Po ulicach Wrocławia będą jeździć e-busy? Miasto włącza się w rozwój elektromobilności

Po ulicach Wrocławia będą jeździć e-busy? Miasto włącza się w rozwój elektromobilności

Wrocław
Tomasz  Matejuk
Tomasz Matejuk
REKLAMA
Wrocław to jedno z 41 miast i gmin, które podpisały list intencyjny w sprawie rozwoju elektromobilności w Polsce. Jednym z głównych celów tego porozumienia jest zwiększenie liczby autobusów elektrycznych na ulicach.    
Listy intencyjne podpisali w poniedziałek przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Energii, Polskiego Funduszu Rozwoju, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz samorządowcy z 41 polskich miast i gmin, reprezentujący niemal 45 proc. taboru autobusowego w Polsce.  
Przedstawiciele resortu rozwoju tłumaczą, że rozwój sektora elektromobilności w Polsce jest jednym ze strategicznych projektów zapisanych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, uchwalonej tydzień temu przez Radę Ministrów. 
Dynamiczny rozwój branży e-busów, czy szerzej mówiąc – polskiej branży elektromobilności, to nie tylko czystsze powietrze w naszych miastach. To przede wszystkim tysiące nowych, wysoko płatnych miejsc pracy dla polskich specjalistów, silny impuls innowacyjny dla gospodarki oraz zwiększenie zdolności eksportowych Polski, bo przecież polskie e-busy już zdobywają rynki nie tylko europejskie, ale i światowe. Wiemy, że konkurencja jest wymagająca, chcemy jednak aby polska branża elektromobilna w perspektywie kilku lat stała się istotnym elementem nowej światowej rewolucji przemysłowej  – mówi wicepremier Mateusz Morawiecki.
Jarosław Gowin, szef resortu nauki, podkreśla, że na elektromobilność stawia coraz więcej europejskich miast
– Holendrzy wyznaczyli sobie ambitne zadanie, aby do 2025 roku sto procent ich miejskiego taboru stanowiły bezemisyjne zielone autobusy. Dzięki spójnemu i ponadresortowemu projektowi polskie miasta mogą wyprzedzić europejskich prymusów. Przyczyni się do tego w znacznym stopniu program Bezemisyjny transport publiczny, uruchomiony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, czyli agencję wykonawczą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dzięki niemu na ulicach polskich miast pojawią się nowoczesne pojazdy, będące wytworem polskiej myśli technicznej – tłumaczy Gowin.


Wiceminister energii Michał Kurtyka zaznacza, że chodzi o zaangażowanie dzisiejszych i przyszłych miast-sygnatariuszy porozumienia we wszystkie inicjatywy związane z rozwojem elektrycznego transportu miejskiego i samochodów elektrycznych
– Chcemy razem wypracować rozwiązania, z których wspólnie będziemy korzystać. Opracowaliśmy Plan Rozwoju Elektromobilności, pracujemy nad ustawą.  Chcemy być częścią światowego przemysłu pojazdów elektrycznych i stymulować powstanie nowego rynku w Polsce – dodaje Kurtyka. 
REKLAMA
Na koniec 2016 roku, autobusy elektryczne stanowiły zaledwie 0,3 proc. wszystkich autobusów obsługujących komunikację zbiorową w polskich samorządach. W sumie, 31 e-busów jeździ obecnie po ulicach 5 polskich miast: Warszawy (20 autobusów elektrycznych), Krakowa (6), Inowrocławia, Jaworzna (2) oraz Lublina (1). Zgodnie z planami polskich samorządów oraz prognozami rządowymi, za pięć lat, po ulicach polskich miast i gmin będzie jeździć około tysiąca autobusów z napędem elektrycznym. 
Już teraz sygnatariusze porozumienia zadeklarowali chęć zakupu w sumie 780 autobusów elektrycznych.
Podpisane w Ministerstwie Rozwoju listy intencyjne pomiędzy stroną rządową, a samorządami, poza kwestią zwiększania udziału elektrycznych autobusów w taborze komunikacji zbiorowej, obejmują też inne obszary współpracy dotyczącej rozwoju elektromobilności w Polsce. 
Chodzi między innymi o zaplanowanie i zbudowanie infrastruktury do ładowania autobusów i samochodów elektrycznych, wspólny udział w pracach badawczo–rozwojowych dotyczących rozwoju elektromobilności w Polsce, czy przygotowanie księgi dobrych praktyk przy wprowadzaniu w polskich samorządach elektrycznego transportu miejskiego i samochodowego. 
Samorządy włączą się również w konsultacje projektu ustawy o elektromobilności, która ma stanowić konstytucję dla tworzącego się dopiero rynku.
Lista 41 miast i gmin, które podpisały list intencyjny w sprawie rozwoju elektromobilności w Polsce 
1. Miasto Brzeziny2. Miasto Bydgoszcz3. Gmina Miejska Ciechanów4. Gmina Miasta Głowno5. Gmina Grudziądz6. Miasto Inowrocław7. Gmina Izabelin8. Miasto Jasło9. Gmina Jawor10. Gmina Miasta Jaworzno11. Gmina Jerzmanowice-Przeginia12. Miasto Kalisz13. Gmina Miejska Koło14. Gmina Miejska Kraków15. Gmina Lubin16. Gmina Lublin17. Gmina Miasta Ostrów Wielkopolski18. Gmina Polkowice19. Gmina Pomiechówek20. Miasto Poznań21. Gmina Miasta Rzeszów22. Miasto Siedlce23. Gmina Sokółka24. Miasto Sosnowiec25. Gmina Stalowa Wola26. Gmina Środa Wielkopolska27. Gmina Miejska Tczew 28. Gmina Miasta Tomaszów Mazowiecki29. Gmina Miasta Torunia30. Gmina Miasta Tychy 31. Miasto Stołeczne Warszawa32. Gmina Wrocław33. Miasto i Gmina Września34. Miasto Zielona Góra35. Gmina Żywiec36. Gmina Zakliczyn37. Gmina Miejska Świdnik38. Miasto Katowice39. Miasto Nowy Sącz40. Miasto Łomża41. Miasto Gorzów Wielkopolski

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA