źródło: GDDKiA

Kolejny krok do budowy ostatniego odcinka S7 na północ od Krakowa

Orzech
Wojewoda Małopolski otrzymał wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla drogi ekspresowej S7 Miechów - Szczepanowice. 
Uzyskanie decyzji ZRID umożliwi rozpoczęcie procedur związanych z wypłatą odszkodowań za przejęte pod budowę drogi nieruchomości. Z kolei wykonawca będzie mógł rozpocząć budowę ostatniego w woj. małopolskim odcinka drogi ekspresowej S7 na północ od Krakowa.

Zakres inwestycji

W ramach inwestycji wybudowany zostanie ciąg główny drogi ekspresowej S7 o długości ok. 5,3 km. Przebudowane będą istniejące drogi kolidujące z drogą ekspresową, z uwzględnieniem zmian w ich przebiegu. Powstanie też infrastruktura dla pieszych i rowerzystów oraz przejazdy i wjazdy awaryjne na S7.
Wzniesione zostanie pięć wiaduktów, a jeden z nich będzie też pełnił funkcję przejścia dla zwierząt. Powstanie system odwodnienia terenu, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające i zbiorniki retencyjne. Do wykonania są także urządzenia ochrony środowiska, w tym zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zieleń i ogrodzenie drogi ekspresowej. Przebudowane zostaną urządzenia i sieci istniejącej infrastruktury pod- i nadziemnej. Powstanie oświetlenie oraz zasilająca sieć energetyczna i urządzenia bezpieczeństwa ruchu.
Od północy odcinek S7 Miechów - Szczepanowice połączony zostanie z węzłem Miechów, budowanym w ramach odcinka Moczydło - Miechów, natomiast od południa z węzłem Szczepanowice, wybudowanym już w ramach odcinka S7 Szczepanowice - Widoma.

Termin realizacji

Nowy odcinek drogi ekspresowej S7 ma powstać w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy. Do czasu na realizację robót nie będą wliczane okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca).
Kalendarium:
  • 29 czerwca 2017 r. - rozpoczęcie prac dokumentacyjnych: Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R),
  • 17 sierpnia 2018 r. - złożenie wniosku o decyzję środowiskową (DŚU),
  • 12 listopada 2019 r. - uzyskanie DŚU,
  • 16 grudnia 2019 r. - postanowienie RDOŚ o nadaniu decyzji DŚU rygoru natychmiastowej wykonalności,
  • 29 kwietnia 2020 r. - ogłoszenie przetargu na projekt i budowę,
  • 10 grudnia 2020 r. - wybór najkorzystniejszej oferty,
  • 8 lutego 2021 r. – podpisanie umowy na projekt i budowę z konsorcjum: FABE POLSKA (lider) i "SP" SINE MIDAS STROY (partner).
Koszt prac wyniesie ponad 162,4 mln zł.
GDDKiA

S7 od Krakowa na północ

Odcinek Miechów - Szczepanowice jest częścią ponad 55-kilometrowej trasy S7, która została podzielona na krótsze odcinki realizacyjne:
  • Moczydło - Miechów, dł. 18,7 km
  • Miechów - Szczepanowice, dł. 5,3 km
  • Szczepanowice - Widoma, dł. 13,1 km
  • Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta), dł. 18,3 km
Trwa budowa odcinka S7 Moczydło - Miechów. 16 kwietnia 2020 r. podpisana została umowa na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej od granicy woj. Świętokrzyskiego i małopolskiego (Moczydło) do węzła Miechów, a 27 lipca 2020 r. rozpoczęły się pierwsze prace w terenie. Aktualnie trwają prace na 18 obiektach mostowych i są na różnym etapie zaawansowania. Na początku grudnia 2021 r. zaawansowanie robót mostowych wynosiło 39,7 proc. Budowane są nasypy, powstają wykopy, kruszone są skały z wykopów. Zaawansowanie robót drogowych wynosi 40,2 proc.
Budowa ponad 13-kilometrowego odcinka S7 Szczepanowice - Widoma zakończyła się i droga została oddana do ruchu 4 października 2021 r.
Na kolejnym odcinku, Widoma - Kraków (węzeł Nowa Huta), w grudniu 2020 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odstąpiła od umowy z poprzednim wykonawcą. Było to efektem braku należytego wykonywania robót i pozytywnej reakcji na wezwania do poprawy oraz powstałą zwłoką w realizacji prac. Umowę na kontynuację projektowania i budowy tego odcinka podpisaliśmy w lipcu 2021 r.
Do tej pory nowy wykonawca przeprowadził rozpoznawcze badania geologiczne i geotechniczne. Kontynuuje prace związane z uporządkowaniem terenu po wyburzaniu obiektów i wycince. Trwają prace ziemne: usuwanie gleby, wzmacnianie podłoża, wykonywanie i profilowanie platform roboczych. Wykonywana jest m.in. platforma pod pale przejścia dla zwierząt. Do połowy stycznia 2022 r. trwać będą jeszcze prace przy weryfikacji i aktualizacji istniejących projektów, uwzględniające zmiany w przepisach.
Źródło: GDDKiA