[Łódź] Wiemy, jak będzie wyglądał przystanek Piotrkowska

RynekInfrastruktury

Jury wybrało projekt przystanku, który stanie na al. Mickiewicza między al. Kościuszki i Piotrkowską. Do konkursu zgłosiło się 177 projektów. Najlepszy pomysł na centrum przesiadkowe przygotował Jan Gałecki z Łodzi. W czerwcu zostanie ogłoszony przetarg na jego budowę. Miasto chce przeznaczyć na ten projekt nawet 8 mln zł.


Rynek Infrastruktury: Pański projekt został wybrany jako jeden ze 177. Co przesądziło o jego sukcesie?

 

Jan Gałecki, architekt: O sukcesie projektu przesądziła logiczna i odważna forma dworca tramwajowego. Jury uznało również że budynek spełnia najlepiej ze wszystkich prac założenia regulaminu i dobrze pasuje do charakteru Łodzi.

 

Co zatem charakteryzuje pański projekt?


- Funkcjonalność i transparentność konstrukcji: Ze względu na charakter obiektu zależało mi na zachowaniu jak największej przestrzeni dla ruchu pieszego. Wynika stąd konieczność oparcia konstrukcji o system stalowych słupów nośnych zajmujących minimalną powierzchnię w porównaniu z materiałami tradycyjnymi. Ponadto system taki, w połączeniu z wykorzystaniem szkła, umożliwił zachowanie optycznej transparentności przystanku. Swoboda kształtowania elementów stalowych pozwala na zaprojektowanie linii krzywych jako podstawowego wyróżnika stylu. Podkreśla to szklany dach składający się ze stalowych modułów podtrzymujących tafle szkła.


- Mój projekt to także symetria i modułowość: Symetryczny układ konstrukcji wynika z planu komunikacyjnego peronów dostarczonego przez organizatora. Przyjęta koncepcja konstrukcyjna umożliwia wykorzystanie stalowych elementów konstrukcyjnych prefabrykowanych w odpowiednich zakładach produkcyjnych. Pozwala to na znaczne skrócenie okresu budowy i umożliwia precyzyjne wykonanie głównych elementów. Zastosowanie modułów konstrukcyjnych (słupów, paneli dachowych) obniża koszty i czas ich produkcji.

 

W jaki sposób projekt pańskiego przystanku wpisuje się w historyczny wygląd miasta?

 

- Łódź jest miastem które posiada rozległe historyczne Centrum które powstało w XIX i na początku XX wieku. Architektura tej epoki charakteryzuje się dużą ilością mistrzowsko wykonanego detalu. Przystanek Piotrkowska - Centrum zlokalizowany jest w otoczeniu architektonicznym zróżnicowanym pod względem skali i stylu. Elementy dominujące to bryła secesyjnej kamienicy przy ulicy Kościuszki 93, modernistyczne budynki przy skrzyżowaniu ulic Kościuszki i Mickiewicza oraz okazałe eklektyczne kamienice ulicy Piotrkowskiej. Widok od strony wschodniej jest rozległy i tym samym niespotykany w zwykłych warunkach miejskich. Przystanek znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie ulicy Piotrkowskiej, w punkcie w którym jest ona podzielona na deptak i część przeznaczoną dla ruchu samochodowego, i w tym sensie będzie stanowił bramę do ścisłego centrum miasta dla pasażerów komunikacji. W bezpośrednim sąsiedztwie przystanku znajduje się bryła budynku byłego Centralu. Po obu stronach ulicy Mickiewicza znajdują się liczne drzewa, ważny element miejskiej przestrzeni.


- Łódź jest miastem licznych kamienic zdobionych charakterystycznymi dla stylu secesji elementami krzywoliniowymi. Te najbardziej okazałe znajdują się na ulicy Piotrkowskiej. W Projekcie Przystanku inspirowałem się bogatymi w charakterystyczny secesyjny detal fasadami ulicy Piotrkowskiej oraz architekturą kamienic w bezpośrednim otoczeniu przystanku. Celowo nie nawiązałem do budynku dawnego Centralu ponieważ stanowi on tło dla nowo projektowanego przystanku.