Pociągiem pojedziemy z Chabówki do Nowego Sącza [WIZUALIZACJE]

Orzech

Wzrośnie dostępność komunikacyjna i znaczenie kolei w Małopolsce, dzięki modernizacji trasy Chabówka – Nowy Sącz. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły kolejny przetarg dla realizacji prac na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. Inwestycja zapewni powrót pociągów na trasę po wieloletniej przerwie i zwiększy możliwości podróżowania ekologicznym środkiem transportu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły postępowanie przetargowe na modernizację odcinka Limanowa – bocznica Klęczany (bez stacji Limanowa), na linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Przetarg przybliża realizację inwestycji, istotnej dla reaktywacji trasy i rozwoju kolei w regionie.

Dzięki inwestycji PLK SA, przygotowana zostanie linia dla wygodnych, regularnych połączeń pasażerskich. Po ponad 20 latach przerwy na trasę będą mogły wrócić pociągi i ułatwią podróżnym komunikację. Efektem prac będzie lepsza dostępność do kolei oraz komfort i bezpieczeństwo. Nowe możliwości podróżowania, pozytywnie wpłyną na warunki życia mieszkańców. Przedsięwzięcie inwestycyjne przyczyni się do lepszego wykorzystania ekologicznej kolei, co oznacza również korzyść dla środowiska.

– Konsekwentnie likwidujemy zjawisko wykluczenia komunikacyjnego. Potwierdzeniem tego jest realizacja projektu Podłęże-Piekiełko, który składa się zarówno z modernizacji linii Chabówka-Nowy Sącz, jak i budowy nowej linii między podkrakowskim Podłężem na południe. To projekt, który zmieni układ komunikacyjny Małopolski – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

– Modernizacja trasy Chabówka – Nowy Sącz, to niezwykle ważna inwestycja, która zwiększy dostępność komunikacyjną oraz wzmocni znaczenie i atrakcyjność kolei w regionie. Ogłoszenie kolejnego przetargu na wykonanie prac oznacza, że jesteśmy coraz bliżej realizacji celu przedsięwzięcia i tym samym spełnienia oczekiwań mieszkańców – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Zakres prac w ogłoszonym przetargu na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany obejmuje m.in. budowę nowej stacji i przystanków, zwiększających dostępność i komfort pasażerów. Na stacji Męcina oraz na przystankach Mordarka i Chomranice, będą nowe, wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów. Komfort zapewnią wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowanie. Perony zostaną wyposażone również w system ścieżek naprowadzających dla osób niewidomych i niedowidzących. Na stacji Męcina, przewidziano dodatkowo budowę windy, która zwiększy dostęp do kolei wszystkim podróżnym. Przebudowa stacji Limanowa zaplanowana jest w ramach osobnego zdania.

Planowane prace między Limanową a Klęczanami, podobnie jak na innych odcinkach trasy, to również budowa nowych torów i wyposażenie linii w sieć trakcyjną oraz przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Tory na odcinku Limanowa – Klęczany, na długości ok. 8 km - zostaną poprowadzone w nowym miejscu.

Dla sprawnego i bezpiecznego ruchu pociągów, zaprojektowano budowę nowych obiektów inżynieryjnych, m.in. 9 mostów i 4 wiaduktów. Istotnym elementem inwestycji jest budowa tunelu kolejowego w miejscowości Pisarzowa, o długości blisko 4 km.

Przystanek kolejowy CHOMRANICE:

Wlot tunelu w miejscowości MORDARKA:

Modernizacja trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, to część większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej. Przygotowywane jest połączenie kolejowe „Podłęże – Piekiełko”, które oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

W lutym ogłoszono także przetarg na modernizację odcinka Rabka Zaryte – Mszana Dolna. Zakres podstawowy w ogłoszonych przetargach planowany jest do finansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy.

Źródło: PKP PLK