Spółka Retail Provider odkupiła od miasta dworzec PKS i planuje budowę węzła przesiadkowego, który obsłuży autobusy, tramwaje i pociągi. W planach jest również galeria handlowa o powierzchni około 40 tysięcy mkw. Inwestor chce przeznaczyć na budowę całego kompleksu nawet 125 mln euro.
Aby inwestycja mogła ruszyć miasto musi przygotować plan zagospodarowania, dopiero wtedy możliwe będzie przystąpienie do budowy galerii i węzła komunikacyjnego, tak aby stanowiły jeden funkcjonalny obiekt. – Celem projektu jest połączenie funkcji dworca PKP i PKS, zintegrowanie komunikacji autobusowej i tramwajowej.. Budynek ma być przykładem zrównoważonego budownictwa, charakteryzującego się m.in. minimalnym zużyciem energii. Będzie też funkcja kulturalna. Ma to być centrum filmowe z 7 salami kinowymi. Przed budynkiem chcemy też wykreować plac będący "salonem Olsztyna" – mówi Mariusz Ścisło z pracowni architektonicznej FS&P ARCUS z siedzibą w Warszawie.
Na pierwszych wizualizacjach przygotowanych przez architektów wyraźnie widać, że dworce PKS i PKP, a także galeria będą się znajdowały w bryle budynku. Powierzchnia dworców wyniesie odpowiednio 2,5 i 4 tys. mkw. Wstępny projekt zakłada budowę 9 stanowisk dla autobusów. W projekcie nie są na razie przewidziane zatoki dla busów i autobusów rejsowych, które zatrzymują się przy dworcu na kilkanaście minut. Na dachu budynku znajdzie się parking na 900 samochodów.
Przewidziano także przedłużenie istniejącego przejścia podziemnego prowadzącego od przystanków tramwajowych znajdujących się przy placu Konstytucji 3 Maja, przez dworzec aż na Zatorze. Celem architektów jest stworzenie nowoczesnego budynku i jednocześnie zachowanie elementów historycznych, jak na przykład zabytkowego budynku przy ul. Lubelskiej czy wsporników na dworcowych peronach.
Budowa będzie mogła się rozpocząć dopiero wtedy, gdy zostanie uchwalony plan zagospodarowania. Trzeba się jednak spieszyć, ponieważ na dzień dzisiejszy jest w Olsztynie czterech oferentów chcących zbudować centra handlowe. – Nie narzucamy miastu konkretnego terminu, ale żeby budowa miała sens, nie możemy być ostatni – powiedział prezes Retail Provider, Wiesław Łatała. Wydaje się, że gdyby plan został uchwalony dostatecznie szybko, to projekt mógłby zostać zrealizowany do końca 2014 roku.
mk