W Nowym Sączu, Limanowej i Rabce-Zdroju postępuje modernizacja linii kolejowej nr 104. To pierwsza faza projektu „Podłęże-Piekiełko”, który zmieni gospodarcze i społeczne oblicze regionu. Największa inwestycja kolejowa na południu Polski pozwoli na skrócenie podróży w Małopolsce, zwiększy możliwości transportu towarów, a także ułatwi komunikację ze Słowacją. Zadanie realizowane przez Polskie Linie Kolejowe dofinansowała Unia Europejska w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Pomiędzy Nowym Sączem a Limanową budujemy szybkie połączenie kolejowe, które ułatwi komunikację i skróci podróże pomiędzy tymi miejscowościami. Tory dostosowane do prędkości 160 km/h powstają w trudnym, podgórskim terenie. Największym obiektem realizowanym na tym odcinku jest niemal 4-kilometrowy tunel, który połączy Męcinę z Mordarką. W czerwcu zaczęła drążyć go tarcza TBM „Jadwiga”. Maszyna ma średnicę prawie 11 metrów i waży przeszło 2,5 tysiąca ton. Ściany tunelu układa na bieżąco, po wydrążeniu kolejnych metrów. Obok budowany jest tunel ewakuacyjny, który wykonuje mniejsza tarcza o imieniu Kinga. Do dziś zrealizowała niemal 900 metrów podziemnej budowli, a dystans ten rośnie każdego dnia. Prace przy obu obiektach zaplanowano na około 10 miesięcy.
Zaawansowane prace budowlane toczą się również na innych odcinkach realizowanej inwestycji. W Męcinie rośnie nowa stacja kolejowa, a w Mordarce, po drugiej stronie tuneli, nowy przystanek. W Chomranicach istniejący peron jest przebudowywany, a obok powstaje nowe skrzyżowanie bezkolizyjne. Dużo dzieje się również w Rabce-Zdroju i Nowym Sączu. W tych miejscowościach prace budowlane przy modernizacji linii kolejowej nr 104 rozpoczęły się w pierwszej kolejności. W Rabce ruszyła ostatnia faza inwestycji. Układane są tory, a wykonawcy przygotowują się do zawieszenia sieci trakcyjnej.
Pociągi ponownie dojadą do małopolskiego uzdrowiska już za kilka tygodni. W Nowym Sączu w lipcu oddano do użytku nowe bezkolizyjne skrzyżowanie na ul. Krakowskiej, a prace przy innych obiektach inżynieryjnych są na końcowym etapie zaawansowania. Zadanie zakończy się tam już za kilka miesięcy, na początku 2026 roku. Szeroki zakres inwestycji widać również w Limanowej, gdzie postępują prace przy modernizacji stacji kolejowej i budowie torów w nowym śladzie.
Obecnie prace budowlane w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko” realizowane są na czterech odcinkach. Na cztery kolejne fragmenty: Rabka Zaryte–Mszana Dolna–Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów PLK SA prowadzą postępowania przetargowe. Pozostałe przetargi dla tej inwestycji będą ogłoszone do końca tego roku.Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka–Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną.
Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.




![W Warszawie powstaje 150-metrowy AFI Tower [ZDJĘCIA+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/251/123/77563_100x70.jpg)

![Nowa hala już działa. Postępy przy rozbudowie kompleksu AMBEREXPO w Gdańsku [FILM+ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/44/44/686636_100x70.jpg)









![Nie 5, a aż 13! Koleje Dolnośląskie zwiększają zamówienie na Elfy 2 z Pesy [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/51/51/51507_100x70.jpg)
![[Warszawa] Kongres Kolejowy 2012 już 6 listopada](https://investmap.pl/_i/image/64/64/5440_100x70.jpg)
![[Kraków] Wielka inwestycja kolejowa odmieni centrum Krakowa](https://investmap.pl/_i/image/225/97/26337_100x70.jpg)
![[mazowieckie] Gawin: Fiasko sprzedaży TK Telekom szansą na zmianę podejścia do prywatyzacji](https://investmap.pl/_i/image/142/14/9870_100x70.jpg)
![[pomorskie] Ruszyła Pomorska Kolej Metropolitalna](https://investmap.pl/_i/image/216/88/8664_100x70.jpg)


