Inwestycje na istniejącej sieci dróg krajowych w Polsce Fot. GDDKiA

Inwestycje na istniejącej sieci dróg krajowych w Polsce

RAPORT
Orzech
Orzech
REKLAMA

Największym zainteresowaniem opinii publicznej zazwyczaj cieszą się informacje dotyczące budowy nowych odcinków dróg, w szczególności autostrad i dróg ekspresowych. Warto jednak pamiętać, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) prowadzi również szereg mniejszych inwestycji, obejmujących już istniejącą sieć dróg krajowych. Są to zadania związane m.in. z rozbudową dróg czy poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).

Nowe oblicze uzyskało ponad 75 km dróg

Inwestycje na istniejącej sieci dróg krajowych, podobnie jak duże zadania związane z budową nowych dróg, przynoszą pozytywne efekty zarówno dla kierowców, jak i okolicznych mieszkańców. Przyczyniają się do zwiększenia przepustowości, ale też do poprawy bezpieczeństwa (np. poprzez rozdzielenie ruchu kołowego, rowerowego i pieszego). Ich efektem jest też obniżenie poziomu hałasu czy ilości emitowanych przez transport zanieczyszczeń.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych (GDDKiA) przedstawia aktualny RAPORT:

W 2024 r. zakończyliśmy realizację 15 zadań związanych z rozbudową lub przebudową dróg krajowych o długości 75,5 km. Łączna wartość tych prac wyniosła ponad miliard złotych. Były to:

• rozbudowa DK21 Słupsk – Ustka,

• poprawa BRD na DK1 Markowice – Brudzowice,

• rozbudowa DK22 Knybawa – Gnojewo,

• poprawa BRD na DK7 w m. Gaj,

• rozbudowa DK55 w m. Brachlewo,

• rozbudowa DK46 Nysa – Pakosławice,

• rozbudowa DK45 Praszka – granica woj. opolskiego i łódzkiego,

• rozbudowa DK17 Zamość – Łabunie,

• przebudowa DK91 Terespol – Stolno (z wyłączeniem mostu na Wiśle),

• rozbudowa DK62 Strzelno – Kobylniki,

• przebudowa DK8 Bardo – Bardo Przyłęk,

• rozbudowa DK84 Sanok – Zagórz,

• rozbudowa DK63 w m. Wygoda,

• rozbudowa DK22 Czarlin – Knybawa,

• rozbudowa DK53 Rozogi – Dąbrowy.

W trakcie realizacji robót budowlanych znajduje się obecnie 30 inwestycji polegających na przebudowie lub rozbudowie niemal 217 km dróg krajowych. Łączna wartość tych prac to ok. 4 mld zł.

Przetargi – ogłoszone i planowane

W ubiegłym roku ogłosiliśmy dziesięć przetargów na przebudowę lub rozbudowę dróg krajowych. Łączna długość tych inwestycji to ponad 41 km, a ich wartość to prawie 850 mln zł.

Chcemy przebudować kolejne odcinki dróg, a ich ostateczna liczba i długość zależne będą od dostępności środków finansowych w limitach kolejnych lat. W 2025 r. planujemy gotowość do ogłoszenia kolejnych 24 przetargów na przebudowę lub rozbudowę odcinków o długości ponad 150 km i wartości ok. 2,6 mld zł. Będą to m.in.:

• rozbudowa DK3 w rejonie Polany Jakuszyckiej,

REKLAMA

• poprawa BRD na DK1 Koziegłowy – Markowice,

• rozbudowa DK60 Topola Królewska – Kutno,

• rozbudowa DK9 od końca obwodnicy Iłży do granicy woj. mazowieckiego i świętokrzyskiego,

• rozbudowa DK63 Czyżew Sutki – Czyżew,

• rozbudowa DK36 Prochowice – Lisowice,

• rozbudowa DK73 Pilzno – Brzostek,

• rozbudowa DK22 Człopa – Wałcz,

• rozbudowa DK45 Zawada – Jełowa.

Remonty i utrzymanie

W celu zapewnienia wszystkim uczestnikom ruchu jak najlepszych warunków korzystania z sieci dróg krajowych, prowadzimy również szereg prac remontowych i utrzymaniowych.

W 2024 r. wyremontowaliśmy odcinki dróg o łącznej długości ponad 70 km. Koszt tych prac wyniósł 68 mln zł. Wśród 24 zrealizowanych zadań znalazły się m.in.: autostrada A4 na odcinku Ostropa – PPO Żernica i Stok – Mostki, droga ekspresowa S22 na odcinku Frombork – Braniewo Płd., S3 Gryfino – Pyrzyce czy DK80 w miejscowości Górsk.

W 2024 r. ogłosiliśmy też 46 postępowań przetargowych na utrzymanie dróg krajowych, z czego 10 postępowań dotyczyło całorocznego (letniego i zimowego) utrzymania, a pozostałe 36 poszczególnych asortymentów robót wykonywanych podczas prac utrzymaniowych.

Większe bezpieczeństwo i likwidacja skutków powodzi

W ubiegłym roku zakończyliśmy realizację 269 zadań z Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 (PBID) o łącznej wartości 650 mln zł. Objęły one m.in. budowę:

• 44 km chodników,

• 22,5 km ciągów pieszo-rowerowych,

• 54 sygnalizacji świetlnych na przejściach dla pieszych,

• 34 zatok autobusowych,

• 95 azyli dla pieszych.

Najwięcej zadań dotyczyło doświetleń przejść dla pieszych, dzięki czemu korzystające z nich osoby są lepiej widoczne dla kierujących. W 2024 r. doświetliliśmy 3997 przejść, a od startu Programu jest to już łącznie 7425 miejsc.

W trakcie realizacji robót mamy obecnie 146 zadań o wartości ok. 620 mln zł.

W 2024 r. ogłosiliśmy też 89 przetargów na prace związane z poprawą BRD, które realizowane będą w ramach PBID. Ich łączna wartość to niemal 400 mln zł. W pierwszej połowie br. planujemy ogłoszenie kolejnych 50 przetargów, których wartość szacujemy na 400 mln zł.

Prowadzimy też intensywne prace związane z odbudową infrastruktury drogowej po wrześniowej powodzi. Do wykonania mamy łącznie 532 zadania o szacunkowej wartości 509 mln zł. W ubiegłym roku zakończyliśmy ich 318. Nasze plany zakładają też 19 długofalowych zadań inwestycyjnych, związanych z odbudową lub przebudową zniszczonej infrastruktury. W 2025 r. realizowane będą dla nich prace projektowe.

Fot. GDDKiA
Fot. GDDKiA

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA