Obecnie trwa odhumusowanie, przygotowywanie dróg dojazdowych na potrzeby budowy, usuwanie karp po wycietych drzewach. Saperzy kończą sprawdzanie terenu.
Kontrakt obejmuje wykonanie 36,5 km dwujezdniowej drogi ekspresowej o przekroju poprzecznym 2x2. W ramach zadania zostaną wybudowane drogi gospodarcze i serwisowe, trzy węzły (Pasłęk Południe, Marzewo, Małdyty), obiekty umożliwiające przejazd pod drogą S-7 oraz przygotowanie terenu pod 2 pary MOP-ów (Miejsc Obsługi Podróżnych).
Termin zakończenia realizacji inwestycji to 15.07.2012 r., jednak wykonawca deklaruje oddać drogę do ruchu przed 31 maja 2012 r. Aby wykonać roboty na całym odcinku należy:
- przewieźć 25 mln ton różnych materiałów,
- wbudować 700 tys. ton mas bitumicznych,
- wykonać 500 km kolumn wzmacniających podłoża.
Umowę na budowę drogi ekspresowej S-7 Pasłęk-Miłomłyn podpisano 1 lutego 2010 r. Wykonawcą zadania o wartości 1.063.934.765,59 zł jest konsorcjum firm:
• STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
• HERMANN KIRCHNER Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi.
Przebieg nowej trasy siódemki został zatwierdzony decyzją środowiskową wojewody z dnia 28 września 2008 r. Projektowana trasa drogi ekspresowej S-7 przebiega w korytarzu istniejącej drogi krajowej nr 7 lub w niedalekiej od niej odległości. Zadanie przewidziane jest do finansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.