Obietnica bezpłatnych autostrad może być bardzo trudna do realizacji. Oczywiście rząd może przejąć opłaty na kilku odcinkach państwowych autostrad. Ale są też autostrady prywatne. W jaki sposób rząd chciałby zapewnić je jako bezpłatne?
Bo jeżeli przejąłby wszystkie opłaty i zobowiązania – bo za tymi opłatami kryje się spłata kredytów – to mówimy już o kilku miliardach złotych rocznie. Krajowy Fundusz Drogowy już w tej chwili rocznie przeznacza ponad dwa miliardy dla operatorów autostrad prywatnych za tzw. dostępność – czyli pokrywa różnicę kosztów funkcjonowania tego odcinka w stosunku do tego, co wpływa z opłat od kierowców. To są ogromne koszty. Do tego dochodzi stałe utrzymanie autostrad – co również jest bardzo kosztowne. Przykład Niemiec – gdzie są bezpłatne autostrady – jest bardzo wymowny. W Niemczech wciąż jest problem z infrastrukturą – w 2016 roku wprowadzono program ratunkowy. Do 2030 roku prawie Niemcy wydadzą na niego 300 miliardów euro. To pokazuje, jakie są realne koszty takiej obietnicy.
– Ja nie do końca rozumiem pomysł rządu z bezpłatnymi autostradami. Bezpłatnymi – bo mają być darmowe. Jak wiemy nie ma nic za darmo. Czy to przekona ludzi, żeby głosowali na Prawo i Sprawiedliwość? Od dawna mieliśmy problem, że tylko niewielka część państwowych autostrad miała opłaty. A to są raptem dwa odcinki, gdzie samochody osobowe muszą te opłaty uiszczać – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR.
– Koszty Funduszu Drogowego to są okolice 200-230 mln złotych i rząd przewiduje jako konsekwencje wprowadzenia tego rozwiązania w ustawie, którą przysłał do parlamentu. W ciągu dziesięciu lat to będzie około 2,3 mld zł. Można powiedzieć, że rocznie to nie są wielkie pieniądze. A więc jest to sygnał, że troszczymy się o drogi dla kierowców. Niestety to są działania mocno niepraktyczne – bo raczej należałoby zachęcać mocniej ludzi do korzystania z transportu publicznego, jak to jest w Niemczech. Nie jest to też dobry sygnał dla inwestorów – którzy nie mają pewności funkcjonowania w Polsce. To może wręcz doprowadzić do spraw sądowych czy arbitrażu międzynarodowego, a następnie odszkodowań dla tych firm na poziomie nawet kilkudziesięciu miliardów złotych – ostrzega Furgalski.
Źródło: eNewsroom
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt przewiduje zniesienie opłaty za przejazd dla samochodów osobowych i motocykli na autostradach zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.


![Trwa rozbudowa Opery Nova w Bydgoszczy. Powstaje czwarty krąg [FILM+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/233/105/77545_100x70.jpg)









![[wielkopolskie] Startuje Radosna III w Zalasewie](https://investmap.pl/_i/image/226/98/28130_100x70.jpg)
![[Poznań] Moda męska w Galerii Dębiec – nowy najemca](https://investmap.pl/_i/image/182/54/10166_100x70.jpg)
![[Poznań] Nowy najemca w Galerii Dębiec](https://investmap.pl/_i/image/48/48/1840_100x70.jpg)

![[podkarpackie] A4: GDDKiA wypowiada kontrakt na odcinek Tarnów-Dębica](https://investmap.pl/_i/image/90/90/4698_100x70.jpg)
![[Warszawa] Kolejna nagroda dla Royal Wilanów](https://investmap.pl/_i/image/208/80/25296_100x70.jpg)
![[łódzkie/śląskie] Zbudują ostatni, brakujący odcinek autostrady A1](https://investmap.pl/_i/image/88/88/26200_100x70.jpg)
![[wielkopolskie] Rosną ściany w II etapie osiedla Nowa Murowana pod Poznaniem](https://investmap.pl/_i/image/81/81/47697_100x70.jpeg)
![[mazowieckie] PKP Cargo kredytuje budowę A2 ?](https://investmap.pl/_i/image/61/61/5437_100x70.jpg)
![[wielkopolskie] Osiedle Radosna w Zalasewie rozrasta się](https://investmap.pl/_i/image/113/113/29809_100x70.jpg)