REKLAMA
inwestorMiasto Rzeszów
realizacja inwestycjiIII kw. 2017

O inwestycji Monorail

Wagonik zabierający ok. 150 osób będzie się poruszał na stalowej szynie na wysokości ok. 6 metrów nad ziemią. Prezydent podjął decyzję, że Rzeszów wybuduje nowy system transportu dla mieszkańców.


Będzie się poruszać na jednej szynie, a prędkość maksymalna, jaką będzie mogła rozwinąć nadziemna kolejka w Rzeszowie, to 80 km/godz.

W zeszłym tygodniu Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa, był w centrum badawczo-rozwojowym koncernu Bombardier w Kingston w Kanadzie. To właśnie kanadyjska firma od dłuższego czasu prowadzi rozmowy z ratuszem na temat budowy w mieście kolejki nadziemnej.

- Wiceprezydent miał okazję bliżej zapoznać się z kolejką Innovia Monorail 300 – informuje Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa. – Takie rozwiązania będziemy chcieli wprowadzić również w Rzeszowie, bo sprawdzają się w innych miastach.

Koncern Bombardier zajmuje się produkcją środków transportu m.in. samolotów i pociągów. Kolejka, którą miała okazję oglądać rzeszowska delegacja, porusza się z prędkością 80 km/godz., jej promień skrętu to 46 stopni, a wagoniki podobne są do wagonów metra.

- Takie kolejki jeżdżą w Sydney, Miami, Nowym Jorku, Tajwanie, Chinach. Postęp w tym zakresie jest ogromny. My również chcemy wprowadzić taką kolejką – mówił przed kilkoma tygodniami Tadeusz Ferenc.

Prezydent Ferenc na temat budowy nadziemnej kolejki w Rzeszowie wciąż prowadzi rozmowy w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Miasto stara się bowiem o fundusze unijne na inwestycję. W maju władze Rzeszowa otrzymały zapewnienie z resortu, że jest szansa na dofinansowanie budowy kolejki z pieniędzy Unii Europejskiej.

Niedawno Janusz Kućmin, główny przedstawiciel Bombardiera w Polsce, w rozmowie z portalem rynekinstruktury.pl powiedział, że rozmowy z rzeszowskim ratuszem są we wstępnej fazie. – Jeśli władze Rzeszowa zdecydują się na kolejne kroki, ogłoszą przetarg, to pewnie będziemy zainteresowani udziałem – zapowiedział Kućmin. - Bardzo mnie cieszy, że pojawiają się Polsce pomysły na tak nowoczesne systemy transportowe – dodał.

Projekty tras już są

Dwuwagonikowy skład kolejki nadziemnej w przeciągu godziny może przewieźć 10 tys. pasażerów. Zaplanowane są już dwie ewentualne trasy kolejki w Rzeszowie. Planowano je z myślą o studentach, którzy mieliby łatwiejszy dojazd na uczelnię i do akademików. Kolejka miałaby jeździć według zbliżonej trasy autobusu MPK linii „0″.

Pierwsza trasa liczyłaby ok. 8 km i zaczynałaby się na dworcu PKP przez al. Rejtana, kierowałaby się w stronę Uniwersytetu Rzeszowskiego, aż do kampusu Politechniki Rzeszowskiej. Z małą różnicą. Kolejka nie jechałaby przez ulicę Dąbrowskiego, a Batalionów Chłopskim, Witosa do ul. Krakowskiej. Druga linia miałaby iść od Politechniki Rzeszowskiej do dworca PKP.
Napisz komentarz
tomek65653
super plan zobaczymy jak będzie _________________click it
Damian Daraż
Bombardier





Damian Daraż
Damian Daraż
1.04.2016
W Rzeszowie będzie metro
RZESZÓW. Prezydent Ferenc zmienia zdanie. Nie będzie kolejki nadziemnej.
Jest już projekt budowy jednej nitki
kolei podziemnej. Pierwsza stacja metra będzie zlokalizowana na
Podpromiu i będzie skomunikowana z dworcem PKP i PKS.
- To jeszcze nie jest oficjalna informacja, ale metro będzie – potwierdzają urzędnicy
miejscy. Według naszych informacji, planowana przebudowa dworca PKP i
PKS w Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne ma być połączona z budową
drugiej stacji metra. Kłopoty z certyfikacją kolejki nadziemnej jako
środka transportu publicznego skłoniły władze Rzeszowa do zmiany planów.
Teraz będą starać się o środki na budowę metra. Dodajmy, że w Polsce
tylko stolica ma metro, choć w Krakowie tramwaje także na pewnym odcinku
jeżdżą pod ziemią.Pierwsza „czerwona” linia metra ma
przebiegać od Dworca Głównego, dalej przez al. Rejtana do al. Powstańców
Warszawy; druga – „zielona” – od ul. Dąbrowskiego przez ul. Lisa-Kuli,
dalej al. Cieplińskiego aż do dworca. Dokładna długość nie została
jeszcze określona, ale można przypuszczać, że będzie wynosiła
kilkanaście kilometrów, bo mniej więcej taką długość mają w sumie
wszystkie wymienione odcinki. To trasa, którą miała jeździć kolejka
naziemna rozbudowana o stację Podpromie. Dzięki takiej właśnie trasie
kolejka przejmie pasażerów „koła”. Odcinek metra z Podpromia ma
komunikować ludzi, którzy pozostawiają swoje samochody na tamtejszym
parkingu. Stąd będą mogli się swobodnie dostać na dworzec PKP i PKS, nie
szukając miejsca parkingowego, za które będą dodatkowo musieli zapłacić
z powodu wprowadzenia stref parkingowych.
Zdaniem rzeszowskich włodarzy, będzie
szybko i nowocześnie. Zdaniem ekspertów, drogo i niepotrzebnie. Koszt
budowy jednej pętli kolejki nadziemnej miał sięgać nawet 300 mln zł. Ile
będzie kosztować budowa metra? Urzędnicy nie chcą jeszcze o tym mówić.
Wiadomo jednak, że koszt będzie znacznie przewyższał 300 mln zł. Czy
Rzeszów stać na tak gigantyczny wydatek?
Więcej szczegółów już w poniedziałkowym wydaniu Super Nowości.http://supernowosci24.pl/w-rzeszowie-bedzie-metro/

Damian Daraż
Nowy artykuł dotyczący [Rzeszów] Monorail [Rzeszów] W Rzeszowie będzie metro
Damian Daraż
REKLAMA