PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększyły dostępność do kolei na trasach z Łodzi do Kutna, Łowicza, Sieradza i Tomaszowa Mazowieckiego. Od grudnia mieszkańcy oraz podróżni korzystają z nowych przystanków Jedlicze koło Zgierza, Pabianice Północne i Zgierz Rudunki oraz zmodernizowanych peronów w Zaosiu i Żakowicach Południowych. Inwestycje zrealizowano w ramach ze środków budżetowych oraz funduszy unijnych. Efektem prac za ponad 28 mln zł są wygodniejsze podróże w regionie.
Nowe perony na sieci kolejowej w regionie to lepszy dostęp do szybkich i wygodnych podróży pociągiem. Od nowego rozkładu jazdy, który obowiązuje od 10 grudnia pasażerowie korzystają z trzech nowych przystanków Jedlicze koło Zgierza na trasie Łódź – Kutno, Pabianice Północne na trasie Łódź – Sieradz oraz Zgierz Rudunki na linii Łódź – Łowicz. Podróżni mogą też skorzystać z drugich zmodernizowanych peronów na przystankach: Zaosie i Żakowice Południowe na odcinku Łódź – Tomaszów Mazowiecki. Pierwsze zostały udostępnione w październiku.
Program przystankowy w województwie łódzkim
Przystanki Jedlicze koło Zgierza, Zgierz Rudunki, Zaosie i Żakowice Południowe zrealizowano w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Przystanki Zgierz Rudunki i Jedlicze koło Zgierza wybudowano na liniach jednotorowych. Każdy ma jeden peron. W Zaosiu przebudowano dwa perony. Na przystanku Żakowice Południowe zmodernizowano peron nr 2 oraz odbudowano peron nr 1, który był wyłączony z eksploatacji. Dzięki temu po latach przywrócona została obsługa podróżnych z dwóch peronów.
W ramach inwestycji planowana jest też budowa parkingów dla samochodów i stojaków rowerowych, by ułatwić łączenie podróży koleją oraz środkami transportu indywidualnego.
W przyszłym roku w ramach programu wybudowane zostaną kolejne przystanki, w tym Łódź Zarzew, Stare Grudze, Głowno Północne.
Regionalne węzły przesiadkowe
Przystanek Pabianice Północne powstał w ramach projektu pn. „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego”. Przy przejeździe kolejowo-drogowym na ul. Lutomierskiej wybudowane zostały dwa perony. Projekt obejmuje również budowę kładek nad torami w Głownie i Strykowie oraz modernizację dworca Zduńska Wola. Zadanie zostało współfinansowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
Perony na nowych i zmodernizowanych przystankach mają wysokość 0,76 metra, która jest dostosowana do poziomu pokładu pociągów regionalnych i aglomeracyjnych, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Są wiaty i ławki, które zwiększają komfort oczekiwania na pociąg. Bezpieczne podróżowanie po zmroku zapewnia jasne LED-owe oświetlenie. Orientację ułatwiają tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Dla osób niewidomych i niedowidzących są ścieżki naprowadzające na powierzchni peronu.
Rządowy Program dla lepszej komunikacji kolejowej
W województwie łódzkim program przystankowy obejmuje 15 lokalizacji. Od ubiegłego roku podróżni korzystają z nowego przystanku Tomaszówek na trasie Łódź – Tomaszów Mazowiecki. W 2023 roku podpisane zostały umowy na budowę nowych przystanków Łódź Zarzew i Głowno Północne oraz modernizację przystanku Stare Grudze. W grudniu podpisano umowę na budowę nowego przystanku Izabelów k. Zduńskiej Woli.
W połowie września br. PLK SA ogłosiła przetargi na przygotowanie projektów i wykonanie prac dla modernizacji kolejnych 6 przystanków: Nowa Brzeźnica, Ważne Młyny, Pieńki Dubidzkie, Strzelce Wielkie, Wistka oraz Biała na linii między Częstochową a Chorzewem Siemkowicami. Prace będą realizowane w formule „projektuj i buduj”. Podróżni skorzystają z efektów na przełomie 2024 i 2025 r.
Celem „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” jest ułatwienie dostępu do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej poprzez budowanie lub modernizowanie przystanków kolejowych i miejsc parkingowych dla pasażerów. W ramach Programu w całej Polsce przewidziano realizację ponad 100 parkingów przy istniejących i nowo budowanych przystankach. Kwota przeznaczona na ich budowę to 74,31 mln zł. Obecnie zakończono budowy w dziewięciu lokalizacjach, w dwudziestu trzech miejscach postępują prace budowlane, a dla piętnastu przygotowywane są postępowania przetargowe.
Źródło: PKP PLK S.A.