Dobiega końca budowa Południowej Obwodnicy Warszawy [FILM + ZDJĘCIA]źródło: GDDKiA / Foto: Krzysztof Nalewajko

Dobiega końca budowa Południowej Obwodnicy Warszawy [FILM + ZDJĘCIA]

REKLAMA
W tunelu pod Ursynowem roboty finiszują. Uruchamiane są elementy systemów odpowiadających za bezpieczne użytkowanie tunelu. Malowane są ostatnie odcinki oznakowania poziomego. W przejeździe awaryjnym oraz w nawie środkowej na wlocie do tunelu montowane są bramy. W przejściach awaryjnych wykonywana jest nawierzchnia z żywicy. Do ścian tunelu montowane jest także oznakowanie pionowe – słupki prowadzące.
Dyrektywa tunelowa Unii Europejskiej zawiera opis minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej. Zgodnie z tymi zapisami tunel pod Ursynowem wyposażony będzie w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne. W układzie wentylacji zamontowany zostanie system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana będzie widoczność w tunelu, a czujniki będą mogły wykryć i zasygnalizować pożar. Obiekt pod Ursynowem wyposażony będzie w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa. Wzdłuż ścian tunelu są chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano też przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdziemy na tablicach oświetlenia awaryjnego.

Centrum Zarządzania Tunelem

Dla budynku, w którym mieścić się będzie Centrum Zarządzania Tunelem, trwa procedura uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Po oddaniu do ruchu S2 tam właśnie będą trafiały informacje z czujników i kamer zainstalowanych w obu nawach tunelu. Pracownicy naszego Centrum wspomagani przez system sterowania, zarządzania bezpieczeństwem i ruchem, przez 24 godziny na dobę, 7 dniu w tygodniu, będą kontrolować sytuację w tunelu i bezpieczeństwo jego użytkowników. W tym samym budynku docelowo będzie również funkcjonować Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem, do którego będą spływać informacje z centrów regionalnych.
GDDKiA / Foto: Krzysztof Nalewajko
GDDKiA / Foto: Krzysztof Nalewajko
GDDKiA / Foto: Krzysztof Nalewajko
GDDKiA / Foto: Krzysztof Nalewajko

Na powierzchni

Po wschodniej stronie węzła Warszawa Ursynów montowane jest oznakowanie pionowe. Trwa montaż bramownic oraz umieszczanie na nich tablic kierunkowych. Na trasie głównej wykonywane jest oznakowanie poziome, a na drogach dojazdowych kończone jest układanie ostatniej warstwy konstrukcji nawierzchni. Dziś przed południem rozpoczną się prace związane z dokończeniem prac na skrzyżowaniu ul. Płaskowickiej z Al. KEN.
Prowadzone są prace związane z humusowaniem pasa rozdziału oraz wzdłuż dróg dojazdowych, trwają nasadzenia zieleni oraz inne prace porządkowe.
GDDKiA / Foto: Krzysztof Nalewajko
GDDKiA / Foto: Krzysztof Nalewajko
GDDKiA / Foto: Krzysztof Nalewajko
GDDKiA / Foto: Krzysztof Nalewajko
Zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku S2 POW przekroczyło 95 proc. Trwają testy i odbiory. Przygotowywana jest dokumentacja do złożenia wniosku o pozwolenie na użytkownie. Pozytywny wynik przeprowadzonej przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego procedury administracyjnej umożliwi oddanie do ruchu nowej trasy. Ponieważ jest to skomplikowany obiekt oraz pierwszy, takiej długości tunel drogowy realizowany w ciągu drogi ekspresowej, trudno jest wskazać konkretną datę. Szacujemy, że kierowcy pojadą tunelem za około dwa miesiące.
GDDKiA / Foto: Krzysztof Nalewajko
GDDKiA / Foto: Krzysztof Nalewajko
GDDKiA / Foto: Krzysztof Nalewajko
GDDKiA / Foto: Krzysztof Nalewajko

Dofinansowanie ze środków UE

Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska-Lubelska jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości 18,6 km wynosi ok. 2 mld zł.
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

Kaufland głównym operatorem spożywczym w Nowym Forcie Wola w Warszawie
Mayland, deweloper i zarządca dużych obiektów handlowych w Polsce przyspiesza prace nad komercjaliza...
MPK Wrocław ogłosiło przetarg na zakup 11 autobusów elektrycznych
Stolica Dolnego Śląska inwestuje w zakup autobusów elektrycznych. MPK Wrocław ogłosiło przetarg na z...
Przedwojenna, secesyjna kamienica przy ulicy Zachodniej 76 odzyska swój dawny blask
Secesyjna, przedwojenna kamienica przy ul. Zachodniej odzyska dawny blask. W jej wnętrzach powstanie...
Wrocławska Fontanna Multimedialna została zamknięta. Przejdzie remont
Wrocławska Fontanna Multimedialna w poniedziałek 18 października zostanie zamknięta. W przerwie zimo...
W Karpaczu powstaje luksusowy, pięciogwiazdkowy MGallery Hotel Collection [WIZUALIZACJE]
W Karpaczu, na Dolnym Śląsku powstaje luksusowy, 5-gwiazdkowy MGallery Hotel Collection. Inwestorem...
Warszawa: Sitel Group wynajmuje biura w Marynarska Business Park
Sitel Group, firma specjalizująca się w dziedzinie obsługi klienta, przeniesie swoją warszawską sied...
Nowy najemca w 7R Park Kraków
Elzap, polski producent mebli biurowych, z nowym magazynem na terenie Krakowa. W wynajmie powierzchn...
Ponad 200-metrowy wieżowiec Warsaw UNIT gotowy [FILM + ZDJĘCIA]
Warsaw UNIT oferuje 57 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej na 45 piętrach. Wynajęcie przestrz...
WBO 2021. Poznaliśmy 20 zwycięskich projektów
Poznaliśmy wyniki głosowania w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego 2021. W ramach wydzielony...
Koleją z Tarnowskich Gór i Zawiercia bezpośrednio na lotnisko. Trwają prace na linii 182
Od początku roku trwają prace budowlane związane z rewitalizacją linii kolejowej nr 182 Tarnowskie G...