Nowa, duża, proekologiczna inwestycja PKP Intercity we Wrocławiu gotowa!PKP Intercity

Nowa, duża, proekologiczna inwestycja PKP Intercity we Wrocławiu gotowa!

Orzech
Orzech
REKLAMA

Nowa, duża, proekologiczna inwestycja PKP Intercity we Wrocławiu gotowa! Trwają ostatnie prace związane z odbiorem całorocznej automatycznej myjni PKP Intercity zlokalizowanej na terenie bocznicy we Wrocławiu. Inwestycja kosztowała ponad 33 mln zł, a za jej realizację odpowiadała firma Mostostal Warszawa. Nowoczesne myjnie działają też w Warszawie i Krakowie (KGZ), a kolejne PKP Intercity planuje wybudować m.in. w Szczecinie oraz Gdyni.

W 2020 roku PKP Intercity podpisało umowę z firmą Mostostal Warszawa obejmującą zaprojektowanie i zbudowanie myjni automatycznej wraz z urządzeniami oraz towarzyszącą infrastrukturą na terenie bocznicy kolejowej przewoźnika we Wrocławiu. Myjnia jest obiektem całorocznym służącym do mycia zewnętrznego pociągów. Hala myjni o długości ok. 200 metrów została wyposażona w portale samojezdne ze szczotkami i dyszami wzdłuż linii toru. Inwestycja obejmuje również system zabezpieczenia przed oblodzeniem, gdzie odbywać się ma zabezpieczanie podwozi pojazdów szynowych przed oklejaniem śniegiem i lodem.

– Jako przewoźnikowi, który realizuje koncepcję zrównoważonego rozwoju, zależało nam, aby myjnia posiadała ekologiczne rozwiązania. Dlatego wyposażona została w oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, pozwalającym na wielokrotne wykorzystywanie wody z mycia oraz system zbierania deszczówki. Na dachu pomieszczenia technicznego myjni zamontowane zostały panele fotowoltaiczne w celu produkcji energii elektrycznej na potrzeby własne budynku – mówi Krzysztof Świerczek, członek zarządu PKP Intercity.

– Budowa była pod względem organizacyjnym i technicznym szczególnie wymagającym zadaniem, ponieważ realizowaliśmy ją w obiekcie, który pełni ważną rolę dla ogólnokrajowego systemu kolejowego i pracuje w trybie ciągłym. Staranna koordynacja prac pozwoliła zrealizować zadanie z zabezpieczeniem logistyki, a także zagwarantowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa – mówi Jorge Calabuig Ferre, Wiceprezes Zarządu Mostostalu Warszawa.

– Wrocławska myjnia pociągów to kolejne po generalnym remoncie Dworca PKP Gdańsk Główny zadanie, które zrealizowaliśmy w obszarze budownictwa kolejowego. Zaznaczamy naszą obecność w segmencie rynku, a także na Dolnym Śląsku, gdzie realizujemy szereg inwestycji.

PKP Intercity
PKP Intercity
PKP Intercity
PKP Intercity
REKLAMA

Budowa myjni kosztowała ponad 33 mln zł i stanowi część projektu unijnego „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A., realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. To kolejny tego typu obiekt PKP Intercity. W maju 2022 roku została oddana do użytku myjnia na warszawskim Grochowie, a w listopadzie 2023 roku – sezonowa myjnia w Krakowie. Łącznie spółka wybuduje 7 nowoczesnych myjni.

PKP Intercity
PKP Intercity
PKP Intercity
PKP Intercity

Inwestycje w nowoczesne zaplecza techniczne

Myjnia we Wrocławiu jest częścią projektu modernizacji stacji postojowej w stolicy Dolnego Śląska. Przebudowane zostały już elementy hali lokomotywowni - przeprowadzone roboty objęły przebudowę kanałów rewizyjnych wraz z nowym torowiskiem oraz posadzkami betonowymi. Przewoźnik planuje także budowę budynku magazynowo-biurowego, przebudowę odcinka drogi wewnętrznej, placu ładunkowo-rozładunkowego oraz placu postojowego w rejonie hali wagonowni, przebudowę drogi wewnętrznej w rejonie hali lokomotywowni. Za wykonanie wszystkich prac odpowiedzialna będzie firma Mostostal Warszawa, która przedstawiła najkorzystniejsze oferty w postępowaniach przetargowych.

Dzięki systematycznie realizowanej strategii „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku PKP Intercity będzie dysponować 20 stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi oraz 32 punktami do przygotowania pociągów w zakresie utrzymania czystości w obiektach udostępnionych przewoźnikowi. Nowoczesne zaplecza techniczne to redukcja negatywnego wpływu na otoczenie poprzez mniejszą emisję spalin, hałasu i substancji szkodliwych.

Źródło: PKP Intercity

Komentarze (1)

Napisz komentarz
Kramer
Trochę mało tych fotek z wnętrza
REKLAMA