Liczby dotyczące realizowanych odcinków, podpisywanych umów i ogłaszanych przetargów przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ciągle się zmieniają. Wszystko zależy od etapu, na jakim znajdują się poszczególne inwestycje. Niezmiennie jednak zwiększa się długość nowoczesnych dróg, z których mogą korzystać ich użytkownicy. Dziś kolejna porcja danych.
Kolej ze Słupska do Lęborka zmienia się na naszych oczach. Efekty inwestycji już dostrzegają podróżni, korzystając z przebudowywanych na trasie stacji i przystanków. To jedno z największych zadań infrastrukturalnych, realizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe SA na Pomorzu. Warta ponad 1,8 mld zł netto modernizacja dofinansowana jest ze środków unijnych – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).
W Rembertowie powstanie kolejny bezkolizyjny przejazd przez linię kolejową nr 2. Będzie nim tunel w ul. Marsa, który połączy Nowy i Stary Rembertów. Rusza wyczekiwana przez mieszkańców Rembertowa inwestycja – pod linią kolejową nr 2, w ciągu ul. Marsa i al. Generała Chruściela „Montera” powstanie 140-metrowy nowoczesny tunel drogowy. Dzięki jego budowie zniknie uciążliwy przejazd przez linię Warszawa Zachodnia-Terespol, który powodował korki i utrudniał komunikację w tym rejonie miasta. Poprawi się również bezpieczeństwo w ruchu kolejowym.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała 14. i 15. umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). GDDKiA otrzymała unijne wsparcie w wysokości 255 mln zł na budowę drogi ekspresowej S1 Kosztowy - Oświęcim oraz 153 mln zł na rozbudowę S19 na odcinku Sokołów Małopolski Północ - Jasionka. Oznacza to, że z Programu FEnIKS Dyrekcja pozyskała na budowę polskich dróg już ok. 7,9 mld zł.
Kierowcy mogą korzystać z pełnego przekroju drogi ekspresowej S3 od Międzyzdrojów do Wolina. Zmiana organizacji ruchu dotyczy odcinka o długości 12 km, na którym wcześniej ruch odbywał się jedną jezdnią w obu kierunkach. W kolejnych tygodniach planowane są dalsze zmiany organizacji ruchu, aby całym 33 kilometrowej długości odcinkiem S3 Świnoujście-Troszyn można było przejechać dwiema jezdniami.
W 2024 roku Polska przeznaczyła ponad 15 miliardów złotych na modernizację budynków. Pomimo skali środków, system wsparcia nie zapewnia oczekiwanych efektów ani z perspektywy klimatycznej, ani społecznej. Eksperci Krajowej Agencji Poszanowania Energii S.A. (KAPE) przeprowadzili analizę, która pokazuje, że problemem nie jest brak pieniędzy, lecz struktura i logika ich wydatkowania.
Polskie Linie Kolejowe S.A. z powodzeniem sięgają po środki unijne na rozwój nowoczesnej i dostępnej kolei. W pierwszym naborze konkursu „Kolej Miejska”, uruchomionego w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS), połowa nagrodzonych projektów to inwestycje planowane przez PLK S.A.
W siedzibie Muzeum Nowej Huty odbyło się uroczyste podpisanie umowy na modernizację i rozbudowę dawnego kina Światowid na potrzeby Muzeum Nowej Huty – oddziału Muzeum Krakowa. W 2028 r. mieszkańcy Nowej Huty zyskają nowoczesne i wielofunkcyjne centrum kultury. To efekt długo wyczekiwanej inwestycji, której realizacja właśnie się rozpoczyna. To będzie największa kulturalna inwestycja Krakowa w tej unijnej perspektywie.
Kierowcy mogą korzystać z pełnego przekroju drogi ekspresowej S3 od Międzyzdrojów do Wolina. Zmiana organizacji ruchu dotyczy odcinka o długości 12 km, na którym wcześniej ruch odbywał się jedną jezdnią w obu kierunkach. W kolejnych tygodniach planowane są dalsze zmiany organizacji ruchu, aby całym 33 kilometrowej długości odcinkiem S3 Świnoujście-Troszyn można było przejechać dwiema jezdniami.
Modernizacja linii kolejowej nr 201 przyspiesza! PKP PLK S.A. otwiera nowy front robót, który dla podróżnych korzystających z kolei na trasie z Kościerzyny do Trójmiasta oznacza istotne zmiany. Pociągi zostaną zastąpione przez komunikację autobusową. Realizacja tej strategicznie ważnej dla Pomorza inwestycji na odcinku Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa, oraz na liniach stycznych, jest warta około 2,5 mld zł netto ze środków krajowych oraz unijnych.