Dworzec w Witnicy otwarty dla podróżnych PKP Polskie Koleje Państwowe S.A.

Dworzec w Witnicy otwarty dla podróżnych

Wojciech.Jenda
REKLAMA

Jasna, odnowiona z dbałością o detale architektoniczne elewacja, zielona stolarka okienna i drzwiowa, a także nowocześnie urządzony hol z posadzką w czarno-białą szachownicę – tak wygląda po zakończonej inwestycji wybudowany w 1857 roku dworzec w Witnicy!

Przebudowa budynku zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko trwała nieco ponad dwa lata. W tym czasie renowację przeszła elewacja zabytkowego dworca wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi. Pomalowano ją na jasny kolor, który pasuje do ciemnozielonej stolarki okiennej i drzwiowej. Na budynku przywrócono zegary, a także zamontowano nowe, przestrzenne logotypy PKP S.A., z nazwą stacji (od strony peronów) oraz napisem „dworzec kolejowy” (od strony miasta). Na elewacji poddano renowacji również historyczne, malowane napisy z nazwą stacji „Witnica” z czarnymi literami na białym tle, które odkryto podczas prac renowacyjnych.

W ostatnich latach polski rząd, z wykorzystaniem ogromnych środków budżetowych oraz funduszy europejskich modernizował i rozbudowywał infrastrukturę kolejową, jednocześnie niejednokrotnie przywracając świetność zabytkom, które – tak jak dworzec w Witnicy – pamiętają niemalże początki kolejnictwa. Szanując więc przeszłość patrzymy raźno w przyszłość. Skierowaliśmy sprawy kolei na właściwe tory – mówi Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej.

Polska kolej cały czas się zmienia i staje bardziej komfortowa. Wszystko to dzięki inwestycjom w infrastrukturę torową, tabor oraz dworce. Wizyta na nich jest bardzo ważnym etapem podróży. Dlatego tak bardzo cieszy, że w całym kraju przybywa komfortowych, bezpiecznych i przyjaznych dworców kolejowych, takich jak niedawno otwarty obiekt w Witnicy. Jestem przekonany, że stanie się on wizytówką tej miejscowości – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Dworzec w Witnicy to kolejna inwestycja dworcowa oddana do użytku w województwie lubuskim. Mieszkańcy powiatu gorzowskiego zyskali dostęp do bezpiecznej infrastruktury kolejowej oraz komfort podróży do Gorzowa Wielkopolskiego i Kostrzyna. Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dwora stanie się wizytówką miejscowości oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznacza 3 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Dzięki zakończonej niedawno inwestycji dworzec w Witnicy znów prezentuje się świetnie, a poza tym stał się komfortową przestrzenią obsługi podróżnych oraz wizytówkę tego niewielkiego miasta. Jestem przekonany, że będzie dobrze służył wszystkim mieszkańcom i pasażerom kolei – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Serdecznie gratulujemy otwarcia zabytkowego dworca w Witnicy po kompleksowej modernizacji umożliwionej dzięki prawie 60 milionom złotych pozyskanych z europejskiego Funduszu Spójności na unowocześnienie dworców w regionie województwa lubuskiego i wielkopolskiego. Celem unijnych funduszy jest poprawa rozwoju infrastruktury transportowej, ale również ochrona zabytków, czego udało się dokonać modernizując dworzec w Witnicy w taki sposób, aby zachować historyczny wyglądu obiektu. Wdrożone rozwiązania nie tylko zwiększą komfort i bezpieczeństwo pasażerów, ale również zadbają o ochronę środowiska, co jest głównym celem Europejskiego Zielonego Ładu. Warto również zaznaczyć, że ta inwestycja zadbała o komfort i bezpieczeństwo każdego użytkownika obiektu, wdrażając nowoczesne rozwiązania logistyczne oraz ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami – mówi Angela Martinez-Sarasola, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej.

REKLAMA

Nowy wygląd zyskało wnętrze dworca. Nowocześnie urządzony hol dworca z jasnymi ścianami i posadzką w czarno-białą szachownicę, wyposażono w ławki, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Tuż przy nim znalazło się pomieszczenia kas biletowych oraz toalety. Na parterze i piętrze dworca przygotowano lokale na wynajem pod działalność handlowo-usługową lub biura.

Przebudowany dworzec w Witnicy stał się również przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami, gdyż zlikwidowano bariery architektoniczne, a także wprowadzono szereg usprawnień. Wśród nich: oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe dworca oraz ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Od strony peronów wykonano również specjalną pochylnię. Z jej pomocą osoby poruszające się na wózkach zyskają dostęp do holu dworca.

Przy przebudowie zadbano o ekologię i bezpieczeństwo. Dworzec wyposażono w automatycznie sterowane i energooszczędne oświetlenie, a także system inteligentnego zarządzania budynkiem (Building Management System). Jego głównym zadaniem jest nadzór nad pracą urządzeń i systemów, a także optymalizacja zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody. Pozytywnie na zużycie energii w budynku wpłynęło jego ocieplenie oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Zakończona właśnie inwestycja ma również wpływ na poprawę bezpieczeństwa pasażerów i budynku. Podczas jej trwania budynek wyposażono w nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Inwestycja objęła również najbliższe otoczenie dworca. Znajdujące się w pobliżu budynki gospodarcze przebudowano na wiatę rowerową, a drugi z nich na śmietnikową. Przy dworcu powstało również kilka miejsc postojowych dla samochodów. Wykonano również chodnik oraz elementy małej architektury.

Przebudowa dworca w Witnicy kosztowała 18,7 mln złotych brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą prac budowlanych firma Berger Bau Polska z Wrocławia. Funkcję inżyniera kontraktu sprawowała SAFAGE SAS z Warszawy. Natomiast dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt z Nadarzyna.

Źródło: PKP Polskie Koleje Państwowe S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA