Już 280 mln z UE na projektowanie linii Warszawa – Łódź. W 2026 roku CPK będzie ubiegać się o wyższe kwoty na budowęCPK

Już 280 mln z UE na projektowanie linii Warszawa – Łódź. W 2026 roku CPK będzie ubiegać się o wyższe kwoty na budowę

Orzech
Orzech
REKLAMA

Fragment kolejowej linii „Y”, który do 2032 r. połączy Warszawę, Lotnisko CPK i Łódź, a do 2035 roku również Poznań i Wrocław to najbardziej zaawansowany odcinek Kolei Dużych Prędkości realizowany przez Centralny Port Komunikacyjny. Dotychczas na całego „Y” spółka otrzymała ok. 500 mln zł unijnego wsparcia na prace studialne i projektowe, w tym 280 mln na odcinek Warszawa – Łódź. To jednak dopiero początek. W najbliższym roku CPK planuje wystąpić z wnioskami do Komisji Europejskiej o miliardowe dotacje na budowę poszczególnych odcinków między Warszawą a Łodzią i drążenie tunelu dalekobieżnego w Łodzi.

Przedstawiciele CPK przekazali w środę 29 października informacje o statusie prac projektowych i przygotowawczych do budowy tzw. linii „Y” na odcinku Warszawa – Łódź, który będzie kręgosłupem projektowanej pierwszej linii KDP w Polsce.

– Spółka zgodnie z harmonogramem realizuje poszczególne etapy inwestycji. Na przełomie tego i przyszłego roku planujemy ogłoszenie przetargów na projekt wykonawczy i roboty budowlane dla dwóch pierwszych odcinków KDP między Warszawą i Łodzią. Projekt od samego początku ma mocne wsparcie UE, jest wpisany do europejskiej sieci transportowej TEN-T, dlatego mam nadzieję, że otrzyma kolejne unijne dofinasowania – MÓWI MACIEJ LASEK, PEŁNOMOCNIK RZĄDU DS. CPK I WICEMINISTER INFRASTRUKTURY.

W kolejnych latach CPK będzie starał się o pozyskanie wielomiliardowego dofinansowania z UE dla linii „Y” (w szczególności między Warszawą i Łodzią). W 2026 r. planowany jest dodatkowy nabór z instrumentu CEF „Łącząc Europę”, w którym spółka zamierza złożyć wnioski o wsparcie unijne na budowę dwóch pierwszych fragmentów linii Warszawa – Łódź i tunelu KDP w Łodzi.

– Projektowanie i budowa pierwszego odcinka KDP w Polsce to wyzwanie nie tylko techniczne, logistyczne i administracyjne, ale również finansowe. Nasza inwestycja ma przewidziane finansowanie w uchwalonym przez Radę Ministrów Programie Wieloletniemu CPK na lata 2024-2032, w którym środki unijne stanowią niezwykle ważny element. Dzięki tym dotacjom, na które liczymy, w Polsce będzie możliwa dalsza budowa przez CPK kolei w standardzie XXI wieku – MÓWI DR FILIP CZERNICKI, PREZES SPÓŁKI CPK.

W połowie 2023 r. Komisja Europejska przyznała z instrumentu „Łącząc Europę” CEF 2 prawie 280 mln zł dofinansowania na realizację projektu „Opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy kolei dużych prędkości w korytarzu CNC North Sea-Baltic Sea na odc. Warszawa – Łódź Niciarniana (bez Węzła CPK)”.

– Spółka CPK jest skuteczna w pozyskiwaniu środków UE, niemniej jej możliwości w tym zakresie są poważnie ograniczone. Instrument CEF to obecnie jedyne źródło, z którego możemy pozyskiwać fundusze UE na inwestycje kolejowe. Zależy nam tymczasem na tym, żeby korzystać też np. z Programu FEnIKS, który jest podstawowym źródłem finansowania inwestycji kolejowych w Polsce ze środków UE. Dlatego we współpracy z instytucjami odpowiedzialnymi za wdrażanie środków unijnych podejmujemy działania, mające celu otwarcie nowych możliwości finansowania w perspektywie 2028-2034 – MÓWI MARCIN MICHALSKI, CZŁONEK ZARZĄDU CPK DS. FINANSOWYCH.

– CUPT aktywnie wspiera beneficjentów w pozyskiwaniu dofinansowania z funduszy europejskich, w tym na projekty transportowe. Inwestycje kolejowe CPK należą do tych najważniejszych nie tylko z perspektywy Polski, ale z uwagi na swój strategiczny, transgraniczny charakter także całej UE – DODAJE EWA KARASIŃSKA, DYREKTOR DEPARTAMENTU PROGRAMÓW KOLEJOWYCH CUPT.

W ramach projektu KDP Warszawa-Łódź spółka CPK planuje łącznie osiem postępowań przetargowych: sześć w zakresie zasadniczych robót budowlanych i dwa obejmujące sterowanie ruchem (SRK) i teletechnikę oraz sieć trakcyjną. Dodatkowo jeszcze w tym roku w ramach prac przygotowawczych ogłoszony zostanie przetarg na prace archeologiczne dla całego odcinka „Y” między Warszawą a Łodzią.

REKLAMA

Zgodnie z harmonogramem spółka najpierw planuje ogłosić przetargi na realizację robót budowlanych dla dwóch fragmentów linii – od Warszawy Zachodniej do Konotopy (o długości 18 km) i od Konotopy do CPK wraz z łącznicą Parzniew – Kotowice (13 km). Kolejnymi już w 2026 roku będą cztery postępowania na roboty budowlane na odcinku od granicy z projektem węzła CPK do Łodzi:

15 km Węzeł CPK (bez Węzła) do Węzła bolimowskiego (bez Węzła);12 km w zakresie Węzła bolimowskiego;37 km na odcinku: od Węzła bolimowskiego (bez Węzła) do Brzezin;11 km z Brzezin do Łodzi.

– Na komponent kolejowy CPK rząd przewidział ponad 76 mld zł, czyli ok. 2/3 środków obecnego Programu Wieloletniego. To pokazuje, że inwestycje kolejowe CPK to proces rozpisany na lata. Studia wykonalności, projekty, pozyskiwanie zgód administracyjnych, a w końcu sama budowa linii KDP, wymaga ogromnego zaangażowania całego zespołu specjalistów i ekspertów ze spółki CPK i naszych partnerów – MÓWI PIOTR RACHWALSKI, CZŁONEK ZARZĄDU CPK DS. INWESTYCJI KOLEJOWYCH.

Prace projektowe dla 140-kilometrowego odcinka linii KDP „Y” między Warszawą a Łodzią dobiegają końca. Spółka CPK złożyła już 8 z 12 planowanych wniosków o decyzję lokalizacyjną. Odcinek ten, również jako pierwszy, objęty został Kolejowym Programem Dobrowolnych Nabyć (KPDN). Do dzisiaj wzdłuż jego przebiegu spółka CPK pozyskała ponad 136 działek o łącznej powierzchni ponad 145 hektarów. Łącznie do Programu przystąpiło ponad 95 proc. wszystkich właścicieli nieruchomości zlokalizowanych na przebiegu KDP między Warszawą a Łodzią.

– Zawsze podkreślam, że postęp prac w każdym projekcie jest wypadkową kompetencji i zaangażowania całego zespołu. Ten z którym mam przyjemność pracować w CPK przy linii Warszawa – Łódź prowadzi z sukcesem proces inwestycyjny od początku i wierzę, że z sukcesem doprowadzi go do końca – MÓWI JUSTYNA MIKOŁAJCZYK, ZASTĘPCA DYREKTORA PORTFELA WARSZAWA – ŁÓDŹ – CPK.

Dzięki budowie linii KDP Warszawa – Łódź skróci się czas przejazdu między Warszawą a Łodzią do ok. 40 minut (dziś to ok. 70 minut). Podróżni dojadą z Warszawy do Lotniska CPK w mniej niż 20 min. Po wybudowaniu całego „Y”, podróż z Poznania do Warszawy potrwa niecałą 1 godz. 40 min (zamiast obecnie ok. 2 godz. 20 min) i tyle samo z Warszawy do Wrocławia, czyli mniej niż połowę tego co obecnie.

Lotnisko CPK ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r. – równocześnie z odcinkiem KDP między Warszawą i Łodzią. Odcinki KDP z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania powinny zostać dopuszczone użytkowania do końca 2035 r.

CPK
CPK

Źródło: CPK

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA