Wojewoda Małopolski otrzymał wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla drogi ekspresowej S7 Miechów - Szczepanowice.
Uzyskanie decyzji ZRID umożliwi rozpoczęcie procedur związanych z wypłatą odszkodowań za przejęte pod budowę drogi nieruchomości. Z kolei wykonawca będzie mógł rozpocząć budowę ostatniego w woj. małopolskim odcinka drogi ekspresowej S7 na północ od Krakowa.
Zakres inwestycji
W ramach inwestycji wybudowany zostanie ciąg główny drogi ekspresowej S7 o długości ok. 5,3 km. Przebudowane będą istniejące drogi kolidujące z drogą ekspresową, z uwzględnieniem zmian w ich przebiegu. Powstanie też infrastruktura dla pieszych i rowerzystów oraz przejazdy i wjazdy awaryjne na S7.
Wzniesione zostanie pięć wiaduktów, a jeden z nich będzie też pełnił funkcję przejścia dla zwierząt. Powstanie system odwodnienia terenu, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające i zbiorniki retencyjne. Do wykonania są także urządzenia ochrony środowiska, w tym zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zieleń i ogrodzenie drogi ekspresowej. Przebudowane zostaną urządzenia i sieci istniejącej infrastruktury pod- i nadziemnej. Powstanie oświetlenie oraz zasilająca sieć energetyczna i urządzenia bezpieczeństwa ruchu.
Od północy odcinek S7 Miechów - Szczepanowice połączony zostanie z węzłem Miechów, budowanym w ramach odcinka Moczydło - Miechów, natomiast od południa z węzłem Szczepanowice, wybudowanym już w ramach odcinka S7 Szczepanowice - Widoma.
Termin realizacji
Nowy odcinek drogi ekspresowej S7 ma powstać w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy. Do czasu na realizację robót nie będą wliczane okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca).
Kalendarium:
- 29 czerwca 2017 r. - rozpoczęcie prac dokumentacyjnych: Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R),
- 17 sierpnia 2018 r. - złożenie wniosku o decyzję środowiskową (DŚU),
- 12 listopada 2019 r. - uzyskanie DŚU,
- 16 grudnia 2019 r. - postanowienie RDOŚ o nadaniu decyzji DŚU rygoru natychmiastowej wykonalności,
- 29 kwietnia 2020 r. - ogłoszenie przetargu na projekt i budowę,
- 10 grudnia 2020 r. - wybór najkorzystniejszej oferty,
- 8 lutego 2021 r. – podpisanie umowy na projekt i budowę z konsorcjum: FABE POLSKA (lider) i "SP" SINE MIDAS STROY (partner).
GDDKiA
S7 od Krakowa na północ
Odcinek Miechów - Szczepanowice jest częścią ponad 55-kilometrowej trasy S7, która została podzielona na krótsze odcinki realizacyjne:
- Moczydło - Miechów, dł. 18,7 km
- Miechów - Szczepanowice, dł. 5,3 km
- Szczepanowice - Widoma, dł. 13,1 km
- Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta), dł. 18,3 km
Budowa ponad 13-kilometrowego odcinka S7 Szczepanowice - Widoma zakończyła się i droga została oddana do ruchu 4 października 2021 r.
Na kolejnym odcinku, Widoma - Kraków (węzeł Nowa Huta), w grudniu 2020 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odstąpiła od umowy z poprzednim wykonawcą. Było to efektem braku należytego wykonywania robót i pozytywnej reakcji na wezwania do poprawy oraz powstałą zwłoką w realizacji prac. Umowę na kontynuację projektowania i budowy tego odcinka podpisaliśmy w lipcu 2021 r.
Do tej pory nowy wykonawca przeprowadził rozpoznawcze badania geologiczne i geotechniczne. Kontynuuje prace związane z uporządkowaniem terenu po wyburzaniu obiektów i wycince. Trwają prace ziemne: usuwanie gleby, wzmacnianie podłoża, wykonywanie i profilowanie platform roboczych. Wykonywana jest m.in. platforma pod pale przejścia dla zwierząt. Do połowy stycznia 2022 r. trwać będą jeszcze prace przy weryfikacji i aktualizacji istniejących projektów, uwzględniające zmiany w przepisach.
Źródło: GDDKiA