Ogórki, ikarusy i Gustaw ruszają na wrocławskie ulice. Wsiąść może każdy

Ogórki, ikarusy i Gustaw ruszają na wrocławskie ulice. Wsiąść może każdy

Tomasz  Matejuk
Tomasz Matejuk
REKLAMA

Startują Wrocławskie Linie Turystyczne – to nie lada gratka dla wszystkich lubiących zwiedzać miasto w niebanalny sposób. Od soboty 27 maja aż do końca wakacji każdy chętny będzie mógł wybrać się na przejazdy zabytkowymi tramwajami i autobusami. Na miłośników komunikacji miejskiej czekają jelcze ogórki, różnego typu ikarusy czy tramwaje z rodziny N.

Dodatkowe linie komunikacyjne o turystycznym charakterze to już we Wrocławiu tradycja. Nie zabraknie ich także w tym roku – będą działać we wszystkie soboty, niedziele, a także święta. Przygotowano dwie trasy – jedną tramwajową, oznaczoną literą T oraz jedną autobusową linię B. Centralnym punktem przesiadkowym obu linii jest pl. Teatralny, gdzie znajduje się specjalny tor dla zabytkowych pojazdów.

Pierwszy kurs autobusu zaplanowano na godzinę 11:45, który z częstotliwością co półtorej godziny będzie kursował do około 18:00. Z kolei pierwszy tramwaj będzie odjeżdżał o 12:00, a następne co pół godziny aż do 18:00. Trasy zaplanowano tak, aby przebiegały przy zabytkach oraz innych atrakcjach miasta.

Z okien tramwajów będzie można zobaczyć m.in. Dworzec Główny, most Grunwaldzki, Ostrów Tumski, Uniwersytet czy Halę Stulecia. Z kolei autobus zawiezie nas do Sky Tower, Centrum Historii Zajezdnia czy Hydropolis – zaprasza dr Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.

Ponieważ okres letni to również czas remontów, trasy mogą ulec zmianie w zależności od prowadzonych prac. O wszelkich zmianach Klub będzie informował na bieżąco. Wrocławskie Linie Turystyczne to gratka nie tylko dla gości zwiedzających miasto, ale także dla samych mieszkańców.

Drewniane siedziska, terkoczące korby, dzwonki konduktorskie i warkoczące silniki pozwolą nam przenieść się kilkadziesiąt lat wstecz i poczuć atmosferę dawnego Wrocławia. Starsi mieszkańcy zawsze wspominają te pojazdy z sentymentem, a młodsi zobaczą, jak kiedyś podróżowało się po naszym mieście – dodaje Krzysztof Kołodziejczyk.

Plejada klasyków wrocławskiej komunikacji

Na liniach zaplanowano całą plejadę klasyków. Największą popularnością cieszą się autobusy marki Jelcz, czyli tzw. ogórki. Pod opieką KSTM znajduje się kilka takich pojazdów. Jeden z nich – Jelcz 272MEX z 1977 r., czyli wersja miejska – zainauguruje sezon w najbliższy weekend. Na linii tramwajowej pojawią się aż trzy wagony. Dwa z nich – tramwaj typu N #1332 z 1949 r. oraz przegubowiec 102Na z 1972 r. – pochodzą z kolekcji Klubu. Trzeci, również przedstawiciel typu N, to tramwaj Gustaw z 1956 r. należący do MPK Wrocław, które obsługuje jedną brygadę. Tramwaj #1332 został właśnie odświeżony przez Klub.

Odnowiliśmy go z zewnątrz, lakierując na nowo na kremowo-niebieskie barwy. Na burtach pojawił się historyczny, dwupolowy herb Wrocławia obowiązujący w latach 1948-1990. Przywróciliśmy tym samym stan pojazdu z połowy lat 70. ubiegłego wieku. Sam wagon to prawdziwy unikat, gdyż należy do pierwszej serii tramwajów z rodziny N, którą wyprodukowano w 1949 r. Początkowo wóz jeździł po Warszawie, nosząc numer #618. Do Wrocławia trafił w 1967 r., najpierw służąc pod numerem #1325, a następnie pod obecnym #1332. Przeszedł także modernizację, podczas której pojawiły się m.in. dwuskrzydłowe drzwi sterowane elektrycznie przez motorniczego. Ich napęd stanowią silniki od wiertarek i łańcuchy rowerowe. To wynalazek wrocławskiego MPK. Z tego patentu korzystały później inne polskie miasta – opowiada dr Tomasz Sielicki, historyk z Klubu.

Na linii autobusowej pojawią się również legendarne ikarusy i to w różnych wersjach.

Właśnie zakończyliśmy remont ostatniego wrocławskiego autobusu marki Ikarus 280.70E #5320. To nowsza wersja pojazdu. Cechuje się m.in. automatyczną skrzynią biegów oraz dwupłatowymi drzwiami. W ruchu liniowym służył do 2014 r. Następnie dzięki uprzejmości MPK Wrocław trafił w ręce Klubu. Przeszedł gruntowny remont konstrukcji i poszycia. Podczas lakierowania przywróciliśmy autobusowi pierwotną kremowo-wiśniową malaturę. W takich barwach autobus ten jeździł ulicami Wrocławia w latach 90. Wprawne oko zwróci uwagę na odtworzone detale, naklejki, piktogramy z tamtych czasów, a także herb miasta w wersji sprzed 1996 r. – relacjonuje Tomasz Sielicki.

Na linii pojawi się także przegubowy ikarus w swojej klasycznej wersji z lat 80., z harmonijkowymi drzwiami oraz manualną skrzynią biegów (stąd jego przezwisko "lewar"). Klub będzie z wyprzedzeniem informować, jakie pojazdy planuje na konkretne dni. Doświadczenie ubiegłych lat pokazało, że niekiedy miłośnicy z innych miast chcą się przejechać konkretnym pojazdem i szczególnie dla nich taka informacja jest ważna, aby mogli na spokojnie zaplanować podróż do Wrocławia.

REKLAMA

Bilet od konduktora na pamiątkę

Jak za dawnych czasów, na pokładzie każdego tramwaju i autobusu oprócz kierującego pojawi się konduktor. Będzie można u niego kupić bilet. Przejazd kosztuje 4,60 zł (normalny) oraz 2,30 zł (ulgowy), ale na liniach turystycznych obowiązuje także miejska taryfa.

Jednak specjalny bilet skasowany przez konduktora to piękna pamiątka, dlatego zachęcamy do jego zakupu. Wpływy przeznaczamy na bieżące utrzymanie taboru oraz remonty kolejnych pojazdów – mówi Krzysztof Kołodziejczyk.

Dodatkowo na wybranych kursach tramwajów pojawi się przewodnik, który opowie o mijanych zabytkach. Taki kurs nie wymaga dodatkowej opłaty. Kto chce posłuchać, powinien stawić się na pl. Teatralnym na godzinę 13:00, 14:30 lub 16:00.

Linia tramwajowa T

Opera – Arkady Capitol – Dworzec Główny PKP – Wzgórze Partyzantów – Galeria Dominikańska – most Grunwaldzki – pl. Grunwaldzki – Zoo

Zoo – pl. Grunwaldzki – Szczytnicka – most Pokoju – Galeria Dominikańska – Szewska – Grodzka – Kazimierza Wielkiego – Widok – Opera

Linia autobusowa B

Centrum Historii Zajezdnia – pl. Legionów – Opera – Szewska – pl. Bema – Sienkiewicza – most Pokoju – most Oławski – Hydropolis

Hydropolis – Na Niskich Łąkach – Traugutta – Galeria Dominikańska – Opera – Arkady – Sky Tower – Centrum Historii Zajezdnia

Szczegóły dotyczące funkcjonowania Wrocławskich Linii Turystycznych, w tym mapę tras, rozkłady jazdy i cennik wraz z przysługującymi zniżkami będzie można znaleźć na stronie kstm.pl. Linie turystyczne finansuje Gmina Wrocław.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA