Co słychać na koniec 2024 r. na budowie kolejowego tunelu średnicowego pod Łodzią? PKP PLK S.A.

Co słychać na koniec 2024 r. na budowie kolejowego tunelu średnicowego pod Łodzią?

FILMY
REKLAMA

Pod Łodzią powstaje podziemna linia kolejowa, która połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne na osi wschód-zachód, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska oraz na osi północ-południe, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Żabieniec.

Maszyna TBM Faustyna wydrążyła ostatni, czwarty tunel jednotorowy o długości 692 metrów w niecałe 100 dni, czyli po ok. 3 miesiącach od rozpoczęcia prac. TBM Faustyna wyruszyła z przystanku Koziny w kierunku Łodzi Kaliskiej 26 sierpnia br. Harmonogram zakładał, że dotrze do komory przy al. Unii Lubelskiej w styczniu 2025 roku.

To kolejne przyspieszenie w drążeniu tuneli przez Faustynę. Przedostatni tunel również został wybudowany przed czasem. Maszyna drążyła średnio 8,3 metrów dziennie i montowała jednocześnie obudowę. W tym celu wykorzystano 457 ringów tj. pierścieni tunelu. Usunięto ok. 40 tys. metrów sześciennych gruntu. W kolejnym etapie TBM zostanie wydobyty z komory przy użyciu specjalistycznego dźwigu. Rozpoczęła się już budowa betonowego podłoża pod dźwig.

TBM Faustyna wydrążyła łącznie 4 tunele: od komory przy ul. Długosza do komory przy ul. Odolanowskiej (940 metrów łącznie z odcinkiem pod przystankiem Koziny), od ul. Odolanowskiej do komory przy ul. Skarpowej (850 metrów), od komory przy ul. Żniwnej do przystanku Koziny (748 metrów) oraz od przystanku Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej (692 metrów). Całkowita długość tuneli to 3230 metrów.

W ten sposób zapewnione zostało połączenie stacji Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska z głównym tunelem dwutorowym w kierunku Łodzi Fabrycznej.

Wielka inwestycja w centrum Łodzi

W najgłębszym miejscu tory w tunelu będą przebiegać ok. 26 metrów pod powierzchnią ziemi, tj. ok. 9 pięter budynku mieszkalnego.

REKLAMA

Przystanki będą miały dwie i trzy kondygnacje. Na przystanku Łódź Śródmieście na poziomie -2 będą perony oraz tory, a na poziomie -1 planowane są sklepy oraz punkty usługowe i handlowe. Na obie kondygnacje będzie można dostać się schodami (tradycyjnymi i ruchomymi) oraz windami.

Perony na nowych przystankach będą na głębokości:

Polesie – ok. 21 m,

Śródmieście – ok. 20 m,

Koziny – ok. 26 m.

Pociągi będą mogły jeździć w tunelu z prędkością do 100 km/h.

Wartość projektu: 1 434 417 385,13 zł netto.

Tak będzie wyglądał tunel średnicowy w Łodzi:

PKP PLK S.A.
PKP PLK S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA