Droga ekspresowa S17 prowadzi z centrum Polski do granicy z Ukrainą, pełniąc ważną rolę zarówno w ruchu wewnętrznym, jak i międzynarodowym. Trasa obecnie łączy już Warszawę z Lublinem, a w przyszłości również z Zamościem, ułatwiając także dojazd do Lwowa.
Ponad 190 km dostępne dla kierowców
Droga ekspresowa S17, która będzie rozpoczynała się na węźle Drewnica (skrzyżowaniu z S8 na obwodnicy Warszawy), będzie miała długość ponad 320 km (wraz z wspólnym przebiegiem S12). Trasa zakończy się na granicy polsko-ukraińskiej w Hrebennem. Dziś kierowcy korzystają już z ponad 180 km S17 od węzła Warszawa Wschód na obwodnicy stolicy, aż do węzła Piaski Wschód oraz niespełna 10-kilometrowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Pomiędzy węzłami Kurów Zachód i Piaski Wschód S17 ma wspólny przebieg z drogą ekspresową S12, prowadzącą do przejścia granicznego w Dorohusku.
Wschodnia Obwodnica Warszawy - nowe otwarcie
Do zakończenia budowy ekspresowej siedemnastki brakuje ok. 130 km, z czego ok. 16 km stanowi niezwykle ważny fragment Wschodniej Obwodnicy Warszawy, domykający ring wokół stolicy. 14 marca br., zgodnie z zapowiedzią, wycofaliśmy oba wnioski o uzyskanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla S17 WOW na odcinkach Drewnica - Ząbki i Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt). Pisma te otrzymał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku. Poprosiliśmy także o umorzenie postępowania w sprawie wydania DŚU. 27 marca br. dla odcinka Drewnica - Ząbki GDOŚ zawiadomił o przekazaniu wniosku do RDOŚ w Warszawie celem załatwienia sprawy według właściwości. Natomiast dla fragmentu Ząbki - Warszawa Wschód 28 marca br. GDOŚ uchylił DŚU i umorzył postępowanie (zgodnie z naszym wnioskiem). Informowaliśmy o tym na naszej stronie internetowej.
GDDKiA jest też w trakcie przygotowania dokumentów do ogłoszenia przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Do połowy tego roku planuje ogłosić przetarg na wybór biura projektowego. Jego zadaniem będzie ponowne przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, z naciskiem na rozwiązania tunelowe. Będą brane pod uwagę nowoczesne technologie oraz dotychczasowe doświadczenia. Konsekwencją prac będzie wskazanie najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym przebiegu trasy.
Kolejne odcinki w realizacji i przygotowaniu
Jeszcze w tym roku GDDKiA chce rozpocząć budowę trzech kolejnych odcinków S17 na południe od Zamościa w kierunku Hrebennego, o łącznej długości ok. 47 km. Rozpoczęcie prac w terenie będzie możliwe po wydaniu dla każdego z nich, przez Wojewodę Lubelskiego, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
W tym roku GDDKiA planuje także złożenie wniosków o wydanie tych decyzji dla kolejnych trzech fragmentów trasy między Piaskami a Zamościem (w sumie 39 km) oraz ogłoszenie przetargów na dwa brakujące odcinki S17: Łopiennik - Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec - Zamość Wschód (w sumie ponad 20 km), które domkną realizację tej trasy od Warszawy do granicy z Ukrainą.
Dyrekcja opracowuje też dokumentację projektową dla ok. 2-kilometrowego odcinka S17 w okolicy Hrebennego. W przyszłości będzie to dojazd do planowanego terminala na granicy z Ukrainą. Za jego realizację odpowiada Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych.
S17 z dofinansowaniem z UE
Realizacja drogi ekspresowej S17 na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne (17 km) jest współfinansowana ze środków unijnych. Projekt uzyskał, w drodze konkursu, dofinansowanie w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na kwotę ponad 61 mln euro, co odpowiada połowie wydatków kwalifikowalnych.
CEF to instrument finansowy zarządzany przez Komisję Europejską, która dokonuje wyboru projektów do dofinansowania poprzez konkursy. Dofinansowanie mogą otrzymać projekty najważniejsze w skali całej UE, konkurencyjne wobec zgłoszeń z innych państw członkowskich. CEF wspiera trzy obszary: sieć transportową, energetyczną oraz telekomunikacyjną.
Lista odcinków w przygotowaniu i realizacji:
• Piaski Wschód - Łopiennik, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (długość: 10 km, wykonawca: Aldesa Polska, wartość umowy: 810 mln zł)
• Łopiennik - Krasnystaw Północ, przygotowanie dokumentacji projektowej (9 km)
• Krasnystaw Północ - Izbica, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (19 km, Budimex, 961,5 mln zł)
• Izbica - Zamość Sitaniec, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (10 km, GAP Insaat, Fabe Polska, Sine Midas Stroy (konsorcjum), 504 mln zł)
• Zamość Sitaniec - Zamość Wschód, przygotowanie dokumentacji projektowej (11 km)
• Zamość Wschód - Zamość Południe, złożony wniosek o decyzję ZRID (12 km, Budimex, 440,6 mln zł)
• Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ, złożony wniosek o decyzję ZRID (18 km, Kolin, 822,4 mln zł)
• Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne, złożony wniosek o decyzję ZRID (17 km, Budimex, 598 mln zł)
• Hrebenne - Terminal Hrebenne (Rawa Ruska), przygotowanie dokumentacji projektowej (2 km)


Źródło: GDDKiA