Drewno wchodzi do szkół. Pierwsza prefabrykowana szkoła powstała w Gdańsku Materiały prasowe

Drewno wchodzi do szkół. Pierwsza prefabrykowana szkoła powstała w Gdańsku

ZDJĘCIA
REKLAMA

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska poinformowała o zakończeniu rozbudowy budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w gdańskiej dzielnicy Osowa. Dzięki wykorzystaniu technologii prefabrykowanych modułów drewnianych obiekt udało się zrealizować w ciągu zaledwie 12 miesięcy. Projekt i realizację inwestycji DRMG powierzyła firmie EKOINBUD, specjalizującej się m.in. w projektowaniu i budowie modułowych budynków użyteczności publicznej. Pierwszy dzwonek w nowej szkole zabrzmi już 1 września.

W nowo wybudowanym obiekcie o całkowitej powierzchni użytkowej przekraczającej 2,5 tys. mkw. łącznie wygospodarowano 72 pomieszczenia. Wśród nich znalazło się 12 sal lekcyjnych dla uczniów klas 1-3 oraz 4 sale dla uczniów „zerówki”. Ponadto w budynku powstała m.in. aula, pracownia komputerowa, biblioteka z czytelnią, świetlica, stołówka wraz z zapleczem kuchennym, pomieszczenia terapeutyczne oraz specjalistyczne gabinety terapeutyczne – psychologa, logopedy, pedagoga i higienistki.

Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe

Rozbudowa obiektu szkolnego w Osowej była niezmiernie potrzebna – mówi Karol Kalinowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Przed podjęciem decyzji o koniecznej rozbudowie, szkoła liczyła już blisko 1000 uczniów co stanowiło duże utrudnienie w funkcjonowaniu. Dzięki nowemu budynkowi, ok. 450 najmłodszych uczniów z klas od 0 do 3 rozpocznie swoją szkolną przygodę w zupełnie nowym obiekcie. Podjęto decyzję, by przy budowie obiektu zastosować technologię szkieletu drewnianego prefabrykowanego, która umożliwi realizację tego zadania w założonym terminie i przeznaczonym na ten cel budżecie. Dzięki zastosowanej technologii Gdańsk zyskał nową, bardzo potrzebną placówkę edukacyjną, która umożliwi uczniom naukę w komfortowych, zdrowych warunkach w budynku, który ma niskie zapotrzebowanie na energię, co z pewnością przełoży się na zmniejszenie kosztów jego eksploatacji. Tego typu realizacje wpisują się doskonale w strategię zrównoważonego rozwoju miasta Gdańsk.

Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe

Jedną z głównych wytycznych inwestora było zastosowanie rozwiązań poprawiających akustykę wewnątrz budynku. Wobec tego, poza zwiększoną izolacyjnością akustyczną przegród wydzielających sale lekcyjne i sale, w których przebywają dzieci, dodatkowo zdecydowano się na wykończenia sufitów przy użyciu paneli akustycznych. Celem tego zabiegu było znaczne ograniczenie niepożądanego pogłosu wewnętrznego, co bezpośrednio przełoży się na poprawę komfortu uczniów i pracy kadry dydaktycznej.

Projekt przygotowany przez biuro projektowe EKOINBUD bazował na wykorzystaniu prefabrykowanych modułów w konstrukcji drewnianej. Zastosowana technologia w znacznym stopniu skróciła czas wznoszenia konstrukcji budynku, który udało się zakończyć w ciągu 12 miesięcy.

Materiały prasowe
Materiały prasowe
REKLAMA
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe

Był to jeden z większych realizowanych przez nas budynków, dlatego też zdecydowaliśmy się na wprowadzenie podziału na sześć głównych sekcji – mówi Tomasz Balcerowski, prezes zarządu EKOINBUD. Taki zabieg pozwolił nam na niezależne prowadzenie prac w poszczególnych sekcjach, co bezpośrednio przełożyło się na realizację inwestycji w tak krótkim terminie. Wykorzystanie technologii prefabrykowanych modułów drewnianych dodatkowo ograniczyło ilość tzw. prac mokrych, co przy realizacji wykonywanej w okresie jesienno-zimowym znacznie ułatwiło prowadzenie robót.

Oprócz wykorzystania drewna jako głównego materiału konstrukcyjnego oraz wełny drzewnej do izolacji ścian wewnętrznych i stropu, w nowym budynku szkoły zaimplementowano szereg innych proekologicznych rozwiązań, które w znacznym stopniu zwiększają jego efektywność energetyczną. Wykorzystano m.in. przegrody zewnętrzne o podwyższonych parametrach izolacyjności termicznej, ogrzewanie podłogowe, mechaniczną wentylację z odzyskiem ciepła czy panele fotowoltaiczne umiejscowione na dachu budynku.

Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe

Ostatnim etapem realizacji było zagospodarowanie okolicznego terenu. W bezpośrednim sąsiedztwie szkoły powstał ogród skrzynkowy pozwalający na sadzenie i pielęgnowanie roślin w ramach zajęć dydaktycznych, ogród sensoryczny z 44 polami oraz zielona klasa, czyli miejsce do prowadzenia lekcji na zewnątrz. Ponadto na całym terenie wokół szkoły przygotowano trawniki, posadzono 28 drzew oraz ok 250 krzewów.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA