Na terenie lotniska CPK powstanie ponad 100-metrowa wieża kontroli ruchu

Orzech

Wieżę kontroli ruchu na lotnisku CPK zaprojektuje polskie biuro JSK Architekci. Obok terminalu pasażerskiego może to być jeden z najbardziej rozpoznawalnych obiektów nowego lotniska. Będzie to też najwyższy tego typu budynek w Polsce. Wieża może mieć nawet 105 metrów wysokości. Wartość kontraktu architektów to 15,5 mln zł netto.

JSK Architekci to renomowane, polskie biuro architektoniczne, które w swoim portfolio ma m.in. projekty Terminala 2 lotniska w Gdańsku, terminala lotniska we Wrocławiu i pirsu zachodniego Terminala 1 lotniska w Monachium, który jest właśnie w trackie rozbudowy.

Ta firma przygotowała również projekty stadionów: Narodowego i Legii (oba w Warszawie) i Miejskiego we Wrocławiu. Projektowała też liczne obiekty użyteczności publicznej, budynki biurowe i obiekty handlowe.

– W przetargu wyłoniliśmy doświadczonego polskiego partnera, którego dotychczasowe projekty powinny gwarantować wysoką jakość pracy. Myślę, że projektant zaproponuje bardzo ciekawy architektonicznie projekt wieży spełniający wszystkie wymagania, które uzgadniamy z naszym partnerem, Polską Agencją Żeglugi Powietrznej – mówi Eliza Wysocka z Biura Projektowania i Inżynierii Programu Lotniskowego CPK, Lidera projektu.

Według założeń master planu lotniska CPK, wieża kontroli lotów będzie miała salę operacyjną kontrolerów na wysokości ok. 90 metrów nad płytą lotniska. Jak wynika z założeń projektowych, maksymalna wysokość wieży CPK to 105 metrów. Zostanie ona precyzyjnie określona po przeprowadzeniu analiz widoczności – w pierwszej fazie projektowania.

Dotychczas najwyższym tego typu obiektem w Polsce jest oddana do użytku w 2019 r. 46-metrowa wieża na lotnisku Katowice Airport w Pyrzowicach. Niewiele mniej – ok. 45 metrów – ma wieża na lotnisku w Krakowie.

– Cieszymy się, że nasz projekt wieży kontroli ruchu lotniczego stanie się istotnym elementem lotniska CPK, najważniejszego portu lotniczego w Polsce. Jestem przekonany, że stworzymy obiekt, który będzie rozpoznawalnym, indywidualnym elementem lotniska i jednocześnie wpisze się w jego całościową architektoniczną koncepcję – podkreśla Mariusz Rutz, architekt i członek zarządu JSK Architekci.

W przetargu na projektanta wieży uczestniczyło dziewięć firm i cztery konsorcja projektowe. W ramach tego kontraktu – oprócz wieży kontroli ruchu lotniczego – w sąsiedztwie terminala zaprojektowane zostaną m.in. centrum operacyjne lotniska, biura służb lotniskowych oraz budynki: służb ratowniczo-gaśniczych, utrzymania i zarządzania lotniskiem. 

JSK Architekci przygotują projekt wieży, a także uzyskają niezbędne zgody i pozwolenia budowlane. Zakres zamówienia obejmie również inne usługi związane z projektowaniem np. doradztwo w trakcie postępowań na roboty budowlane. Jak wynika z harmonogramu, wizualizacji obiektu można spodziewać się w I kwartale 2024 roku.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny kupiła już 1000 ha gruntów pod budowę lotniska. To efekt Programu Dobrowolnych Nabyć – rozwiązania niestosowanego wcześniej dla inwestycji publicznych w Polsce. Spółka CPK przekonała mieszkańców swoją ofertą. Warunki w ramach PDN są atrakcyjniejsze niż procedura wywłaszczeń za odszkodowaniem.

Według najnowszych danych, pula zakupionych nieruchomości przekroczyła 1 000 ha. To wcale nie koniec, ponieważ liczba transakcji stale rośnie. Kolejne albo czekają na podpisanie aktów notarialnych, albo są na etapie podpisywania protokołów uzgodnień, lub też zaawansowanych rozmów.

Spółka CPK dysponuje gotowym projektem koncepcyjnym terminala i dworca kolejowego CPK. Projekt budowlany jest w opracowaniu i powinien być gotowy na przełomie roku. Za dokumentację odpowiada pracownia Foster + Partners, która ma doświadczenie w projektowaniu hubów m.in. w Pekinie, Hongkongu i Dosze.

Trwają też inne zaawansowane prace projektowe, np. libańsko-amerykańskie konsorcjum Dar finalizuje prace nad projektem dróg startowych, dróg kołowania i płyt postojowych CPK.