Zmodernizowany dworzec w Malczycach otwarty dla podróżnych fot. Paweł Harom

Zmodernizowany dworzec w Malczycach otwarty dla podróżnych

ZDJĘCIA
Orzech
Orzech
REKLAMA
Komfortowy, bezpieczny, przebudowany z dbałością o detale i historyczny charakter – taki jest dworzec w Malczycach po zakończonej inwestycji. Od czwartku, 10 grudnia mogą skorzystać z niego pierwsi podróżni.
Dworzec w Malczycach to kolejny obiekt, który został udostępniony podróżnym po kompleksowej przebudowie w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, a także dziewiąty zmodernizowany dworzec w województwie dolnośląskim w ostatnich latach. Przebudowa dworca rozpoczęła się latem 2019 roku. Renowacji poddano elewację, gdzie odtworzono elementy sztukatorskie, takie jak oculusy (okrągłe otwory) znajdujące się dookoła okien umiejscowionych tuż pod zadaszeniem budynku, a także gzymsy i elementy dekoracyjne pod oknami na pierwszym piętrze. Było to o tyle trudne, że po II wojnie światowej budynek został praktycznie pozbawiony elementów sztukatorskich na elewacji, dlatego rekonstrukcję przeprowadzono na podstawie archiwalnych zdjęć i pocztówek. Kolorystykę dworca odtworzono natomiast  na podstawie badań stratygraficznych. Przywrócono piaskowy kolor elewacji, który budynek posiadał po dużej przebudowie w latach 20. XX wieku. Na podobnej zasadzie odtworzono ciemnobrązowy kolor stolarki okiennej. Całość poddanej renowacji elewacji została podkreślona przez nową iluminację nocną.
fot. Paweł Harom
fot. Paweł Harom
- Kolejny dworzec zrealizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych jest przekazywany pasażerom. Polska kolej staje się coraz bardziej przyjazna dla użytkowników. Modernizujemy dworce, przebudowujemy perony, unowocześniamy tabor. Przyświeca nam jeden, konkretny cel: to bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej. Dzięki takim inwestycjom jak dworzec w Malczycach jesteśmy coraz bliżej jego osiągnięcia – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
fot. Paweł Harom
fot. Paweł Harom
- Nowy budynek dworca w Malczycach to symbol tego jak zmienia się polska kolej. Jak na naszych oczach staje się nowoczesna, komfortowa i dostępna dla wszystkich podróżnych. To doskonały przykład, że spółki z Grupy PKP dostrzegają potrzebę rozwoju kolei nie tylko w wielkich aglomeracjach, ale również w mniejszych miejscowościach. Cieszę się również, że stwarzają warunki do tego aby dworce stawały się jednym z ośrodków życia społecznego i miejskiej aktywności. Cenne jest także zachowanie historycznych walorów architektonicznych przebudowanego budynku. Gratuluję spółce PKP S.A. pomyślnego zakończenia tej inwestycji i dziękuję, że idzie drogą przywracania świetności kolei w regionie oraz całym kraju – mówi Maciej Małecki, wiceminister aktywów państwowych.
fot. Paweł Harom
- Dworzec w Malczycach nie tylko odzyska historyczny wygląd, ale również zostanie dostosowany do potrzeb podróżnych z niepełnosprawnościami. Poza kompleksową renowacją budynku, zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne i zamontowane m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a i tablice dotykowe – mówi Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
Polskie Koleje Państwowe S.A.
- Dworzec w Malczycach po przebudowie to nie tylko połączenie zabytkowej architektury ze współczesnym standardem obsługi podróżnych, ale również dowód na to, że dworce mogą łączyć w sobie obsługę podróżnych z potrzebami społeczności lokalnej, czego wyrazem na dworcu, będzie biblioteka, którą niebawem otworzy samorząd lokalny. To również dowód na to, że dworcom, w mniejszych miejscowościach, można przywrócić ich centrotwórczy charakter – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
fot. Paweł Harom
- Zmodernizowany dworzec kolejowy w Malczycach, to już kolejna inwestycja tego typu w województwie dolnośląskim dofinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Walory przebudowanego dworca kolejowego docenią przede podróżni, dla wygody i komfortu których są realizowane takie właśnie inwestycje. Warto podkreślić, że dworzec  jest w pełni dostosowany do potrzeb  osób o ograniczonej mobilności – dodaje Joanna Lech, p.o. dyrektora CUPT.
Polskie Koleje Państwowe S.A.
- Rozwiązanie problemów związanych z klimatem to najważniejsze zadanie, jakie stoi przed Europą, dlatego Fundusze Europejskie od początku wejścia Polski do Unii Europejskiej inwestują w transport ekologiczny poprzez modernizację linii kolejowych, zakup nowoczesnego taboru a także w gruntowną renowację dworców kolejowych. Fundusze unijne przyczyniły się do modernizacji 85% dworców kolejowych wpisanych w Program Odnowy Dworców.  Mamy nadzieję, że te inwestycje odegrają istotną rolę w budowaniu zrównoważonej przyszłości dla Europy – mówi Christopher Todd, dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.
Polskie Koleje Państwowe S.A.
Przebudowana została również przestrzeń wewnątrz dworca, która została dostosowana do współczesnych standardów obsługi podróżnych. Na parterze zlokalizowano hol pełniący funkcję poczekalni, pomieszczenie dla rodziców z dziećmi, toalety, a także posterunek Rewiru Dzielnicowych Policji. Natomiast na piętrze budynku będzie mieścić się biblioteka publiczna prowadzona przez samorząd lokalny. W przestrzeni związanej z obsługą podróżnych zainstalowano elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągu, a także system informacji głosowej.
fot. Paweł Harom
Ważnym elementem inwestycji było również dostosowanie budynku dworca i jego otoczenia do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Stało się to możliwe dzięki likwidacji barier architektonicznych, montażowi oznaczeń w alfabecie Braille’a, tablic dotykowych z planem dworca, windy oraz ścieżek prowadzących w budynku i jego najbliższym otoczeniu. Ułatwią one przemieszczanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. Dostępność dworca dla osób o ograniczonej mobilności zwiększono również poprzez budowę dwóch pochylni. Pierwsza z nich prowadzi z ulicy do wnętrza budynku. Druga zlokalizowana koło parkingu, w pobliżu wschodniej elewacji dworca, umożliwia wjazd na peron wprost z ulicy. W celu poprawy bezpieczeństwa podróżnych i budynku zainstalowano również nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.
fot. Paweł Harom
Dzięki przebudowie dworzec w Malczycach stał się również bardziej ekologiczny. W budynku zamontowano nowe energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą oraz pompy ciepła do jego ogrzewania. Z innych rozwiązań warto wspomnieć o redukcji strat ciepła poprzez docieplenia dworca, a także montaż nowej stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Całość urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będzie nadzorowana przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się dodatkowo do optymalizacji zużycia energii elektrycznej i wody. 
Metamorfozę przeszło bezpośrednie otoczenie dworca. Po wschodniej stronie budynku powstał mini plac dworcowy z na nowo zaaranżowaną zielenią, małą architekturą (ławki, kosze, oświetlenie) oraz miejscami postojowymi dla osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi oraz typu kiss&ride. Natomiast przy zachodniej elewacji parking dla samochodów oraz wiata rowerowa ze stojakami dla jednośladów.
fot. Paweł Harom
Przebudowa dworca w Malczycach to jedna z siedemnastu inwestycji prowadzonych przez PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie dolnośląskim i jedna z prawie dwustu w Polsce. Jej koszt to 10,5 mln zł netto. Została ona dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 

Wykonawcą prac budowlanych była firma Berger Bau Polska Sp. z o.o. z Wrocławia, a projekt przebudowy opracowała pracownia architektoniczna An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic.
Do tej pory w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie dolnośląskim zostało udostępnionych podróżnym po przebudowie dziewięć obiektów. Były to dworce: Żarów, Zgorzelec, Chojnów, Święta Katarzyna, Siechnice, Smardzów Wrocławski, Strzelin, Jawor oraz Malczyce. Obecnie prace budowlane trwają na dworcach: Wałbrzych Główny, Boguszów Gorce Zachód, Szklarska Poręba Górna, Imbramowice, Kąty Wrocławskie, Smolec, Bolesławiec i Węgliniec.
Źródło: Polskie Koleje Państwowe S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

Rząd zwiększy dotację do budowy trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór
Bardzo dobre informacje dla Wrocławia. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zadecydowało o z...
Polska firma z branży technologicznej otwiera swoje biuro w Gdyni
Będą nowe miejsca pracy w Gdyni. Polska firma technologiczna Future Processing, z główną siedzibą w...
Trei Real Estate otworzył park handlowy w Chorzowie
Trei Real Estate Poland otworzył park handlowy przy ul. Szpitalnej w Chorzowie. W obiekcie o powierz...
Osiedle Via Flora powstanie na gdańskim Chełmie
Via Flora, nowa propozycja Develii w Gdańsku, powstanie przy ul. Ptasiej, w obrębie zielonej i spoko...
Na budynku D w kompleksie Quorum zawisła wiecha. Trwa również budowa dwóch wieżowców [FILM]
Na budynku D największego wrocławskiego projektu mixed-use Quorum przy ul. Sikorskiego zawisła wiech...
Real Logistics otwiera biuro w West Forum
Real Logistics, to polska firma spedycyjno-transportowa, specjalizująca się w transporcie lądowym, k...
W Krakowie trwa budowa estakady kolejowej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej [FILM + ZDJĘCIA]
Międzynarodowa trasa kolejowa E30 zwiększy możliwości podróży w regionie i w połączeniach dalekobież...
Kolejna zagraniczna firma inwestuje w Sosnowcu
Firma Antwerk, zajmująca się pełnym cyklem logistyki oraz usługami dla e-commerce, wynajęła ponad 8....
Mocna końcówka roku, Archicom podsumowuje III kwartał
Przychody Grupy Archicom wyniosły 279 mln zł, a marża brutto ze sprzedaży 34,6%. Archicom na pierwsz...
W Warszawie powstaje Varso Tower, najwyższy wieżowiec w Unii Europejskiej [FILM]
W centrum Warszawy przy ul. Chmielnej 73 trwa budowa Varso Tower, najwyższego budynku w Unii Europej...