O inwestycji [Wrocław] Przebudowa ul. Borowskiej
Tytuł Projektu:
Przebudowa ul. Borowskiej – łącznik Nowej Akademii Medycznej z Obwodnicą Śródmiejską Wrocławia.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Opis:
Ul. Borowska jest częścią jednego z najważniejszych elementów układu komunikacyjnego miasta, doprowadzający ruch kołowy do jego południowych i centralnych rejonów. Stanowi ona również jeden z trzech wylotów z miasta w kierunku południowym, dodatkowe połączenie południowej części Miasta i Obwodnicy Śródmiejskiej z drogą krajową nr 8 Warszawa–Kudowa Zdrój, oraz z drogą wojewódzką nr 395 Wrocław–Strzelin.
Ulica Borowska jest jedynym ciągiem komunikacyjnym doprowadzający ruch kołowy z Obwodnicy Śródmiejskiej Wrocławia do zlokalizowanej przy niej Nowej Akademii Medycznej wraz z Centrum Ratownictwa Medycznego, jak również jednostki Straży Pożarnej.
W chwili obecnej istnieją poważne problemy związane z obsługą komunikacyjną obiektów zlokalizowanych w tym rejonie miasta.
Niewystarczające parametry techn., bardzo zły stan jezdni, częściowy brak chodników dla pieszych i odwodnienia oraz zbyt niska przepustowość powodują poważne problemy komunikacyjne – oraz notoryczne „zakorkowanie” tej arterii.
Problemy te zwiększą się jeszcze w momencie gdy Nowa Akademia Medyczna rozpocznie w pełni działalność.
Podwyższona przepustowość drogi, przyczyni się do zwiększenia efektu komunikacyjnego inwestycji już realizowanych lub planowanych do realizacji:
Będący przedmiotem niniejszego wniosku projekt „Przebudowa ul. Borowskiej – łącznik Nowej Akademii Medycznej z Obwodnicą Śródmiejską Wrocławia” jest spójny z innymi projektami realizowanymi ze środków Funduszy Strukturalnych (m.in. z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Sektorowego Programu Operacyjnego – Transport) oraz projektami realizowanymi ze środków własnych Gminy Wrocław i projektami realizowanymi przez inne podmioty niż Gmina Wrocław (Akademia Medyczna, Dolnośląski Zarząd Dróg Wojewódzkich).
Z uwagi na swoje położenie ul.Borowska stanowi alternatywne połączenie południowej części Wrocławia, centrum miasta i Obwodnicy Śródmiejskiej Wrocławia z drogą Warszawa – Kudowa Zdrój (droga krajowa nr.8), jak również z drogą wojewódzką nr 395 Wrocław-Strzelin.
Projekt ten jest ściśle powiązany z realizacją następujących inwestycji:
- Przebudowa wiaduktu w ciągu obwodnicy śródmiejskiej we Wrocławiu – droga nr 347
- „Przebudowa ul. Ślężnej we Wrocławiu w ciagu drogi krajowej nr 8” (projekt zgłoszony do dofinansowania w ramach SPOT, działanie 2.2, nr SPOT/2.2/121/05 )
Ulica Borowska nie spełnia także standardów unijnych w zakresie bezpieczeństwa i parametrów techn.
Zbyt wąska jezdnia, niebezpieczne skrzyżowania, brak chodników i zatok autobusowych niekorzystnie wpływają na bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego. Zły stan nawierzchni oraz niska przepustowość drogi są przyczyną uszkodzeń pojazdów i nadmiernego zużycia paliwa. Problemy wynikające z wydłużenia czasu przejazdu, to także znaczna uciążliwość komunikacyjna (spaliny, hałas, drgania) oraz zmniejszenie bezpieczeństwa podróżowania (wzrost liczby wypadów i kolizji).
Prace budowlane na ulicy Borowskiej prowadzone będą na odcinku od ulicy Armii Krajowej (fragment Obwodnicy Śródmiejskiej) do wiaduktu kolejowego znajdującego się pomiędzy ulicą Kukuczki i ulicą Koszycką. Niniejszy projekt obejmuje budowę drugiej jezdni ul. Borowskiej na odcinku od ul. Armii Krajowej do wjazdu na teren Akademii Medycznej, przebudowę istniejącej ul. Borowskiej na całym odcinku tj. od ul. Armii Krajowej do ul. Grota Roweckiego wraz z pięcioma skrzyżowaniami z istniejącymi ulicami poprzecznymi (ulice: Jabłeczna, Działkowa, Świeradowska, Długopolska i Kukuczki).
Ponadto Projekt obejmuje przebudowę części drogi lokalnej - ul. Brzoskwiniowej, oraz budowę tunelu pieszo-rowerowego pod wiaduktem kolejowym. Wzdłuż nowej jezdni po stronie zachodniej zaprojektowano dwukierunkową ścieżkę rowerową oddzieloną od chodnika pasem zieleni. Zaprojektowane chodniki o zmiennej szerokości (2 m do 6 m) będą charakteryzowały się wzmocniona konstrukcją i obniżonymi krawężnikami. Ponadto na odcinku od ul. Borowskiej do ul. Działkowej zaprojektowano ekran akustyczny, niwelujący uciążliwy dla mieszkańców hałas komunikacyjny.
Produktami inwestycji będą m.in:
nowa jezdnia o szerokości 7,0 m i długości 0,99 km;
zmodernizowana druga, obecnie istniejąca, jezdnia o długości 0,95 km, wraz z ekranami akustycznymi;
1,05 km wybudowanych chodników;
1,30 km zmodernizowanych chodników;
1 wybudowany tunel pieszo – rowerowy (w nasypie kolejowym);
parkingi dla działkowców;
Korzyści dla mieszkańców:
poprawa płynności ruchu drogowego przez to zwiększenie przepustowości i skrócenie czasu przejazdu,
lepsze połączenie Nowej Akademii Medycznej z resztą miasta,
zwiększenie bezpieczeństwa ruchu poprzez separację ruchu pieszych, rowerzystów i pojazdów,
zmniejszenia uciążliwości wywołanej hałasem i wibracjami i spalinami,
elementy pasa drogowego będą przystosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych, zostaną obniżone krawężniki a dzięki wprowadzeniu zróżnicowanej faktury i kolorystyki nawierzchnia na peronach i ciągach pieszych zwiększy bezpieczeństwo.
Środki finansowe, wysokość dofinansowania (zgodnie z umową o dofinansowanie/ ostatnim aneksem):
Łączna wartość inwestycji – 19 591 814,61 PLN
Kwota dofinansowania – 10 252 956,00 PLN
(75% wydatków kwalifikowanych w ramach Projektu)
Terminy realizacji (zgodnie z umową o dofinansowanie):
Rozpoczęcie: II kwartał 2006
Zakończenie: II kwartał 2008
więcej na stronie:
http://www.wroclaw.pl/m37005/p55737.aspx