źródło: mat. prasowe/Toyota

[Dolny Śląsk] Skrzynie biegów do hybryd i silniki benzynowe. Toyota inwestuje w dolnośląskie fabryki

Tomasz Matejuk
Produkcja nowoczesnych przekładni do napędów hybrydowych ruszy w fabryce Toyoty w Wałbrzychu pod koniec 2018 roku, a nowe silniki benzynowe poszerzą asortyment produkowany w zakładzie w Jelczu-Laskowicach w 2017 i 2019 roku. Japoński koncern zainwestuje w oba projekty łącznie 650 mln złotych.

O planowanych inwestycjach Toyoty na Dolnym Śląsku donosiliśmy już wcześniej. Teraz te informacje potwierdziły się.
Toyota Motor Europe właśnie ogłosiła, że w 2018 roku rozpocznie produkcję nowoczesnych przekładni do napędów hybrydowych w Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu, a także dwóch silników benzynowych – 1,5 l w 2017 roku oraz 2,0 l w 2019 roku – w fabryce Toyota Motor Industries Poland (TMIP) w Jelczu-Laskowicach. 
Nakłady inwestycyjne obu projektów wyniosą około 650 milionów złotych, co zwiększy dotychczasowe zaangażowanie Toyoty w inwestycje produkcyjne w Polsce do ponad 4 miliardów złotych.
– Cieszymy się, że możemy wprowadzić produkcję dodatkowych silników benzynowych oraz napędów hybrydowych do serca Europy – do Polski, gdzie nasze fabryki i ich pracownicy osiągają doskonałe wyniki w zakresie jakości i konkurencyjności. Toyota zawsze dąży do zwiększania wykorzystania zasobów lokalnych fabryk, dopasowując się do trendów w danym regionie i mając na uwadze ich stabilny rozwój – powiedział Johan van Zyl, prezes i CEO Toyota Motor Europe. 
To kolejna, ogłoszona w ostatnich dniach, inwestycja z sektora motoryzacyjnego na Dolnym Śląsku. Przypomnijmy, że koncern Daimler wybuduje w Jaworze fabrykę silników.

Przekładnie do napędów hybrydowych made in Wałbrzych

Przekładnia hybrydowa jest kluczowym elementem technologii hybrydowej Toyoty, która koordynuje współdziałanie napędu elektrycznego i silnika spalinowego. 
Przekładnia z Wałbrzycha będzie współpracowała z silnikiem o pojemności 1,8 l w zespole napędowym montowanym we wszystkich sprzedawanych w Europie hybrydowych modelach Toyota Auris i Toyota Auris Touring Sports. Znajdzie też zastosowanie w Toyocie C-HR, nowym crossoverze, którego produkcja ruszy z końcem bieżącego roku. 
mat. prasowe/Toyota
Obecnie układy hybrydowe dla modelu Auris powstają w zakładzie Toyota Motor Corporation w Japonii, skąd są importowane do Europy.
– Toyota jest zaangażowana w inwestycje produkcyjne w Polsce od 1999 roku, zatrudniając obecnie 2000 stałych pracowników. Chcemy dalej wzmacniać naszą obecność w Polsce. Poszerzenie produkowanego asortymentu o hybrydy zapewni większą stabilność naszej działalności z korzyścią dla naszych pracowników i lokalnej społeczności – tłumaczył Eiji Takeichi, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.  
Dodatkowo, w fabryce w Wałbrzychu od 2018 roku realizowane będą funkcje badawcze, które poprzez testowanie materiałów będą wspomagać proces lokalizacji części do produkcji przekładni hybrydowych.
Silniki benzynowe z Jelcza-Laskowic
Fabryka Toyoty w Jelczu-Laskowicach, która produkuje obecnie silniki Diesla o pojemnościach 1,4 l, 2,0 l i 2,2 l, doda do swojej oferty dwa silniki benzynowe. 
Montaż pierwszego z nich o pojemności 1,5 l rozpocznie się w lutym 2017 roku. Będzie on montowany w Toyocie Yaris. Natomiast od roku 2019 wystartuje produkcja zupełnie nowego 2-litrowego silnika benzynowego, który uzupełni asortyment silników Toyoty przeznaczonych do samochodów produkowanych w Europie w nadchodzących latach.
– TMIP produkuje obecnie tylko silniki wysokoprężne. Jednak rynek europejski ewoluuje w kierunku zwiększonego udziału pojazdów benzynowych, hybrydowych oraz elektrycznych. Dlatego też istotne było dla nas zróżnicowanie produkcji i rozwój umiejętności wytwarzania silników benzynowych, co pomoże zapewnić naszej fabryce stabilniejszą przyszłość – stwierdził Kazunari Masuoka, prezes Toyota Motor Industries Poland. 


Polskie fabryki Toyoty połączą się

W nawiązaniu do decyzji o nowych projektach inwestycyjnych w polskich fabrykach koncernu oraz do faktu, że oba zakłady – poprzez wytwarzanie silników benzynowych – będą realizowały podobny profil produkcji. Toyota poinformowała również o planowanym połączeniu obu przedsiębiorstw w jedną organizację. 
– Patrząc na zmiany, które zachodzą na rynku motoryzacyjnym, musimy dostosować do nich nasze produkty oraz organizację. Poprzez połączenie naszych fabryk w jedną firmę zwiększymy skalę naszej działalności i będziemy w stanie pozyskać projekty, które pozwolą nam odpowiedzieć na wyzwania przyszłości i zapewnią stabilny rozwój nowo utworzonemu przedsiębiorstwu – napisali we wspólnym liście do pracowników prezesi obu firm: Eiji Takeichi i Kazunori Masuoka.


Połączenie będzie sfinalizowane z końcem obecnego roku finansowego, czyli 31 marca 2017 roku, a nowa firma przyjmie nazwę Toyota Motor Manufacturing Poland.
Fabryka Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu została utworzona w 1999 roku, a produkcja ruszyła w 2002 roku. Obecnie na stałe jest tam zatrudnionych 1,5 tysiąca osób.
Z kolei zakład Toyota Motor Industries Poland w Jelczu-Laskowicach powstał w 2002 roku, a start produkcji to 2005 roku. Pracuje tam 500 osób.