DODAJ

KST Kurdwanów P+R - Krowodrza Górka

Kraków otrzymał unijne dofinansowanie na budowę ostatniego odcinka szybkiego tramwaju, biegnącego od ul. Wielickiej do ul. Lipskiej. Teraz władze miasta muszą znaleźć pieniądze na wkład własny do przedsięwzięcia.

Wstępnie oszacowano, że całkowity koszt inwestycji wyniesie około 302 mln zł. Miasto planowało finansowanie tego zadania w latach 2016-2019. Teraz jednak nie chce stracić szansy na unijną dotację. Wstępnie trzeba byłoby więc w budżecie zarezerwować około 160 mln zł. W urzędzie liczą jednak, że koszt może być mniejszy.

W ramach inwestycji ma powstać linia łącząca ul. Wielicką z Lipską o długości około 1,4 km, w tym 600-metrowa estakada tramwajowo-pieszo-rowerowa nad torami kolejowymi stacji Kraków - Płaszów.

Dzięki wybudowaniu podwójnego torowiska powstanie w całości pierwsza trasa szybkiego tramwaju z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki. Obecnie w większości jest ona bezkolizyjna.

Jeżdżący nią tramwaj nr 50 z ul. Wielickiej jedzie później w kierunku placu Bohaterów Getta, z kolejnymi przystankami przy ul. Starowiślnej, pod Halą Targową i dojeżdża do ronda Grzegórzeckiego. Tym fragmentem jeździ tymczasowo. Docelowo, po wybudowaniu odcinka Wielicka-Lipska, szybki tramwaj będzie przejeżdżał estakadą nad torami kolejowymi w Płaszowie i dojedzie do ronda Grzegórzeckiego, a następnie bezkolizyjnie istniejącą trasą przez tunel pod Dworcem Głównym do Krowodrzy Górki.

Dzięki budowie ostatniego odcinka przejazd z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki skróci się o około 5 minut.

Krakowski Szybki Tramwaj (KST) – współczesna krakowska inwestycja w komunikację zbiorową, mająca zapewnić miastu szybką i sprawną sieć transportu zbiorowego, łącząca zalety klasycznego tramwaju oraz metra W jej skład wchodzą bezkolizyjne torowiska tramwajowe lub wybrane torowiska wydzielone z zapewnionym bezwzględnym priorytetem na skrzyżowaniach. Budowa systemu rozpoczęła się oficjalnie w latach 90., natomiast uruchomienie pierwszego korytarza z osiedla Krowodrza Górka do Kurdwanowa nastąpiło 12 grudnia 2008

Podstawowym wyróżnikiem systemów szybkiego tramwaju jest prędkość komunikacyjna, która nie może być niższa niż 24 km/h, licząc wraz z czasem postoju na przystankach. Krakowski Szybki Tramwaj dąży do spełnienia tego wymogu poprzez kombinację:Odcinków torowisk bezkolizyjnych (obecnie przede wszystkim tunel tramwajowy oraz estakady).
Odcinków wydzielonych z zapewnionym bezwzględnym priorytetem na skrzyżowaniach

W 1974 rozpoczęto budowę podziemnego tunelu pierwszej linii metra w rejonie Dworca Głównego PKP. Do końca 1989 zdołano zrealizować jedynie 180-metrowy odcinek pod peronami dworca. Po zmianach ustrojowych dalsza budowa została na kilka lat wstrzymana. W 1994 uchwalono Plan Ogólnego Zagospodarowania Miasta Krakowa, w którym zrezygnowano z budowy metra na rzecz szybkiego tramwaju. Nowa inwestycja miała wykorzystywać wybudowany już odcinek tunelu, który miał być jednak dokończony dla komunikacji północ-południe zamiast wschód-zachód. Między 1995 a 1999 wybudowano kolejne 605 m tunelu pod ulicą Lubomirskiego, a niedługo później rozpoczęto budowę trasy tramwajowej z ul. Wielickiej do osiedla Kurdwanów gdzie miał kończyć się pierwszy korytarz KST łączący północ z południem miasta.
Szczegóły
inwestorWojewództwo Małopolskie, Gmina Miejska Kraków, Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie
wykonawcaMota-Engil Central Europe S.A.
realizacja inwestycjiIII kw. 2015
wiadomości [Kraków] KST Kurdwanów P+R - Krowodrza Górka
Damian Daraż 29.07.2018, godz. 15:19
odpowiedz
Damian Daraż 09.07.2018, godz. 19:46
odpowiedz
Damian Daraż 24.06.2018, godz. 20:24
odpowiedz
Damian Daraż 24.06.2018, godz. 19:40
odpowiedz
Damian Daraż 08.06.2018, godz. 20:25
odpowiedz
Damian Daraż 06.12.2017, godz. 20:49
6.12.2017 
Nowe większe wyświetlacze na przystankach w tunelu



361149_1500x.jpg

361150_1500x.jpg
odpowiedz
Damian Daraż 26.05.2017, godz. 15:38
26.05.2017



337253_1500x.jpg
odpowiedz
Damian Daraż 30.04.2017, godz. 23:48
29.04.2017  SOBOTA  7:46 - 7:47 (5)




331059_1500x.jpg

331060_1500x.jpg

331061_1500x.jpg

331062_1500x.jpg

331063_1500x.jpg
odpowiedz
Damian Daraż 03.02.2017, godz. 11:00
odpowiedz
Damian Daraż 11.01.2016, godz. 22:13
8.01.2016

Iluminacja estakady będzie poprawiona. Oślepiała motorniczych
W przyszłym tygodniu na lampach oświetlających estakadę
Lipska-Wielicka pojawią się dodatkowe osłonki. Ma to zapobiec oślepianiu
motorniczych przez zamontowane w grudniu lampy.
O sprawie zrobiło się głośno kilka dni temu, po opublikowaniu na profilu
Platformy Komunikacyjnej Krakowa filmu nakręconego z kabiny tramwaju.
Widać na nim, że mocne światło utrudnia motorniczym prowadzenie
pojazdów. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zadeklarował
wówczas, że skonsultuje się z MPK i, jeśli będzie to potrzebne, ponownie
poprawi iluminację. Ponownie – ponieważ ten problem pojawił się już
podczas testów i wydawało się, że po zmianie ustawienia reflektorów
został już rozwiązany....http://lovekrakow.pl/aktualnosci/iluminacja-estakady-bedzie-poprawiona-oslepiala-motorniczych_12306.html

odpowiedz
Jesteś deweloperem? Dodaj bezpłatnie inwestycję.
+ Dodaj inwestycję