W Gdańsku realizowane są kolejne dwie wielkie inwestycje. Na terenie Baltic Hub powstają dwa nowe terminale T3 i T5. Łączny koszt tych inwestycji wynosi ponad 3 miliardy złotych.
Baltic Hub (dawniej DCT Gdańsk), operator największego terminalu kontenerowego na Bałtyku, buduje trzeci głębokowodny terminal T3. Łącznie inwestycja jest warta 450 mln euro (ok. 1,89 miliarda złotych).
13 listopada 2024 r. rozpoczęły się prace nad budową terminala terminala T5 w gdańskim Baltic Hubie, który będzie pełnił kluczową rolę jako terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych. Koszt całkowity przedsięwzięcia w Gdańsku to prawie 1,18 mld zł, w tym dofinansowanie unijne ponad 0,9 mld zł. Dotację otrzyma spółka Istrana, która będzie odpowiedzialna za budowę terminala.
Zaawansowane prace na budowie terminala T3
Po ukończeniu w drugim kwartale 2025 r. nowy terminal T3 będzie miał ścianę nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra. Będzie to trzecie dalekomorskie nabrzeże Baltic Hub, które może obsługiwać największe kontenerowce na świecie. Nowy terminal zapewni również 36,5 hektara dodatkowej powierzchni operacyjnej. Łącznie inwestycja jest warta 450 mln euro.
Projekt jest świadectwem ambicji Baltic Hub, aby zbudować największy hub kontenerowy obsługujący Europę Środkowo-Wschodnią i kraje bałtyckie i stać się jednym z największych hubów terminali kontenerowych w Europie.
Dzięki budowie nowego terminalu T3, na terenie portu powstaje trzecie nabrzeże głębokowodne, zwiększając tym samym możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 470 mln euro, powstaje nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha
W grudniu 2024 r. pierwsze cztery dźwigi Ship to Shore bezpiecznie dotarły na miejsce i zostały rozładowane na głównym nabrzeżu T3. Obecnie trwają testy i kompletowanie odpowiedniego sprzętu, który będzie w pełni operacyjny od marca 2025 roku.
Kolejne trzy STS już rozpoczęły swoją podróż z Chin i dotrą do Gdańska w marcu 2025 roku. 8 z 20 RMG zostało już wzniesionych, a 4 z nich podłączone do zasilania i uruchomione.
Na Nabrzeżu Głównym kontynuowany jest montaż wyposażenia
Do końca listopada ubiegłego roku zamontowano większość odbojnic i pachołów, a także sprzęt ratowniczy i światła nawigacyjne. Budowa belek suwnic CRMG została zakończona w sześciu sekcjach, a fundamenty pod kontenery są w trakcie budowy. Do końca listopada zmontowano wszystkie dwadzieścia pomostów stalowych, które umożliwią dostęp do kontenerów chłodniczych. Wykonawca kontynuował również pozycjonowanie szyn, spawanie, wiercenie otworów, instalowanie kotew chemicznych do systemów mocowania szyn oraz instalowanie systemów mocowania szyn i wzmacnianie gruntów.
Zasilanie zostało doprowadzone do wszystkich budynków, a dwa zbiorniki przeciwpożarowe zostały zmontowane i napełnione wodą. Inżynier wydał Świadectwo Przejęcia dla sekcji A, B, C, D, a na początku grudnia Baltic Hub otrzymał pierwsze Pozwolenie na Użytkowanie, które umożliwia składowanie pustych kontenerów na wyznaczonych stosach kontenerowych.
Rośnie TERMINAL T5
13 listopada 2024 r. rozpoczęły się prace nad budową terminala T5 w gdańskim Baltic Hubie, który będzie pełnił kluczową rolę jako terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych.
Koszt całkowity przedsięwzięcia w Gdańsku to prawie 1,18 mld zł, w tym dofinansowanie unijne ponad 0,9 mld zł. Dotację otrzyma spółka Istrana, która będzie odpowiedzialna za budowę terminala.
W połowie sierpnia 2024 r. Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku umieścił w domenie publicznej obwieszczenie wojewody o wydaniu decyzji o pozwoleniu na budowę, przebudowę i rozbiórkę w ramach projektowanego terminala kontenerowego T5.
Pozwolenie dotyczy budowy m.in.: nabrzeża przeładunkowego, obudowy brzegów, dalb odbojowo-cumowniczych, placów składowych oraz powierzchni komunikacyjnych czy placów parkingowych.
W obwieszczeniu wskazano również, że pozwolenie dotyczy wykonania innych robót budowlanych, w tym przebudowy: kanalizacji kablowej, sieci wewnętrznej teletechnicznej, instalacji kanalizacji deszczowej w związku z zaplanowanymi rozbiórkami falochronu brzegowego, placów manewrowych i dróg dojazdowych.
Gdzie powstaje ten terminal?
Terminal dedykowany branży morskich farm wiatrowych funkcjonuje pod nazwą T5 powstaje na terenie gdańskiego terminalu kontenerowego Baltic Hub. Będzie przedłużeniem istniejącego terminalu T1, wychodzącego na wody zewnętrznej części Portu Gdańsk znajdującego się na Zatoce Gdańskiej. T5 będzie budowany w sąsiedztwie powstającego terminala T3.
Parametry techniczne:
Terminal T5 powstanie na powierzchni 21 hektarów i będzie dysponował dwoma głębokowodnymi nabrzeżami o łącznej długości 800 metrów. Będą one przeznaczone do obsługi jednostek instalacyjnych i innych statków biorących udział w budowie morskich farm wiatrowych na Bałtyku.
W obiekcie znajdą się także place montażowe i składowe o dużej nośności – idealne do przechowywania elementów wież wiatrowych.
Harmonogram projektu:
1. Do połowy 2025 roku zakończona zostanie budowa zalądowania.
2. Prace na terminalu T5 potrwają do końca III kwartału 2025 roku.
3. Terminal ma być gotowy do użytku do czerwca 2026 roku.
Inwestor i wykonawca:
Kto będzie korzystał z tego terminalu
W połowie września umowę dzierżawy terminala T5 podpisały spółki PGE i Ørsted oraz Istrana sp. z o.o.
Dzierżawa obejmie okres od czwartego kwartału 2026 roku (kiedy to planowane jest zakończenie prac budowlanych) wstępnie do końca 2028 roku.
Dzierżawa dotyczy całego T5 o powierzchni 21,3 ha, z której prawie połowa to obszary o podwyższonej nośności niezbędne do realizacji projektów offshore. Koncepcja i kształt terminalu pozwolą na jednoczesne wykorzystanie całkowitej długości nabrzeży obejmujących dwa stanowiska załadunkowe dla statków instalacyjnych typu jack-up, nabrzeże rozładunkowe i rampę do rozładunku statków transportowych typu ro-ro.
Stronami umowy są spółka Elektrownia Wiatrowa Baltica 2, która należy do PGE i Ørsted, oraz Istrana, spółka celowa należąca w 85% do rządowego Polskiego Funduszu Rozwoju oraz w 15% do Baltic Hub. Istrana wygrała przetarg na dzierżawę gruntów pokrytych wodami zlokalizowanych w granicach administracyjnych Portu Gdańsk, na których w najbliższych latach powstanie terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych.
Baltica 2 jest jednym z dwóch - obok Baltica 3 - etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica. PGE i Ørsted mają zakontraktowane już wszystkie niezbędne komponenty dla projektu Baltica 2, a także podpisane wszystkie umowy dotyczące ich instalacji. Partnerzy wybrali też generalnego wykonawcę lądowej infrastruktury przyłączeniowej. Posiadają już wszystkie niezbędne pozwolenia budowlane. Partnerzy planują zakończenie budowy etapu Baltica 2 o mocy ok. 1,5 GW do końca 2027 roku, natomiast etapu Baltica 3 o mocy ok. 1 GW do 2030 roku. Baltica 2 i Baltica 3 utworzą Morską Farmę Wiatrową Baltica o łącznej mocy 2,5 GW, która znacząco przyczyni się do transformacji polskiej energetyki, dostarczając zieloną energię dla prawie 4 milionów gospodarstw domowych w Polsce.
Terminal instalacyjny MFW w porcie Gdańsk z potężnym dofinansowaniem z KPO
Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało umowę z wykonawcą terminala instalacyjnego. Inwestycja otrzyma ponad 900 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Budowa terminala instalacyjnego to kluczowy element infrastruktury wspierającej rozwój odnawialnych źródeł energii na polskim Bałtyku. Zmniejszenie odległości terminali od miejsca realizacji inwestycji morskich farm wiatrowych pozwoli nie tylko obniżyć koszty, jak również wpłynie na zapewnienie terminowości realizacji inwestycji.
Koszt całkowity przedsięwzięcia w Gdańsku to prawie 1,18 mld zł, w tym dofinansowanie unijne ponad 0,9 mld zł. Dotację otrzyma spółka Istrana, która będzie odpowiedzialna za budowę terminala. Inwestycja, wspierana w ramach Krajowego Planu Odbudowy, ma zostać ukończona w 2026 roku.
Program budowy morskich farm wiatrowych w Polsce będzie miał ogromny wpływ na strukturę mocy wytwórczych w energetyce oraz rozwój sieci przesyłowej. Pozwoli także na wypełnienie przez Polskę celów klimatycznych i środowiskowych w zakresie źródeł OZE i redukcji emisji CO2. Zgodnie z Polityką Energetyczną Polski do 2040 r., planuje się osiągnięcie 5,9 GW mocy zainstalowanej w energetyce wiatrowej do 2030 r., a 11 GW do 2040 r.
Kalendarium inwestycji - TERMINAL T3
Budowa projektu T3 będzie realizowana w dwóch etapach. W pierwszej fazie konsorcjum firm Budimex i DEME wybuduje 36-hektarowy terminal obok Terminalu 1. Ten nowy obszar terminalu, który zostanie ukończony do pierwszej połowy 2024 r., zostanie w całości odzyskany z morza. Zwiększy to zdolności przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 mln TEU (kontenery 20-stopowe) do 4,5 mln TEU rocznie. W drugiej fazie rozpocznie się budowa ściany nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra. Realizacja inwestycji rozpoczęła się na początku 2023 r., a zakończyć w drugim kwartale 2025 r.
Projekt T3 obejmuje również zakup siedmiu żurawi nabrzeżnych, które są w stanie obsługiwać największe statki na świecie, a także 20 półautomatycznych suwnic bramowych montowanych na szynie (RMG) dla placu kontenerowego, którymi operatorzy będą mogli sterować zdalnie z ergonomicznie zaprojektowanych przestrzeni roboczych. Pozwoli to na bezpieczniejsze, wydajne, nowoczesne i bardziej komfortowe środowisko pracy przez 365 dni w roku.
Nowe możliwości T3
Baltic Hub jest największym terminalem kontenerowym w Polsce i doświadczył gwałtownego wzrostu od posiadania tylko jednego głębokowodnego nabrzeża i przepustowości 500 000 TEU, gdy został założony 15 lat temu, do stania się prawdziwym "Baltic Hub" z dwoma głębokomorskimi nabrzeżami, które obsłużyły ponad 2,09 miliona TEU w 2021 r. o łącznej rocznej przepustowości do 3 milionów TEU. W tej chwili Baltic Hub ma 1 300 metrów nabrzeża, 14 żurawi Ship-to-Shore (STS) i roczną przepustowość 2,7 MTEU.
Ponadto Baltic Hub stał się bramą transportową do Europy Środkowej i Wschodniej, z kierunkami śródlądowymi, takimi jak Czechy, Słowacja, Węgry i Niemcy. Jest to wynik ciągłych inwestycji na przestrzeni lat, które podniosły przepustowość kolei do 750 000 TEU w 2020 r.
Dyrektor generalny Baltic Hub, Charles Baker, obiecuje, że Baltic Hub i jego partnerzy będą realizować projekt z zachowaniem najwyższych standardów środowiskowych już na etapie planowania: – Baltic Hub to prawdziwy terminal 21 wieku, a rozwój T3 przyniesie najnowszą technologię niskoemisyjną, z której każdy europejski port byłby dumny. Podkreślamy raz jeszcze, że podejmujemy uznane na całym świecie środki ostrożności w celu ochrony środowiska, życia morskiego i siedlisk na obszarze objętym projektem. Ta konstrukcja od A do Z będzie odzwierciedlać nasze zaangażowanie w zrównoważone inwestycje, na przykład poprzez wykorzystanie betonu niskoemisyjnego i wdrożenie urządzeń niskoemisyjnych – takich jak elektryczne żurawie stoczniowe.
Baker dodaje, że: –T3 jeszcze bardziej wzbogaci usługi oferowane przez Baltic Hub. Co więcej, będziemy w stanie przyciągnąć nowe usługi, destynacje i sojusze żeglugowe. Rozwijając dodatkowe możliwości przeładunkowe i otwierając nowe połączenia morskie, pobudzimy również polską gospodarkę jako całość.
TERMINAL T3: