Firma Rosomak S.A. (wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A.) z Siemianowic Śląskich podpisała kluczowe aneksy z południowokoreańską KIA Corporation, otwierając drogę do polonizacji i rozszerzenia produkcji pojazdów Legwan 4x4. Umowa zakłada dostosowanie konstrukcji do potrzeb Sił Zbrojnych RP oraz rozwój krajowych zdolności technologicznych, co znacząco zwiększy potencjał eksportowy polskiego przemysłu obronnego.
• Podpisane porozumienia (aneksy do umów) wydłużają uprawnienia do produkcji i realizacji dostaw pojazdów, pozwalają na możliwość tworzenia specjalistycznych wariantów, a także polonizację wyrobów
• Dzięki temu pojazdy Legwan, modyfikowane na bazie platformy KLTV 4x4, będą odpowiadać na rosnące wyzwania bezpieczeństwa i modernizacji Sił Zbrojnych RP
• Zawarta umowa zwiększa także potencjał eksportowy produkowanych w Rosomak S.A. wersji specjalistycznych pojazdów z rodziny Legwan
• W rezultacie zrealizowanego wspólnie transferu technologii Rosomak S.A. w ciągu kolejnych lat pozyska zdolności do stopniowego przenoszenia produkcji komponentów pojazdu do Polski
Jednym z priorytetów, podobnie jak w przypadku rozwoju platformy KTO Rosomak, jest maksymalne dostosowanie konstrukcji w oparciu o uwagi użytkowników pojazdów.
Dostosowywanie pojazdów Legwan do wymagań Wojska Polskiego to kolejny krok w budowaniu krajowych zdolności obronnych oraz wzmocnienia łańcucha logistyczno-produkcyjnego.
• Polonizacja i nowe warianty dla Wojska Polskiego
Podpisane dokumenty wydłużają uprawnienia Rosomak S.A. do produkcji i dostaw pojazdów Legwan, bazujących na platformie KLTV 4x4. Co istotne, umożliwiają również:
• tworzenie specjalistycznych wersji pojazdów,
• pełną polonizację konstrukcji,
• dostosowanie do wymagań operacyjnych Sił Zbrojnych RP.
Dzięki temu Legwany będą lepiej odpowiadać na wyzwania współczesnego pola walki, a ich produkcja w Polsce zwiększy niezależność i elastyczność krajowego systemu obronnego.
Transfer technologii i rozwój krajowych kompetencji
W ramach współpracy z KIA, Rosomak S.A. pozyska nowe kompetencje technologiczne, umożliwiające stopniowe przeniesienie produkcji komponentów do Polski. To krok w stronę:
• budowy krajowego łańcucha dostaw,
• zwiększenia bezpieczeństwa produkcyjnego,
• uniezależnienia się od zagranicznych dostawców.
Podobnie jak w przypadku rozwoju platformy KTO Rosomak, priorytetem będzie uwzględnienie uwag użytkowników i maksymalne dostosowanie konstrukcji do realnych potrzeb operacyjnych.
Legwan 4x4: nowa generacja pojazdów rozpoznawczych
Legwan to lekki pojazd rozpoznawczy Wojska Polskiego, oparty na koreańskim Kia Light Tactical Vehicle (KLTV). Produkowany w Siemianowicach Śląskich przez Rosomak S.A., zastępuje przestarzałe Honkery i UAZ-y, oferując:
• wyższą mobilność,
• lepszą ochronę balistyczną,
• większą funkcjonalność w misjach patrolowych i bojowych.
Kontrakt z 2023 roku przewiduje dostawę 385–400 pojazdów o wartości 1,2 mld zł, realizowaną w latach 2024–2030. Pierwsze egzemplarze trafiły już do 20. Bartoszyckiej Brygady Zmechanizowanej.
Potencjał cywilny i eksportowy
Legwan wzbudził również zainteresowanie innych służb — w 2024 roku podpisano umowę ze Strażą Graniczną na wersję patrolową pojazdu. Wojsko szacuje, że w dłuższej perspektywie potrzebuje nawet 4–5 tys. takich pojazdów, w tym wariantów specjalistycznych.
Dzięki polonizacji i rozwojowi produkcji, Rosomak S.A. zyskuje szansę na ekspansję eksportową, oferując nowoczesne rozwiązania taktyczne także poza granicami kraju.
LEGWAN 4x4
Pojazd w układzie jezdnym 4x4, opracowany dla różnorodnych potrzeb operacyjnych i wyposażony w opancerzenie stanowiące ochronę balistyczną na poziomie I wg STANAG 4569. Napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 225 KM oraz posiada w pełni niezależne zawieszenie na wszystkich osiach. W pojeździe zastosowana jest ośmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów.
Pojazd wyposażony jest we wszystkie atrybuty typowe dla wojskowej maszyny wysokiej mobilności: system centralnego pompowania kół oraz system runflat umożliwiających jazdę po przestrzeleniu opon.
Modułowa konstrukcja podwozia pozwala na opracowywanie różnorodnych wersji specjalistycznych w oparciu o rozstaw osi 3,3 m oraz 4,0 m. Zamontowana na dachu obrotnica umożliwia zamiennie montaż karabinu kal. 12,7 mm, 7,62 mm lub granatnika 40 mm. Dopuszczalna masa pojazdu w zależności od wersji wynosi maksymalnie 7 t.


