PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. powołały zespół z udziałem miasta, którego zadaniem jest przygotowanie planu wykorzystania powierzchni, która powstała po likwidacji nasypu kolejowej linii średnicowej i zastąpieniu go estakadą.
Wspomniane tereny w centrum Krakowa to obszar ponad 21 tys. mkw. Prace modernizacyjne w ramach przebudowy linii kolejowej na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice, które rozpoczęły się w lipcu 2017 roku, zakładają nasypu kolejowego dwoma 850-metrowymi estakadami z czterema torami od ul. Kopernika do ul. Miodowej. Pierwsza estakada została ukończona w lipcu zeszłego roku, budowa drugiej jest na zaawansowanym etapie. Według zapowiedzi PKP PLK prace związane konstrukcją betonową zakończą się jeszcze w tym roku. Następnie budowa wkroczy w etap montażu infrastruktury kolejowej.
Powołany zespół ds. zagospodarowania terenu pod estakadami zajmie się wypracowaniem zakresu zagospodarowania powstałego obszaru. Jego zadaniem jest stworzenie koncepcji oraz określenie formuły utrzymania.
– Polskie Linie Kolejowe zamierzają optymalnie wykorzystać warunki, jakie stworzył projekt - otwarcie ponad 21 tys. metrów kwadratowej nowej powierzchni pod estakadami – zapowiedział prezes Zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel.
Inwestycja na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice jest obecnie najważniejszym zadaniem kolejowym realizowanym w Krakowie. W ramach zadania wyremontowanych zostanie 20 kilometrów torów, czego efektem będzie możliwość rozwinięcia prędkości pociągów do 160 km/h, a w centrum miasta do 100 km/h.
Wartość całej inwestycji przekracza 1 mld zł. Ma się zakończyć w 2021 roku.