Po wielu latach relatywnej stabilizacji w obszarze rynku biurowego, pandemia i późniejsze jej następstwa wywróciły do góry nogami podejście do pracy w biurze. Zachęcanie pracowników do powrotu stało się kolejnym wyzwaniem pracodawców.
Z uwagi na rosnącą świadomość i potrzeby pracowników można przyjąć , że kluczem do zadowolenia obu stron będzie jakość i otoczenie miejsca pracy. Badanie (Y)OUR SPACE z udziałem 640 globalnych najemców, przeprowadzone przez Knight Frank i Cresa, wskazuje w jakim kierunku zmierzają oczekiwania firm względem obłożenia powierzchni biurowych oraz oczekiwania ich pracowników.
Obłożenie, wykorzystanie i doznanie
Wyniki badań (Y)OUR SPACE wskazują na zmieniające się podejście do obłożenia zajmowanej powierzchni biurowej. Po okresie pandemii, w którym zmniejszenie zagęszczenia pracowników było naturalnym działaniem ograniczającym potencjalne zakażenie, obecnie 44% respondentów spodziewa się zwiększenia obłożenia biura w ciągu najbliższych trzech lat. Głównymi czynnikami przemawiającymi za tym podejściem są zwiększenie stopnia wykorzystania oraz zapewnienie bardziej efektywnego zwrotu z wydatków na nieruchomości.
– Dążenie do zachęcania pracowników do powrotu do biur i zwiększenia ich obłożenia jest trudnym wyzwaniem. Jest to tym bardziej istotne, że w wielu budynkach biurowych spodziewany jest lub już nastąpił wzrost opłat eksploatacyjnych. Wyniki naszego kwartalnego badania w ramach Globalnego Indeksu Nastrojów na Rynku Nieruchomości Komercyjnych wskazują, że nastroje względem potencjalnego powrotu do biur są najsłabsze w porównaniu do obłożenia sprzed pandemii. Potwierdzeniem tego są również wyniki badania (Y)OUR SPACE, bo chociaż 44% respondentów przewiduje wzrost wskaźnika obłożenia, to więcej respondentów (46%) spodziewa się stabilizacji i utrzymaniu obecnego poziomu, zazwyczaj poniżej stanu sprzed pandemii – wyjaśnia Aleksandra Markiewicz, Associate Director w Knight Frank.
Moment podjęcia decyzji o zwiększeniu obłożenia powierzchni ma kluczowe znaczenie, gdyż zbyt wczesna decyzja i niespełniające oczekiwań użytkowników środowisko pracy może przyczynić się do zahamowania trwałego powrotu.
Ewolucja w kierunku jakości i udogodnień
Widoczny wśród najemców od pewnego czasu trend ukierunkowany na jakość biura będzie kontynuowany. Blisko 200 respondentów badania (Y)OUR SPACE spodziewa się wzrostu jakości powierzchni w ich portfolio w ciągu najbliższych trzech lat, a kolejne 40% przewiduje utrzymanie obecnego poziomu jakości zajmowanej powierzchni. Istotne znaczenie jakości i udogodnień potwierdzają kolejne wyniki naszych badań. 45% respondentów spodziewa się wzrostu liczby udogodnień w swoich miejscach pracy i wokół nich, a ponad połowa oczekuje w tym obszarze stabilności. Wachlarz udogodnień, którym interesują się najemcy jest szeroki, ale w centrum ich uwagi znajduje się dobre samopoczucie. Na wykresie poniżej przedstawiono kluczowe udogodnienia, wskazane przez respondentów, które nawiązują do szeroko pojętego dobrego samopoczucia.
– Większość udogodnień wspiera stronę fizyczną lub psychiczną dobrego samopoczucia, m.in. pokoje do relaksu, dostęp do świeżego powietrza czy ciche przestrzenie do refleksji. Ich wysoka pozycja odzwierciedla rosnące obawy o zdrowie psychiczne w miejscu pracy i jest tak samo ważna dla pracowników, jak i pracodawców. Dobre samopoczucie psychiczne ma zasadnicze znaczenie dla produktywności, więc obawy pracodawców nie wynikają jedynie z altruizmu czy współczucia, ale również z czynnika ekonomicznego – dodaje Aleksandra Markiewicz.