PAK PCE Polski Autobus Wodorowy, spółka zależna od PAK-Polska Czysta Energia (w której 50,5 proc. udziałów należy do Grupy Polsat Plus, a 49,5 proc. do ZE PAK), zakończyła budowę fabryki autobusów wodorowych w Świdniku, w województwie lubelskim. Fabryka ma produkować ok. 100 autobusów rocznie.
Całkowity koszt inwestycji to ok. 107 mln zł brutto, w tym wsparcie w wysokości ok. 50 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarka Wodnej. Zgodnie z zawartą umową spółka PAK-PCE Autobus Wodorowy może ubiegać się o umorzenie do 25% kapitału pożyczki. Termin realizacji przedsięwzięcia wyznaczono na 31 lipca 2024 rok.
Jak poinformował producent, obecnie trwają przenosiny produkcji autobusów wodorowych NesoBus do nowej fabryki w zakładzie oraz wyposażanie jej w niezbędne instalacje i urządzenia.
– Docelowy poziom produkcji autobusów ma wynosić do 100 sztuk rocznie. Dodatkowych nakładów wymagałoby zwiększenie zdolności produkcyjnych, co jest możliwe gdyby nastąpiła taka potrzeba. Projekt zakładu został tak przygotowany, że w stosunkowo prosty sposób uwzględnia potencjalną adaptację do zwiększonej rocznej produkcji – mówi Tomasz Matwiejczuk, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej i rzecznik prasowy Grupy Polsat Plus, w rozmowie z PAP Biznes.
– Pożyczka na przedsięwzięcie dotyczące zakładu do produkcji autobusów wodorowych w Świdniku realizowanym przez PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy jest podzielona na transze, które są zależne od postępu finansowego oraz rzeczowego inwestycji. Projekt jest realizowany terminowo, zgodnie z warunkami umowy. Dotychczas beneficjentowi wypłacono 37,8 mln zł – wyjaśnia Katarzyna Ważyńska, starszy specjalista w biurze prasowym NFOŚiGW, w rozmowie z PAP Biznes.

Autobus wodorowy NesoBusa ma zasięg do 450 km, co oznacza, że może być użytkowany bez tankowania przez 2 dni. Jeśli skończy się wodór, tankowanie trwa tylko 15 minut i można cieszyć się z kolejnych 450 km. W pełni ekologiczny NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć.
NesoBus jest bardzo efektywny - zużywa około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.
Autobus ma następujące parametry fizyczne – 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących.




![Jest pozwolenie na rozbiórkę wieżowca Intraco. Warszawa żegna jeden z symboli [ZDJĘCIA+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/77/77/677965_100x70.jpg)

![Momentum Leisure rozpoczyna budowę parku rozrywki w Gliwicach [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/26/26/687386_100x70.jpg)







![[Wrocław] Mieszkanie Plus przy Kolejowej. Poczta Polska przekaże działki na potrzeby rządowego programu](https://investmap.pl/_i/image/89/89/33113_100x70.jpg)
![[Wrocław] Volvo będzie produkować autobusy tylko we Wrocławiu](https://investmap.pl/_i/image/214/86/5078_100x70.jpg)
![Fabryka Norblina w Warszawie z pozwoleniem na użytkowanie [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/10/10/52234_100x70.jpg)
![[Aglomeracja Wrocławska] Armeton rozbuduje fabrykę w podoławskich Stanowicach](https://investmap.pl/_i/image/16/16/27920_100x70.jpg)
![[Aglomeracja Wrocławska] Fabryka Nestlé pod Wrocławiem rozwija się coraz szybciej](https://investmap.pl/_i/image/28/28/24604_100x70.jpg)

![[Polska] Jak deweloperzy oceniają program Mieszkanie Plus](https://investmap.pl/_i/image/0/0/30976_100x70.jpg)
![[Wrocław] Po ulicach Wrocławia będą jeździć e-busy? Miasto włącza się w rozwój elektromobilności](https://investmap.pl/_i/image/210/82/30162_100x70.jpg)