Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) pglosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy drogi krajowej nr 28 dla czterech odcinków od Wadowic do Chełmca – bez fragmentu między Skomielną Białą a Kasiną Wielką. Łączna długość wszystkich modernizowanych odcinków to blisko 80 km. Jest to drugie postępowanie dla wskazanego fragmentu DK28. Pierwsze zostało przez GDDKiA unieważnione po analizie zapytań oferentów. Dyrekcja wprowadziła zmiany do zakresu zamówienia tak, aby skrócić czas niezbędny do opracowania dokumentacji.
Zmiana na lepsze
Po ogłoszeniu pierwszych przetargów na modernizację DK28 wpłynęło wiele zapytań dotyczących specyfikacji warunków zamówienia. Planowane terminy otwarcia ofert były systematycznie przesuwane ze względu na czas potrzebny do składania wyjaśnień. W trakcie prowadzonych analiz GDDKiA doszła do wniosku, że z uwagi na zakres zadań możliwe jest skrócenie całego procesu przygotowania dokumentacji poprzez zmianę trybu ze Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) na Koncepcję programową (KP).
GDDKiA podjęła decyzję, że w ramach rozbudowy drogi po istniejącym śladzie, prace rozpocznie od przygotowania wielowariantowej koncepcji, która uwzględnia wariantowanie tylko wybranych elementów zlokalizowanych na przebiegu aktualnego śladu drogi.
Kolejnym krokiem będzie uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowej (DŚU), a w dalszej części przystąpienie do realizacji projektu budowlanego (PB) wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Taka zmiana przyspieszy proces uzyskiwania niezbędnych decyzji, a tym samym wpłynie na termin całej inwestycji.
Oferty można składać do 10 października.
Odcinki do rozbudowy:
Celem modernizacji wszystkich odcinków DK28 jest przede wszystkim poprawa parametrów technicznych drogi oraz zwiększenie bezpieczeństwa kierowców i pieszych. Droga zostanie dostosowana do obciążeń 11,5 t/oś.
Wadowice – Sucha Beskidzka
Na 19,6 km odcinku planujemy przebudowę 12 przepustów i jednego mostu w Suchej Beskidzkiej na Stryszawce, wybudowanego w 1982 roku. Zamierzamy również przebudować 24 skrzyżowania. Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu 2020-2021 każdego dnia tym odcinkiem przejeżdża ponad 11 tysięcy samochodów.
Białka – Skomielna Biała
Na tym 19,1 km odcinku chcemy przebudować największą liczbę obiektów – siedem mostów i 37 przepustów. Najstarszy most na tej trasie pochodzi z 1930 roku i jest w Osielcu na Skawie. Zmiany obejmą też ok. 40 skrzyżowań. Codziennie tą trasą porusza się prawie 8 tysięcy pojazdów.
Kasina Wielka – Limanowa
Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu 2020-2021 każdego dnia tą trasą przejeżdża prawie 8 tysięcy pojazdów. Przebudujemy dwa mosty i 89 przepustów, a także 27 skrzyżowań. Planujemy budowę pięciu nowych mostów w miejsce dotychczasowych przepustów. Najstarszy obiekt w Podłopieniu na Suchym Potoku pochodzi z 1939 roku.
Limanowa – Chełmiec
Na tym odcinku, zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu, jeździ najmniej samochodów, niespełna 7 tysięcy na dobę. Długość trasy to 18,8 km. Zmiany obejmą w szczególności 53 przepusty i ok. 20 skrzyżowań. Planujemy też budowę jednego mostu w miejsce dotychczasowego przepustu z 1970 roku w Siekierczynie.
Współpraca z Województwem Małopolskim
Zakres możliwej modernizacji odcinka DK28 między Skomielną Białą a Kasiną Wielką to część przygotowywanego przez Województwo Małopolskie opracowania Studium komunikacyjnego Mszany Dolnej. Na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy GDDKiA a Samorządem prowadzona jest kompleksowa analiza uwarunkowań komunikacyjnych Mszany Dolnej i jej okolic.
Źródło: GDDKiA