Drugie pod względem wielkości miasto Polski uznawane jest za atrakcyjne miejsce do prowadzenia biznesu. W najnowszej edycji raportu Antal i Cushman & Wakefield – BEAS średnia ocena Krakowa pod względem wszystkich czynników wpływających na decyzje inwestycyjne firm wyniosła 7,6/10. W porównaniu z poprzednią edycją badania z 2021 roku wynik ten wzrósł aż o 1,1 punktu. Na korzystną ocenę wpływają zaawansowana sieć jednostek naukowo-badawczych oraz związani z nimi świetnie wykształceni absolwenci, dobrze przygotowana i rozwijana infrastruktura, a także druga po Warszawie największa baza nowoczesnej przestrzeni biurowej.
Kolejna, czwarta już edycja raportu Business Environment Assessment Study (BEAS), którego twórcami są Antal i Cushman & Wakefield, a partnerami Baker McKenzie, PAIH, Pracodawcy RP, Pro Progressio oraz Vastint odsłania plany inwestycyjne szefów firm działających w polskich miastach na lata 2023-2025. Polska już od dłuższego czasu utrzymuje i umacnia pozycję lidera w przyciąganiu inwestycji, także tych zagranicznych.
Potencjał inwestycyjny Krakowa stale rośnie
Kluczowymi czynnikami dla rozwoju biznesu w Krakowie są bliskość lotniska, autostrady A4 oraz bogata sieć połączeń kolejowych, w tym również międzynarodowych. Rozbudowana infrastruktura, taka jak tereny inwestycyjne Nowej Huty Przyszłości oraz dynamicznie rozwijający innowacyjność Krakowski Park Technologiczny, stanowią dodatkowe atuty miasta. Ponadto obecność wielu renomowanych uczelni wyższych przekłada się na wysoko wyspecjalizowaną kadrę, co sprowadza do miasta licznych inwestorów, którzy tworzą nowe miejsca pracy.
– Kraków jest dobrze oceniany w skali europejskiej. Uzyskał wysoką lokatę w prestiżowym rankingu magazynu „fDI” jako jedno z dziesięciu topowych, dużych europejskich miast przyszłości. Wyróżniony został za przyjazne środowisko biznesowe, bogaty kapitał ludzki i wysoką jakość życia, co przyciąga inwestorów z całego świata. W mieście stale rośnie liczba projektów inwestycyjnych z branży nowoczesnych usług dla biznesu, finansowej, high-tech, a ostatnio przybywa także centrów badawczo-rozwojowych i start-upów. Sektor BSS w Krakowie obejmuje ponad 260 firm zatrudniających około 100 tysięcy pracowników, a działalność prowadzi tutaj również ponad 500 firm technologicznych z blisko 50 tysiącami pracowników IT – mówi Jerzy Muzyk, Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa.
Specjaliści z obszaru usług dla biznesu i branży IT najbardziej poszukiwani
Potencjał zatrudnienia w Krakowie został wysoko oceniony przez badanych, uzyskując 7,4/10 punktu i zajmując drugie miejsce spośród 9 polskich miast. Kadra z branży IT jest szczególnie poszukiwana, a różnorodność firm – od banków po start-upy – sprawia, że jest zapotrzebowanie na specjalistów zajmujących się programowaniem niemal w każdym języku. Silny potencjał technologiczny miasta przekłada się również na zatrudnianie ekspertów w obszarach takich jak AI, IoT, Machine Learning, Blockchain czy Cybersecurity. Kraków wyróżnia się także wysoko wykwalifikowanymi kadrami z zakresu administracji, HR oraz kompetencji lingwistycznych.
– Dzięki stabilnemu rynkowi pracy Kraków jest atrakcyjnym miejscem dla osób z innych krajów, które poszukują lepszych możliwości zawodowych i rozwoju. Jest jednym z największych ośrodków biznesowych i technologicznych w Polsce i przyciąga specjalistów z całego świata, którzy są chętnie włączani w procesy rekrutacyjne. Bardzo ciekawym rozwiązaniem, często wybieranym przez duże firmy jest możliwość zatrudnienia ekspertów na zasadach outsourcingu. Dla jednego z naszych krakowskich klientów zatrudniamy ponad 250 pracowników i ta liczba ciągle rośnie, co tylko pokazuje realną skalę potrzeb, jaka jest na rynku IT – wyjaśnia Edyta Morek, Senior Consultant, Antal IT Services.
Aktywność deweloperów na rynku biurowym
W ciągu ostatnich kilku lat zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej w Krakowie notują stały wzrost – na koniec 2023 roku wynosiły ponad 1,8 mln mkw. Miasto utrzymuje w tym obszarze pozycję lidera wśród miast regionalnych, a średnia ocena przestrzeni biurowej na poziomie 8,3, jedna z wyższych w raporcie, świadczy o jej jakości i atrakcyjności dla inwestorów.
– W 2023 roku volumen podpisanych umów wynosił ponad 200 tysięcy mkw. Był to najwyższy wynik wśród największych rynków regionalnych, co potwierdza, że aktywność najemców w Krakowie nie słabnie. Nowe umowy stanowiły 45% transakcji. Renegocjacje wyniosły 47%, natomiast poziom ekspansji 8%, co pokazuje, że firmy kontynuują rozwój, a biuro uważają za kluczowy czynnik wspierający ten proces. Największym zainteresowaniem najemców cieszą się zrównoważone i nowoczesne nieruchomości biurowe z szeroką ofertą w postaci usług, małego handlu czy restauracji. Takie aspekty są doceniane przez pracowników i faktycznie przekładają się na rosnące obłożenie biur. To ważny sygnał dla deweloperów i właścicieli tego typu nieruchomości – ESG i udogodnienia w budynku to „być albo nie być” na szybko ewoluującym rynku biurowym w Polsce – podsumowuje Karolina Słysz, Associate, Office Department, Cushman & Wakefield.
Miasto przyciąga studentów
Kraków oferuje możliwość studiowania na jednej z 23 uczelni wyższych z rozpoznawalnym w skali europejskiej Uniwersytetem Jagiellońskim. Uzyskana w raporcie ocena 7,9 punktu, która jest jednocześnie najwyższą, potwierdza atrakcyjność miasta pod kątem zdobywania tu wykształcenia wyższego. Na edukację w stolicy Małopolski studenci decydują się przede wszystkim za sprawą wysokich standardów, licznych programów ukierunkowanych na innowacje, a także potencjałem nauczania języków obcych, przygotowujących do pracy w międzynarodowym otoczeniu. Miasto oferuje nowoczesne kampusy uniwersyteckie, dysponuje zaawansowanymi laboratoriami i centrami badawczymi. Jest to jednocześnie dobra baza dla inwestorów, którzy poruszają się w sferze nowych technologii.
– Krakowskie uczelnie podążają za rynkiem pracy i nowoczesnymi trendami w biznesie uwzględniając m.in. potrzeby sektora usług wspólnych, który prężnie się tu rozwija. Studenci mogą skorzystać z wielu specjalizacji oferujących szerokie perspektywy zawodowe jak: analiza danych, technologie informatyczne, zarządzanie operacyjne, outsourcingu usług czy sztuczna inteligencja – mówi Edyta Markiewicz, RPO Service Manager Antal, SSC/BPO.