Wrocław: Rusza budowa Alei Wielkiej Wyspy wraz z nowymi mostami nad Odrą i Oławą

Wrocław: Rusza budowa Alei Wielkiej Wyspy wraz z nowymi mostami nad Odrą i Oławą

WIZUALIZACJE
REKLAMA
Po wielu latach rusza jedna z najdłużej i najbardziej wyczekiwanych, kluczowych inwestycji drogowych we Wrocławiu. Jest już zgoda na budowę Alei Wielkiej Wyspy. Być może jeszcze we wrześniu na terenie budowy zostanie wbita pierwsza łopata. 
Nowa trasa połączy al. Armii Krajowej z Biskupinem i Sępolnem, po drodze przecinając rzeki Odrę i Oławę. Generalnym wykonawcą całej inwestycji jest konsorcjum firm Banimex Sp. z o.o. i Azi-Bud Sp. z o.o. z Będzina. Pierwotnie prace budowlane miały ruszyć w 2019 r, ale cała procedura przesunęła się w czasie, między innymi z powodu panującej w całej Polsce pandemii. Tak wielka inwestycja, jaką będzie budowa Alei Wielkiej Wyspy wraz z budową mostów nad rzekami Odrą i Oławą wiąże się z przygotowaniem olbrzymiej dokumentacji i uzyskaniem wielu wymaganych prawem zgód i pozwoleń. Koronawirus opóźnił w wielu przypadkach ich zatwierdzanie nawet o kilka miesięcy. W chwili obecnej wszystkie niezbędne formalności już załatwiono, w tym najważniejszy dokument czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, kluczowy dokument dla każdej tego typu budowy.
materiały inwestora
materiały inwestora
Przez najbliższe dwa, trzy tygodnie odbywać się będzie przekazywanie wykonawcy działek na których będzie realizowana budowa. Teren całej inwestycji znajduje się na bardzo rozległym obszarze, obejmującym łącznie około pół tysiąca różnej wielkości działek. Koszt przedsięwzięcia to 234 mln złotych i w całości sfinansuje je miasto Wrocław.
materiały inwestora
materiały inwestora
Przedstawiciele generalnego wykonawcy, konsorcjum firm Banimex i Azi-Bud, chcą jak najszybciej ruszyć z pracami budowlanymi. Być może uda się je rozpocząć jeszcze we wrześniu.
Wykonawca będzie miał ma na realizację inwestycji 26 miesięcy, bez miesięcy zimowych, czyli takich jak styczeń, luty, kiedy to wykonywanie prac budowlanych jest utrudnione ze względu na pogodę. Wszystkie prace powinny być ukończone do 2023 roku.
Materiały inwestora
Materiały inwestora

W tych miejscach rozpocznie się budowa 

REKLAMA
Budowa Alei Wielkiej Wyspy ma się rozpocząć w rejonie ul. Krakowskiej i nad Odrą. To w tych dwóch miejscach rozpocznie się budowa alei i mostu nad Odrą, który będzie najbardziej skomplikowaną i czasochłonną częścią całej inwestycji.
Aleja Wielkiej Wyspy będzie miała łączną długość 3,4 km. W przeważającej części będzie trasą posiadającą po jednym pasie ruchu w każdą stronę. W okolicach skrzyżowań powstaną dodatkowe pasy do skręcania. Wykonawca inwestycji będzie musiał także rozbudować wiadukt nad ul. Krakowską i zbudować nowe tego typu obiekty drogowe nad ulicami Wilczą, Międzyrzecką i Wittiga. Pod łącznicą obwodnicy, przy ul. Krakowskiej planowana jest budowa tunelu dla pieszych, który to będzie kontynuacją już istniejącego. W ramach przedsięwzięcia powstanie również 12,5 km chodników oraz 9,5 km ścieżek rowerowych.
mat. inwestora
mat. inwestora
Wybudowane zostaną dwa nowe mosty: blisko 700 metrowy nad rzeką Odrą (tzw. most Wschodni) i o długości ponad 350 metrów nad rzeką Oławą. Na moście nad Odrą, który będzie dwa razy dłuższy od tego nad Oławą, powstaną wydzielone chodniki i ścieżki rowerowe. Nie będzie na nim ekranów akustycznych. Na moście nad Oławą - poza jezdnią - powstanie ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 4 metrów oraz balustrady. Zamontowane zostaną na nim ekrany akustyczne wraz z latarniami.
Materiały inwestora
Materiały inwestora
Budowa Alei Wielkiej Wyspy będzie także oznaczała zmiany w komunikacji miejskiej. Przy węźle al. Armii Krajowej-ul. Krakowska w ramach inwestycji przebudowany zostanie odcinek torowiska tramwajowego. Powstaną również nowe przystanki autobusowe i tramwajowe. Kolejne przystanki zostaną wybudowane w rejonie węzła Aleja Wielkiej Wyspy-ul. Międzyrzecka w ciągu ul. Międzyrzeckiej i przy wale przeciwpowodziowym. Nowe przystanki komunikacji miejskiej powstaną także przy skrzyżowaniach Alei z ul. Olszewskiego, ul. Dembowskiego, a także z ul. Mickiewicza. W planach jest także budowa kilku parkingów rowerowych.
mat. inwestora
mat. inwestora
Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Banimex Sp. z o.o. i Azi-Bud Sp. z o.o. z Będzina. Projekt techniczny opracowały firmy Biprogeo Sp. z o.o. z Wrocławia i Firma Projektowa Wanecki Sp. z o.o. z Gliwic.

Komentarze (31)

Napisz komentarz
wrocłwiaaak(gość)
po jednym pasie w każdą stronę, to tragicznie za mało, to pieniądze wywalone w błoto, to nieefektywna inwestycja urbanistyczna już na etapie planowania. to inżynieryjny potworek, niewydajny i nawet niebezpieczny. To zmarnowana szansa.  - to zbrodnia  której przyszłe pokolenia nie wybaczą władzom, projektantom, budowniczym i mieszkańcom co na to pozwolili
Stefan(gość)
@
Ela
(gość)
Inwestyja na dlugie lata  i tylko po jednym pasie ruchu? Toż to patrzenie do przodu z klapkami na oczach - szkoda
Coś mi się też tak niestety wydaje. Miejmy nadzieję,  że pójdą po rozum do głowy i rozszerza jezdnię.
Ela(gość)
Inwestyja na dlugie lata  i tylko po jednym pasie ruchu? Toż to patrzenie do przodu z klapkami na oczach - szkoda
Eleonora(gość)
Narescie.
Rdg(gość)
@
z Wroclawia
(gość)
Za Niemca głąbie nie niszczyli pięknych odiedli
Za Niemca ta trasą była zaprojektowana, za Niemca miała powstać cała obwodnica śródmiejska, za Niemca można by było się sensownie poruszać po Wrocławiu, ale przyszli Słowianie i gospodarują w typowym dla siebie stylu.
Paweł(gość)
Bardzo potrzebna przeprawa. Moim zdaniem odciąży Mickiewicza, Most Zwierzyniecki, 8 Maja. Ciekawe, że protestujący o Park Szczytnicki nie protestują przecięcia Lasu Rakowieckiego. To już nie jest ich dzielnia, tacy z nich ekolodzy?
Gj(gość)
Ale inwestycja super ale jeden pas to za Gierka teraz potrzeba minimum 2 w jedną stronę, ale ścieżka  rowerowa będzie pewnie miała szerokość 3m  Żenada .
Grubas(gość)
Jeden pas ruchu w każdą stronę to żenada...
Tanja(gość)
@
W...na
(gość)
Puknij się w pusty dzban słoiku że wsi
Tak 2 pasy
Sisi(gość)
@
Marycha
(gość)
To straszne, prostackie i wieruszowski co zrobił Dutkiewicz Sutryk & koledzy niszczą zabytek architektury, skarb miasta ,ale czego się spodziewać pi przybysza- obcym  i smsrku
Ibzdura i hate.....jak zwykle ..trochę rozumu do glowy
Sisi(gość)
@
z Wroclawia
(gość)
Za Niemca głąbie nie niszczyli pięknych odiedli
Tak tak
Sisi(gość)
@
W...na
(gość)
Puknij się w pusty dzban słoiku że wsi
Bzdura.opanuj się zabytkowa kobietotak
z Wroclawia(gość)
@
Wujo
(gość)
Za Niemca by się nie cackali, budowali z odpowiednim zapasem i tramwajem i od pół wieku by to już było wszystko wybudowane.
Za Niemca głąbie nie niszczyli pięknych odiedli
Inż(gość)
@
PO
(gość)
żeby się nie okazało, że za miejskie miliony wybudują buspas i ścieżkę rowerową
I tak za dużo
W...na(gość)
@
Kml
(gość)
Powinno być po 2 pasy dla aut + buspas z linią tramwajową + zadaszona ścieżka rowerowa.
Puknij się w pusty dzban słoiku że wsi
Marycha(gość)
To straszne, prostackie i wieruszowski co zrobił Dutkiewicz Sutryk & koledzy niszczą zabytek architektury, skarb miasta ,ale czego się spodziewać pi przybysza- obcym  i smsrku
Michał(gość)
@
Jula
(gość)
Ścieżka rowerowa szersza od chodnika i niemal tak szeroka jak jeden pas jezdni. Bez sensu :(
Ty jesteś bez sensu.
Jula(gość)
Ścieżka rowerowa szersza od chodnika i niemal tak szeroka jak jeden pas jezdni. Bez sensu :(
Kml(gość)
Powinno być po 2 pasy dla aut + buspas z linią tramwajową + zadaszona ścieżka rowerowa.
PO(gość)
żeby się nie okazało, że za miejskie miliony wybudują buspas i ścieżkę rowerową
REKLAMA