W 2019 roku ulica Starowiślana na odcinku od ulicy Dietla do Podgórskiej zostanie przebudowana. Powstaną szersze chodniki, zatoki parkingowe, wymienione zostanie całe torowisko, infrastruktura podziemna. Urzędnicy zaplanowali, że samochody będą jeździć po torowisku, co wywołało obawy blokowania tramwajów.
Na fragmencie od ulicy Dietla do ulicy Miodowej, w kierunku Podgórza, tramwaje i samochody mają jeździć po wspólnej trasie. Takie rozwiązanie już wywołało spore kontrowersje.
Na fragmencie od ulicy Dietla do ulicy Miodowej, w kierunku Podgórza, tramwaje i samochody mają jeździć po wspólnej trasie. Takie rozwiązanie już wywołało spore kontrowersje.
– Jest obawa, że auta jeżdżąc po torowisku będą blokować tramwaje. Jeżeli już mamy wydawać pieniądze i przebudowywać ulicę Starowiślną, to zróbmy to tak, aby komunikacja zbiorowa miała pełny priorytet – mówi na łamach Dziennika Polskiego radny Wojciech Wojtowicz (PO) z komisji infrastruktury Rady Miasta Krakowa.
Na wczorajszym posiedzeniu Rady Miasta przedstawiciele Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu przedstawili koncepcję nowych rozwiązań dotyczących ulicy Starowiślnej. Biorący udział w obradach wiceprezydent Tadeusz Trzmiel zaznacza, że zaprezentowane pomysły nie są ostateczne.
– Docelowy projekt przebudowy ulicy Starowiślnej zostanie opracowany w 2018 roku – dodaje Trzmiel.
Radni jednak już teraz podkreślają, że koncepcja musi zostać poprawiona.
– Wszystko trzeba zaplanować tak, by na całej długości ulicy auta miały osobną jezdnię – podkreśla radna Grażyna Fijałkowska.
Z kolei radny Wojtowicz obawia się, ze jeżeli pozostałoby rozwiązanie ze wspólną trasą dla samochodów i tramwajów, to skończy się na tym, że trzeba będzie wprowadzić na ulicy Starowiślnej strefę B, a więc ograniczonego ruchu (wjazd dla mieszkańców i uprawnionych).
Urzędnicy przekonują jednak, że liczbę aut na ulicy Starowiślnej można ograniczyć poprzez zmianę organizacji ruchu. Urzędnicy nie przedstawiają żadnych konkretnych rozwiązań. Wiceprezydent Tadeusz Trzmiel poinformował, że w styczniu zostanie zaprezentowany projekt nowej kompleksowej organizacji ruchu w obszarze drugiej obwodnicy. W projekcie nowej organizacji wzięte pod uwagę będą planowane przebudowy ulicy Basztowej (2017 rok), ulicy Krakowskiej (2018 rok), a także ulica Starowiślna (2019 rok).
Urzędnicy tłumaczą również, że wprowadzenie osobnej jezdni dla samochodów na odcinku od ulicy Dietla do ulicy Miodowej w kierunku Podgórza, oznaczałoby, że zatoki parkingowe nie powstaną. Po przebudowie ulicy Starowiślnej, na całej długości ma być 39 wydzielonych miejsc postojowych. Samochody nie będą już parkować na chodnikach, które zostaną poszerzone, dzięki temu piesi zyskają większą przestrzeń. W stronę centrum miasta problemu z ruchem aut nie będzie, na tym kierunku jezdnia powstanie obok torowiska. Przebudowane zostanie również połączenie ulicy Starowiślnej z ulicą Dajwór. Na oddzielającym je terenie powstanie przystanek tramwajowy, zostanie on przeniesiony z rejonu skrzyżowania z ulicą Miodową. Nowy przystanek będzie w stylu "wiedeńskim". Przy ulicy Dajwór zaplanowano też przystanek tramwajowy dla zabytkowego taboru tramwajowego, który kursuje sezonowo i dojeżdża do Muzeum Inżynierii Miejskiej przy ulicy Św. Wawrzyńca.
Rozpoczęcie i zakończenie przebudowy ulicy Starowiślnej planowane jest na rok 2019. Koszt prac szacowany jest na ok. 11 mln zł.
Radni jednak już teraz podkreślają, że koncepcja musi zostać poprawiona.
– Wszystko trzeba zaplanować tak, by na całej długości ulicy auta miały osobną jezdnię – podkreśla radna Grażyna Fijałkowska.
Z kolei radny Wojtowicz obawia się, ze jeżeli pozostałoby rozwiązanie ze wspólną trasą dla samochodów i tramwajów, to skończy się na tym, że trzeba będzie wprowadzić na ulicy Starowiślnej strefę B, a więc ograniczonego ruchu (wjazd dla mieszkańców i uprawnionych).
Urzędnicy przekonują jednak, że liczbę aut na ulicy Starowiślnej można ograniczyć poprzez zmianę organizacji ruchu. Urzędnicy nie przedstawiają żadnych konkretnych rozwiązań. Wiceprezydent Tadeusz Trzmiel poinformował, że w styczniu zostanie zaprezentowany projekt nowej kompleksowej organizacji ruchu w obszarze drugiej obwodnicy. W projekcie nowej organizacji wzięte pod uwagę będą planowane przebudowy ulicy Basztowej (2017 rok), ulicy Krakowskiej (2018 rok), a także ulica Starowiślna (2019 rok).
Urzędnicy tłumaczą również, że wprowadzenie osobnej jezdni dla samochodów na odcinku od ulicy Dietla do ulicy Miodowej w kierunku Podgórza, oznaczałoby, że zatoki parkingowe nie powstaną. Po przebudowie ulicy Starowiślnej, na całej długości ma być 39 wydzielonych miejsc postojowych. Samochody nie będą już parkować na chodnikach, które zostaną poszerzone, dzięki temu piesi zyskają większą przestrzeń. W stronę centrum miasta problemu z ruchem aut nie będzie, na tym kierunku jezdnia powstanie obok torowiska. Przebudowane zostanie również połączenie ulicy Starowiślnej z ulicą Dajwór. Na oddzielającym je terenie powstanie przystanek tramwajowy, zostanie on przeniesiony z rejonu skrzyżowania z ulicą Miodową. Nowy przystanek będzie w stylu "wiedeńskim". Przy ulicy Dajwór zaplanowano też przystanek tramwajowy dla zabytkowego taboru tramwajowego, który kursuje sezonowo i dojeżdża do Muzeum Inżynierii Miejskiej przy ulicy Św. Wawrzyńca.
Rozpoczęcie i zakończenie przebudowy ulicy Starowiślnej planowane jest na rok 2019. Koszt prac szacowany jest na ok. 11 mln zł.