O inwestycji KST Kurdwanów - Krowodrza Górka
Kraków otrzymał unijne dofinansowanie na budowę ostatniego odcinka szybkiego tramwaju, biegnącego od ul. Wielickiej do ul. Lipskiej. Teraz władze miasta muszą znaleźć pieniądze na wkład własny do przedsięwzięcia.
Wstępnie oszacowano, że całkowity koszt inwestycji wyniesie około 302 mln zł. Miasto planowało finansowanie tego zadania w latach 2016-2019. Teraz jednak nie chce stracić szansy na unijną dotację. Wstępnie trzeba byłoby więc w budżecie zarezerwować około 160 mln zł. W urzędzie liczą jednak, że koszt może być mniejszy.
W ramach inwestycji ma powstać linia łącząca ul. Wielicką z Lipską o długości około 1,4 km, w tym 600-metrowa estakada tramwajowo-pieszo-rowerowa nad torami kolejowymi stacji Kraków - Płaszów.
Dzięki wybudowaniu podwójnego torowiska powstanie w całości pierwsza trasa szybkiego tramwaju z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki. Obecnie w większości jest ona bezkolizyjna.
Jeżdżący nią tramwaj nr 50 z ul. Wielickiej jedzie później w kierunku placu Bohaterów Getta, z kolejnymi przystankami przy ul. Starowiślnej, pod Halą Targową i dojeżdża do ronda Grzegórzeckiego. Tym fragmentem jeździ tymczasowo. Docelowo, po wybudowaniu odcinka Wielicka-Lipska, szybki tramwaj będzie przejeżdżał estakadą nad torami kolejowymi w Płaszowie i dojedzie do ronda Grzegórzeckiego, a następnie bezkolizyjnie istniejącą trasą przez tunel pod Dworcem Głównym do Krowodrzy Górki.
Dzięki budowie ostatniego odcinka przejazd z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki skróci się o około 5 minut.
Krakowski Szybki Tramwaj (KST) – współczesna krakowska inwestycja w komunikację zbiorową, mająca zapewnić miastu szybką i sprawną sieć transportu zbiorowego, łącząca zalety klasycznego tramwaju oraz metra
W jej skład wchodzą bezkolizyjne torowiska tramwajowe lub wybrane
torowiska wydzielone z zapewnionym bezwzględnym priorytetem na
skrzyżowaniach. Budowa systemu rozpoczęła się oficjalnie w latach 90.,
natomiast uruchomienie pierwszego korytarza z osiedla Krowodrza Górka do Kurdwanowa nastąpiło 12 grudnia 2008
Podstawowym wyróżnikiem systemów szybkiego tramwaju jest prędkość komunikacyjna, która nie może być niższa niż 24 km/h, licząc wraz z czasem postoju na przystankach. Krakowski Szybki Tramwaj dąży do spełnienia tego wymogu poprzez kombinację:Odcinków torowisk bezkolizyjnych (obecnie przede wszystkim tunel tramwajowy oraz estakady).
Odcinków wydzielonych z zapewnionym bezwzględnym priorytetem na skrzyżowaniach
W 1974 rozpoczęto budowę podziemnego tunelu pierwszej linii metra w rejonie Dworca Głównego PKP.
Do końca 1989 zdołano zrealizować jedynie 180-metrowy odcinek pod
peronami dworca. Po zmianach ustrojowych dalsza budowa została na kilka
lat wstrzymana. W 1994 uchwalono Plan Ogólnego Zagospodarowania Miasta
Krakowa, w którym zrezygnowano z budowy metra na rzecz szybkiego
tramwaju. Nowa inwestycja miała wykorzystywać wybudowany już odcinek
tunelu, który miał być jednak dokończony dla komunikacji północ-południe
zamiast wschód-zachód.
Między 1995 a 1999 wybudowano kolejne 605 m tunelu pod ulicą
Lubomirskiego, a niedługo później rozpoczęto budowę trasy tramwajowej z
ul. Wielickiej do osiedla Kurdwanów gdzie miał kończyć się pierwszy korytarz KST łączący północ z południem miasta.