Wszystko wskazuje na to, że wyczekiwana od lat inwestycja wreszcie powstanie. Magistrat rozpoczął poszukiwania firmy, która wybuduje Aleję Wielkiej Wyspy.
Spółka Wrocławskie Inwestycje właśnie ogłosiła przetarg na budowę Alei Wielkiej Wyspy, która połączy aleję Armii Krajowej i ulicę Krakowską z ulicą Mickiewicza. Zwycięska firma najpierw opracuje dokumentację projektową całego przedsięwzięcia, a następnie wykona roboty budowlane. Na wszystkie prace będzie miała 43 miesiące od podpisania umowy.
Kluczowa droga dla Wrocławia
Jak podkreślają urzędnicy, to najbardziej wyczekiwana i oprotestowana, a w tej chwili najważniejsza dla Wrocławia inwestycja drogowa.
Inwestycja będzie realizowana z budżetu miasta, a nie – jak wcześniej rozważano – w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
– AWW wraz z wykupem gruntu szacowana była wcześniej na około 350 mln zł, jednakże obecna sytuacja na rynku robót budowlanych – w tym rozstrzygnięte przetargi w zakresie dróg – wskazują, że koszt inwestycji można zredukować do kwoty nieco powyżej 200 mln złotych – tłumaczyła kilka miesięcy temu Małgorzata Szafran z biura prasowego magistratu.
Szacunkowy koszt całej przedsięwzięcia to 230 mln złotych. Ostateczną cenę poznamy jednak po wyłonieniu zwycięzcy przetargu. Czas na składanie ofert zainteresowani mają do 23 listopada, a podpisanie kontraktu powinno nastąpić wiosną 2018 roku.
Wykonawca będzie miał kilkanaście miesięcy na przygotowanie projektu. Nowy 3,5-kilometrowy odcinek jednojezdniowej drogi powinien zostać otwarty na początku 2021 roku.
– Największa trudność, czyli zdobycie decyzji środowiskowej już za nami. Jej uzyskanie zajęło nam 4,5 roku – mówił Zbigniew Komar, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Gospodarki.
Inwestycja zapowiadana od lat
O budowie Alei Wielkiej Wyspy mówi się we Wrocławiu od dawna.
Jednak na przeszkodzie realizacji tego przedsięwzięcia przez długi czas stały protesty przeciwników inwestycji – ich zdaniem zagrozi ona zabytkom (m.in. Hali Stulecia) i może zdegradować środowisko na Wielkiej Wyspie.
Dopiero wiosną 2016 roku Naczelny Sąd Administracyjny ostatecznie odrzucił skargę stowarzyszenia "Akcja Park Szczytnicki" i "Przyjazna Wyspa".
W kwietniu zeszłego roku Wydział Zarządzana Funduszami złożył wniosek o środki UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W grudniu 2016 roku urzędnicy otrzymali informację, że AWW nie otrzyma dofinansowania, ponieważ nie będzie drogą krajową.
– W programie POIiŚ 2014-2020 w ramach którego został złożony wniosek znajduje się zapis "Budowa obwodnic i dróg wylotowych z miast, w tym dróg krajowych w miastach na prawach powiatu". Oznacza to, że drogi krajowe są jedynie elementem większego zbioru dotyczącego budowy obwodnic i dróg wylotowych. Zatem zawężenie dróg, które mogły uzyskać wsparcie w ramach POIiŚ do dróg krajowych jest niezgodne z zapisami Programu Operacyjnego zaakceptowanego przez KE. Na tym bazowaliśmy składając wniosek do tego programu. W budżecie unijnym nie ma innego programu, w ramach którego moglibyśmy się starać o dofinansowanie tak ważnej dla Wrocławia inwestycji – wyjaśnia Małgorzata Szafran.
Jedna jezdnia, zamiast dwóch
Jedna jezdnia, zamiast dwóch
Jednojezdniowa, 3,5-kilometrowa Aleja Wielkiej Wyspy połączy ul. Krakowską, przez mosty na Oławie i Odrze, z ul. Mickiewicza.
W ramach całej inwestycji powstaną też estakady nad terenami zalewowymi, dwupoziomowe i jednopoziomowe skrzyżowania z drogami bocznymi, ekrany przyrodnicze, przejścia dla zwierząt i przepusty oraz sieci uzbrojenia terenu.
W ramach całej inwestycji powstaną też estakady nad terenami zalewowymi, dwupoziomowe i jednopoziomowe skrzyżowania z drogami bocznymi, ekrany przyrodnicze, przejścia dla zwierząt i przepusty oraz sieci uzbrojenia terenu.
Początkowo urzędnicy planowali, że trasa będzie miała po dwa pasy w każdą stronę. W 2012 roku uznali jednak, że zaoszczędzą 30 proc. planowanej kwoty, jeśli będzie o połowę węższa.