Prezes Portu Gdańsk Krzysztof Kaczmarek podpisał dwie umowy z PORR S.A. na modernizację Nabrzeży – Rudowego i Bytomskiego. Łączna długość nabrzeży objętych przebudową to ponad 450 m. Inwestycja jest częścią większego projektu, który został dofinansowany z instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Realizacja tego przedsięwzięcia przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Portu Gdańsk, wzmocnienia potencjału przeładunkowego oraz zwiększenia przepustowości.
Komisja Europejska rozpoczęła procedurę rewizji Umowy Unia Europejska – Ukraina o transporcie drogowym towarów. Zgoda Komisji Europejskiej na zmianę tej umowy jest m.in. efektem intensywnych i wielopłaszczyznowych starań strony polskiej, która konsekwentnie wskazywała, że jej dotychczasowe funkcjonowanie negatywnie oddziaływało na polską branżę przewozów drogowych.
Na rynku biurowym w stolicy maleje wolumen dostępnej powierzchni biurowej. Jak pokazuje cykliczny raport BNP Real Estate Poland „At a Glance – rynek biurowy w Warszawie IV kw. 2023 roku”, na taką sytuację ma wpływ mała liczba budowanych i udostępnianych obiektów przy jednoczesnym stałym popycie najemców na nowoczesne biura. Równocześnie starsze obiekty zostają poddawane modernizacji, gdyż ok. 70% budynków jest nieefektywna energetycznie.
W ostatnich dniach w przestrzeni publicznej pojawiły się nieoficjalne informacje o rzekomym zagrożeniu planowanej największej inwestycji zagranicznej w historii Polski, która ma powstać na Dolnym Śląsku, w okolicy Wrocławia.
Unia Europejska z programu CEF2027 dofinansuje w połowie budowę multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim w porcie w Szczecinie.
Hala lodowa przy ul. Chemików w Oświęcimiu ma zostać przebudowana i rozbudowana o dodatkowe skrzydło. Historyczny obiekt sportowy z 1964 roku ma się przekształcić w stadion zimowy z prawdziwego zdarzenia.
Polska uzyskała największe ze wszystkich unijnych krajów dofinansowanie dla projektów realizowanych przy wykorzystaniu środków Unii Europejskiej z instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Na wsparcie czterech inwestycji – drogowych, kolejowych oraz terminala intermodalnego, Komisja Europejska przyznała Polsce 129,4 mln euro, tj. ok. 550 mln zł. Dofinansowanie wynosi 50 proc. kosztów kwalifikowanych, a więc całkowita wartość inwestycji to ok. 1,1 mld zł.
Tak duża inwestycja lotnicza jak CPK nie jest niezbędna w Polsce. Potrzebna jest natomiast Kolej Dużych Prędkości – bo to jest prędkość, która zwiększa konkurencyjność transportu kolejowego względem autostrad, dróg ekspresowych. Ale bardzo ważne jest, żeby ta kolej nie ograniczała się tylko do naszego kraju.
Polska powinna dbać nie tylko o bezpieczeństwo granic, ale też o bezpieczeństwo lekowe, szczególnie o produkcję leków krytycznych, ratujących życie. Jeżeli mamy być równorzędnym partnerem Unii Europejskiej, zadbajmy o produkcję w naszym kraju – zaapelowała Barbara Misiewicz-Jagielak, wiceprezeska Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego, farmaceutka, ekspertka BCC ds. farmacji, bezpieczeństwa lekowego, refundacji, API, produkcji leków drugiej generacji, ochrony zdrowia.
Jak wdrażać transformację energetyczną w Polsce? To mógłby pokazać Krajowy Plan Energii i Klimatu do roku 2030, ale Polska takiego planu nie posiada. Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju twierdzi, że to najpilniejsze zadanie do odrobienia dla nowego rządu.