w skutkach dla mieszkańców decyzji.



Międzynarodowe doświadczenie przeniesione na Wrocław

Bouygues Immobilier Polska to rodzinna firma z 61-letnim doświadczeniem w Europie. W Polsce działa od 2001 roku. Inwestuje przede wszystkim w Warszawie, gdzie ma na swoim koncie już kilkanaście realizacji.

We Wrocławiu będzie to czwarte osiedle tego dewelopera. Przy ulicy Jagiełły 6 wybuduje 69 apartamentów w odrestaurowanych kamienicach. O tej inwestycji pisaliśmy już w kwietniu. Za projekt odpowiada wrocławski architekt, Zbigniew Maćkow.

Projekt inwestycji znakomicie wpisuje się w filozofię życia aktywnego mieszkańca Wrocławia. Z jednej strony gęste miasto skłaniające do aktywności, z drugiej strony tuż za rogiem tereny rekreacyjne wzdłuż nabrzeży Odry. Jest to idealne miejsce, jeśli mówimy o nowym modelu używania miasta, gdzie można znaleźć dobrą pracę, a jednocześnie być w sercu wydarzeń kulturalnych i korzystać na co dzień z wysokiej jakości życia – mówi Maćków. 



Pozostałe osiedla Bouygues Immobilier Polska we Wrocławiu to Belleville przy ulicy Pięknej na Krzykach oraz Villa Alouette przy Rymarskiej na Grabiszynie.