Grupa Polsat Plus i ZE PAK zakończyła budowę fabryki polskich autobusów wodorowych w Świdnikunesobus.pl

Grupa Polsat Plus i ZE PAK zakończyła budowę fabryki polskich autobusów wodorowych w Świdniku

Orzech
Orzech
REKLAMA

PAK PCE Polski Autobus Wodorowy, spółka zależna od PAK-Polska Czysta Energia (w której 50,5 proc. udziałów należy do Grupy Polsat Plus, a 49,5 proc. do ZE PAK), zakończyła budowę fabryki autobusów wodorowych w Świdniku, w województwie lubelskim. Fabryka ma produkować ok. 100 autobusów rocznie.

Całkowity koszt inwestycji to ok. 107 mln zł brutto, w tym wsparcie w wysokości ok. 50 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarka Wodnej. Zgodnie z zawartą umową spółka PAK-PCE Autobus Wodorowy może ubiegać się o umorzenie do 25% kapitału pożyczki. Termin realizacji przedsięwzięcia wyznaczono na 31 lipca 2024 rok.

Jak poinformował producent, obecnie trwają przenosiny produkcji autobusów wodorowych NesoBus do nowej fabryki w zakładzie oraz wyposażanie jej w niezbędne instalacje i urządzenia.

– Docelowy poziom produkcji autobusów ma wynosić do 100 sztuk rocznie. Dodatkowych nakładów wymagałoby zwiększenie zdolności produkcyjnych, co jest możliwe gdyby nastąpiła taka potrzeba. Projekt zakładu został tak przygotowany, że w stosunkowo prosty sposób uwzględnia potencjalną adaptację do zwiększonej rocznej produkcji – mówi Tomasz Matwiejczuk, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej i rzecznik prasowy Grupy Polsat Plus, w rozmowie z PAP Biznes.

– Pożyczka na przedsięwzięcie dotyczące zakładu do produkcji autobusów wodorowych w Świdniku realizowanym przez PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy jest podzielona na transze, które są zależne od postępu finansowego oraz rzeczowego inwestycji. Projekt jest realizowany terminowo, zgodnie z warunkami umowy. Dotychczas beneficjentowi wypłacono 37,8 mln zł – wyjaśnia Katarzyna Ważyńska, starszy specjalista w biurze prasowym NFOŚiGW, w rozmowie z PAP Biznes.

REKLAMA
Grupa Polsat Plus
Grupa Polsat Plus

Autobus wodorowy NesoBusa ma zasięg do 450 km, co oznacza, że może być użytkowany bez tankowania przez 2 dni. Jeśli skończy się wodór, tankowanie trwa tylko 15 minut i można cieszyć się z kolejnych 450 km. W pełni ekologiczny NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć.

NesoBus jest bardzo efektywny - zużywa około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.

Autobus ma następujące parametry fizyczne – 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA