Wrocław: Budowa Alei Wielkiej Wyspy nie jest zagrożona źródło: materiały inwestora

Wrocław: Budowa Alei Wielkiej Wyspy nie jest zagrożona

NOWE WIZUALIZACJE
REKLAMA
Miasto przedstawiło nowe wizualizacje zapowiadanej od lat inwestycji i zapewniło, że jej realizacja nie jest zagrożona. Za ponad 230 milionów złotych powstaną do 2023 roku m.in. dwa kilkusetmetrowe mosty, niemal 3,5 kilometra dróg i prawie 10 km ścieżek rowerowych.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o., odpowiedzialne za to miejskie przedsięwzięcie, zaprezentowało nowe wizualizacje Alei Wielkiej Wyspy.
Jest jedną z najbardziej oczekiwanych przez mieszkańców inwestycji we Wrocławiu. Mimo pandemii koronawirusa i ograniczeń budżetu miasta, nie jest ona zagrożona – zapewniają urzędnicy.
Wyliczają, że w ramach niej powstanie 3,4 km nowej drogi (łączącej ulice Krakowską z Mickiewicza), 12,5 km chodników i 9,5 km ścieżek rowerowych, a także dwa mosty: 350-metrowy nad Oławą i niemal 700-metrowy nad Odrą (tzw. most Wschodni).
FB

Przygotowania na finiszu

Aleja Wielkiej Wyspy powstaje w systemie "zaprojektuj i wybuduj". – Wykonawcy w takim systemie zależy, żeby jak najszybciej rozpocząć prace – mówił nam w kwietniu Krzysztof Świercz, rzecznik prasowy Wrocławskich Inwestycji Sp. z o.o.
Decyzja środowiskowa została wydana już w 2013 roku. Wciąż trwa uzyskiwanie decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID). Z powodu epidemii sprawy nie były rozpatrywane. Natychmiast po wydaniu decyzji wykonawca zacznie budowę, prawdopodobnie od mostów. Jak wyjaśniał Krzysztof Świercz, projekt to złożony proces – zwłaszcza w przypadku inwestycji tej skali.
To nie tylko dokument, na którym naniesione zostają kreski, ale rozbudowana dokumentacja (dziesiątki kilogramów papierów!) uzgodnień z gestorami sieci i najróżniejszymi instytucjami i spółkami państwowymi  jak na przykład Wody Polskie czy Tauron – tłumaczył Świercz. – Na AWW musieliśmy zaprojektować (i się udało) m.in. dwa mosty – jeden nad Odrą, a drugi nad Oławą, a to wymaga czasu i bardzo wielu uzgodnień.
WI liczą, że jeszcze w tym roku rozpoczną budowę. Ma potrwać 26 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych od stycznia do końca lutego), a więc zakończyłaby się około 2023 roku. Spodziewają się, że sytuacja w kraju wywołana pandemią będzie miała wpływ na tę inwestycję, ale na ten moment trudno określić jej skutki.
materiały inwestora
materiały inwestora

234 miliony

Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na budowę Alei Wielkiej Wyspy we wrześniu 2017 roku. Zgłosiło się trzech chętnych. Najkorzystniejsza okazała się ta złożona przez konsorcjum będzińskich firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Banimex Sp. z o.o. oraz Azi-Bud Sp. z o.o. W sierpniu dwa lata temu urzędnicy musieli, z powodu odwołania innego uczestnika, unieważnić wybór wykonawcy i (po zmianie przez Banimex i Azi-Bud kierownika budowy) ponownie ocenić złożone propozycje. Zwycięzca pozostał ten sam. Po dwóch miesiącach doszło do podpisania umowy. Miasto przeznaczy na ten cel 234 mln 326 tys. zł brutto (o blisko 300 tys. zł więcej, niż zamierzało wydać).
Warunki postępowania zakładały zakończenie AWW w ciągu 43 miesięcy od dnia zawarcia porozumienia. Wykonawca w przeciągu trzech kwartałów miał przygotować projekt budowlany i złożyć wniosek o pozwolenie na budowę. Następnie pół roku miał na wykonanie pozostałych prac projektowych. Gdy otrzyma niezbędne zezwolenia, w ciągu 26 miesięcy będzie zobowiązany przeprowadzić roboty budowlane. Do tego terminu nie wlicza się okresów zimowych (od 1 stycznia do końca lutego), choć w tym czasie firma ma prowadzić inne możliwe prace. Na koniec do czterech miesięcy potrwają odbiory zmierzające do oddania inwestycji do użytku.
materiały inwestora
materiały inwestora
REKLAMA

Przebudowa dróg

Jednojezdniowa Aleja Wielkiej Wyspy ma połączyć al. Armii Krajowej z ul. Mickiewicza. Wykonawca przebuduje węzeł al. Armii Krajowej i ul. Krakowskiej oraz poprowadzi nowy przebieg ul. Wilczej. Dalej zrealizuje skrzyżowanie dwupoziomowe głównej trasy z ul. Międzyrzecką. Ponadto zajmie się remontem dróg bocznych na odcinkach dojazdowych do nowych skrzyżowań (m.in. ul. Chełmońskiego, Dembowskiego, Olszewskiego oraz Urbańskiego) oraz na fragmentach przecinających się z nową trasą (w tym ul. Biegasa i Wittiga). Do tego powstaną nowe drogi wewnętrzne, obsługujące przyległe tereny.
Zwycięska firma wykona również projekt II etapu inwestycji, zaplanowanego do realizacji w przyszłości. Obejmuje budowę łącznicy zjazdowej z AWW do ul. Wilczej, oraz łącznicy w węźle ul. Międzyrzeckiej, a także łącznika AWW z ul. 8 Maja.

Widoki z mostów

Inwestycja zakłada utworzenie m.in. dwóch mostów i estakady. Zostaną wyposażone w doczepione wykusze, umożliwiające obserwację przyległych terenów. Ich głębokość wyniesie minimum 1,5 m, a długość – 5 m. Ze względu na brak ławek będzie można w nich wyłącznie stać.
Most nad rzeką Oławą będzie długi na około 340 m. Na jego przekrój złożą się m.in. ciągu pieszo-rowerowy o szerokości 4 m, ekrany akustyczne wraz z latarniami, oraz balustrady.
Długość mostu nad Odrą wraz z estakadą wyniesie natomiast ok. 690 m. Ich przekrój jest zbliżony do poprzedniej przeprawy, z tym że ciągi pieszy oraz rowerowy będą wydzielone, a na estakadzie na razie tylko pozostawiono rezerwę na ekran.
Ponadto na trasie powstaną dwa wiadukty: nad ul. Wilczą złożony z dwóch konstrukcji (o dł. 50 m) oraz ul. Wittiga (o dł. 10 m). Natomiast pod łącznicą obwodnicy (przy ul. Krakowskiej) wykonawca utworzy tunelowe przejście dla pieszych, będące kontynuacją już istniejącego.

Co nowego jeszcze?

Zmiany nastąpią także w komunikacji zbiorowej. Przy węźle al. Armii Krajowej-ul. Krakowska przebudowę przejdzie fragment torowiska oraz przystanki tramwajowy i autobusowy, a do tego powstaną nowe – wraz z dwudziestometrowymi zatokami. W rejonie węzła AWW-ul. Międzyrzecka znajdą się dwa przystanki w ciągu ul. Międzyrzeckiej i przy wale przeciwpowodziowym, a także dwie zatoki. Zostaną wybudowane także przy skrzyżowaniach AWW z ul. Olszewskiego, wraz z remontem torowiska, ul. Dembowskiego (z przebudową obecnego przystanku autobusowego) oraz ul. Mickiewicza – tutaj do tego zostaną zlokalizowane dwa przystanki autobusowe, a obecny tramwajowy czeka remont.
Mieszkańcy mogą się spodziewać powstania parkingów rowerowych w rejonie skrzyżowań AWW z ul. Mickiewicza, Dembowskiego, Olszewskiego, Międzyrzeckiej i Krakowskiej.
Inwestycja wymaga częściowej likwidacji ogródków działkowych "Oławka", "Politechnika", "Pod 3 Lipami" i "Heweliusz". Prace obejmą wymianę ogrodzeń, likwidację działkowej infrastruktury (altanek, szklarni, czy studni) oraz wykonania nowych alejek.
Jeśli chodzi o zieleń, to jej inwentaryzacja została opracowana w 2008 roku. Wykonawca musi więc ją zaktualizować i wskazać rośliny do wycinki. Jest jednak zobowiązany do przeprowadzenia nasadzeń zastępczych.
Zwycięska firma ma również, na życzenie miasta, przeprowadzić wśród okolicznych mieszkańców akcję informacyjną przed i w trakcie robót. Dotyczyłaby m.in. organizacji ruchu zastępczego. Realizowałby ją poprzez bilbordy i ulotki.

Komentarze (5)

Napisz komentarz
Mieszkaniec(gość)
Ładnie to wygląda na projektach a jak wyjechać z Kazimierskiej  na Olszewskiego w kierunku miasta blisko Chełmońskiego jeżeli pierwszy wjazd od miasta ma być zlikwidowany? A można go przesunąć w miejsce starego przystanku MPK . Przejazd wąską Kazimierską do końca proponuję sprawdzić każdemu osobiście to zobaczy jak jest.
gosc(gość)
Mieli wbić łopatę pod koniec 2019, ale teraz kolejne opóźnienie będą tłumaczyć koronawirusem :-)
Mieszkaniec(gość)
Tak! Budujcie nareszcie!
Aldona(gość)
Nareszcie!!! Oby jak najszybciej zaczęli prace.
Michał1977(gość)
W końcu jakaś pozytywna informacja. Mam nadzieję, że w końcu ta inwestycja się rozpocznie i nie będzie blokowana przez eko-terrorystów.
REKLAMA