Renowacja elewacji, holu, kas i poczekalni, to tylko niektóre elementy inwestycji, która sprawiła, że pochodzący z 1874 roku neoklasycystyczny dworzec Kłodzko Główne odzyskał historyczny blask. Od czwartku (25.04) jest on otwarty dla podróżnych.
Głównym celem modernizacji dworca była poprawa estetyki, komfortu korzystania przez podróżnych z obiektu, a także bezpieczeństwa na dworcu i w jego najbliższym otoczeniu. Efekty metamorfozy, która trwała prawie rok, są widoczne już na zewnątrz. Ceglana elewacja z detalami architektonicznym została wyczyszczona, uzupełniona i zabezpieczona specjalną powłoką antygraffiti. Na elewacji umieszczono nowe tablice z nazwą dworca. Budynek stał się bardziej przyjazny dla osób niepełnosprawnych, które do holu kasowego mogą się dostać za pomocą nowego podjazdu.
Pozytywną przemianę przeszedł hol dworca, który zyskał nową aranżację. Wymieniono jego posadzkę, pomalowano ściany, a także zamontowano nowe oświetlenie oraz systemy informacji wizualnej i głosowej. W holu podróżni znajdą kasę biletową Kolei Dolnośląskich, tablice z rozkładami jazdy oraz automaty z napojami i przekąskami. Z niego dostaniemy się do odnowionej i wyposażonej w nowe ławki poczekalni oraz toalet, które zostały przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Poza pomieszczeniami związanymi stricte z obsługą podróżnych w ramach inwestycji wyremontowano piwnice, klatki schodowe oraz pomieszczenia biurowe, które wynajęto przewoźnikom kolejowym.
Niezwykle ważnym elementem inwestycji był montaż nowoczesnego systemu monitoringu. Poprawi on bezpieczeństwo na dworcu i w jego bezpośrednim otoczeniu. W ramach modernizacji wykonano również ocieplenie budynku od wewnątrz, wymianę instalacji, stolarki okiennej i drzwiowej, a także remont dachu obiektu, dzięki czemu poprawił się jego stan techniczny i energooszczędność.
Przebudowa dworca kolejowego Kłodzko Główne była finansowana ze środków własnych PKP S.A. i budżetowych. Prace pochłonęły prawie 4 miliony złotych.
Historia dworca Kłodzko Główne
Pierwsze prace przy budowie dworca Kłodzko Główne (Glatz Hauptbahnhof) rozpoczęły się wiosną 1873 roku, a zakończyły się na początku 1874 roku. Budynek dworca został wzniesiony w stylu neoklasycystycznym jako obiekt trzykondygnacyjny wraz z dwoma przylegającymi do części głównej skrzydłami. Przed dworcem zlokalizowano teren zielony, gdzie podróżni mogli czekać na pociąg lub odpoczywać po podróży. W 1900 roku przy dworcu powstała wiata o długości 127 metrów. Przed wojną w budynku dworca mieściły się restauracja, poczta i punkt nadawania paczek.