[Polska] Co przyciąga inwestorów do Polski

Kajtman
Jakie firmy najczęściej wchodzą na polski rynek? Co motywuje globalny biznes do inwestowania i rozwijania działalności w naszym kraju? Wyniki sondy, w której udział wzięły czołowe firmy deweloperskie, prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl.
Jarosław Zagórski, dyrektor handlowy i rozwoju Ghelamco PolandDostępność i jakość nowoczesnej powierzchni biurowej w danym kraju to tylko jeden z czynników, które wpływają na decyzję firm o ulokowaniu w Polsce swojego oddziału czy siedziby. Pod uwagę brany jest także szereg innych elementów, jak chociażby dostęp do wykwalifikowanej kadry, koszt jej zatrudnienia, czy jakość transportu. Jako kraj mamy wiele do zaoferowania w każdym z tych aspektów, dlatego Polską interesuje się coraz więcej zagranicznych firm, głównie z sektora IT i bankowego. Korporacje chętnie lokalizują tu również swoje centra usług wspólnych. W przypadku samego biura, przewagą Polski w dalszym ciągu pozostaje stosunek jakości powierzchni biurowej do ceny najmu. Jesteśmy nadal młodym, dynamicznym rynkiem. Rocznie powstaje tu wiele nowych inwestycji, które z racji swojego zaawansowania technologicznego i świeżości są dla wielu najemców dużo bardziej atrakcyjne, niż budynki starszego typu. To niewątpliwa przewaga konkurencyjna w stosunku do krajów Europy Zachodniej, gdzie duża część firm ma swoje lokalizacje w budynkach powstałych wiele lat temu, mających za sobą kilka etapów renowacji. Trudno im odmówić charakteru, zwłaszcza jeśli są to lokalizacje w historycznych kamienicach w centrum miasta. Jednak w tego typu budynkach znacznie trudniej jest zaimplementować nowoczesne i zielone technologie, które w nowobudowanych nieruchomościach stają się standardem.
Małgorzata Danek, członek zarządu LC Corp Czynników decydujących o wyborze Polski na pewno jest wiele, od globalnej sytuacji ekonomicznej na całym świecie do przyczyn na poziome lokalnym, takich jak zachęty oferowane przez samorządy, czy prężnie działające agencje wyspecjalizowane w ściąganiu i obsłudze zagranicznych inwestorów. Jednak w mojej opinii jednym z najważniejszych elementów, który przyciąga zagraniczne firmy jest dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej. Ilość chętnych do podjęcia pracy w połączeniu z tym, że na naszym rynku można wynająć biura o standardzie takim samym lub nawet wyższym niż na zachodzie Europy powoduje, że zarządy poszczególnych przedsiębiorstw podejmują decyzję o inwestycji w Polsce. Ze świadomością niewielu niewiadomych, co z kolei przekłada się na ograniczenie ryzyka biznesowego. Branże, które chętnie otwierają lub powiększają swoje filie to: BPO/SSC, R&D oraz szeroko rozumiany sektor IT. Ten trend jest niezmienny od dłuższego czasu.
Tomasz Tondera, Senior Partner w Griffin Real EstatePolski rynek nieruchomości jest nadal stabilnym i bezpiecznym miejscem do inwestowania. Z jednej strony wciąż oferuje atrakcyjniejsze niż w Europie Zachodniej stopy zwrotu przy akceptowalnym poziomie ryzyka, a z drugiej strony zapewnia przyzwoitą i szybko rozwijająca się infrastrukturę otaczającą inwestycję. Nie bez znaczenie jest fakt, iż faktycznie jest to rynek, który jest już w strefie euro. W tej walucie kwotowane są czynsze i oferowane finansowanie. Również transakcje na rynku kapitałowym rozliczane są w euro. Zatem z jednej strony wysoki poziom bezpieczeństwa, a z drugiej potencjalne zyski są magnesem dla zagranicznych firm. W miarę dalszego umacniania pozycji rynku "core-owego" spodziewamy się dalszego napływu inwestorów branżowych, finansowych, czy też choćby ze świata ubezpieczeniowego. 
Jacek Wachowicz, dyrektor ds. sprzedaży i najmu w GTCPolska stała się liderem w rynku outsourcingu usług procesów businessowych (BPO), itp. Relatywna wartość siły roboczej, wielość ośrodków miejskich i akademickich, a także zachęty strukturalne przyciągają inwestorów tej branży.
Maciej Jankiewicz, prezes zarządu Polskiego Holdingu Nieruchomości S.A.Główne aspekty, które decydują o tym, że zagraniczne firmy postanawiają inwestować i rozwijać biznes w Polsce, to w mojej ocenie przede wszystkim stabilność i atrakcyjność gospodarcza oraz polityczna naszego kraju. Posiadamy doskonale wykształconą kadrę tj. dobrze wykształconych ekonomistów, inżynierów, informatyków oraz naukowców. Tacy pracownicy są wysoko cenieni i poszukiwani przez firmy zagraniczne. Polska, w czasie obecnych zawirowań gospodarczych, postrzegana jest przez zagranicznych inwestorów jako wiarygodny i liczący się partner biznesowy – m.in. poprzez stabilną sytuację ekonomiczną, członkostwo w Unii Europejskiej i NATO. Należy również wspomnieć o dogodnym położeniu Polski w centrum Europy, na skrzyżowaniu jej głównych szlaków komunikacyjnych, co w znacznym stopniu wpływa na atrakcyjność naszego kraju.Ponadto ceny gruntów inwestycyjnych w Polsce, przykładowo pod projekty magazynowe, są znacząco niższe od kwot w Europie Zachodniej, co również wpływa na atrakcyjność Polski jako lokalizacji dla oddziałów czy magazynów zagranicznych firm. Powszechna dostępność w całej Polsce wykwalifikowanych pracowników, poparta rozwojem infrastruktury drogowej sprzyja budowie nowych, zaawansowanych technologicznie obiektów logistycznych, a rozwój handlu e-commerce wymusza zwiększenie stanów magazynowych.
Alexander Jurkowitsch, członek zarządu WarimpexPolska jest doskonałą lokalizacją do inwestowania i rozwijania biznesu dla zagranicznych firm. Według raportów, Polska jest atrakcyjnym rynkiem w Europie do lokowania inwestycji i prowadzenia biznesu ze względu na niższe koszty operacyjne oraz dobrze wykształconą, doświadczoną i znającą języki obce kadrę specjalistów. Największy odsetek wynajmujących stanowią firmy z sektora BPO/SSC, IT, bankowości i finansów. Istotny wpływ na rozwój rynku biurowego mają centra usług biznesowych, które lokują swoje biura głównie na rynkach lokalnych.  Zwracają uwagę na dostępność nowoczesnej powierzchni biurowej i korzystne warunki najmu oraz dostęp do lotnisk, czy sieci dróg. Duże znaczenie mają też zachęty oferowane przez lokalne władze, poprzez np. Specjalne Strefy Ekonomiczne. Kraków i Łódź, miasta w których realizujemy trzy nowe inwestycje biurowe – Chopin Office, Mogilska Office oraz Ogrodowa Office – znajdują się w pierwszej trójce pod względem powierzchni zajmowanej przez zagraniczne centra usług biznesowych. 
Ewelina Kałużna, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynków Skanska Property PolandPolska ma ogromny potencjał do przyciągania inwestycji. Wyróżników nie musimy specjalnie szukać – jesteśmy jedynym krajem w Europie, którego PKB notuje niezmienny wzrost od 20 lat. Mimo, że ostatnie prognozy wskazują mniejszy wzrost niż się spodziewaliśmy – wciąż jesteśmy na fali wznoszącej. Naszym stałym zasobem jest wykształcona, mówiąca wieloma językami kadra i stosunkowo niskie koszty pracy. Dla firm z dynamicznie rozwijającego się sektora usług, które wg danych ABSL deklarują rozwój złożonych procesów w swoich centrach, Polska to prawdziwe eldorado. Na rynku biurowym oferujemy topowe powierzchnie, nie odbiegające jakością od oferty światowych stolic. Ponadto mamy szeroki wachlarz lokalizacji do wyboru. Już nie tylko stolica wchodzi w grę. Wybijające się regiony to nasz ogromny wyróżnik w tej części Europy. Zawirowania polityczne w naszym kraju nie umknęły uwadze inwestorów, ale wpłynęły raczej na ich nieco większą ostrożność i dopytywanie z troską o sytuację niż odpływ. Światowi gracze mogą też liczyć na potencjał innowacyjności młodych polskich talentów. 60 mln zł przeznaczone na budowę akceleratorów dla polskich startupów, European Start-up Days podczas tegorocznego EKG, czy Start-Up Challenge na ABSL przyczyniają się do tworzenia mariaży kreatywnych Polaków z globalnymi graczami, poszukującymi konkurencyjnych przewag. Potrzebują ich szczególnie firmy z branży IT, które rozkwitają się nad Wisłą. Obok nich plasują się centra usług z obszaru finansów i księgowości. Wśród nowych graczy z sektora, którzy w ostatnim roku wybrali Polskę jako lokalizację swoich centrów usług wspólnych czy outsourcingowych można wymienić na przykład  FUJIFILM SSC, Eltel SSC, 3M SSC, czy centrum usług finansowych Merck. Na razie ciekawostką jest wypatrywanie w Polsce tzw. „positive Brexit effect”, w ramach którego mogą się do nas przenieść centrale niektórych firm z londyńskiego City. 
Mikołaj Konopka, wiceprezes zarządu Grupy Kapitałowej Euro StylGłówną motywacją do lokowania biznesu w Polsce są koszty prowadzenia działalności, które w stosunku do innych krajów Europy są u nas niższe – zarówno jeśli mówimy o koszcie najmu powierzchni, jak i o płacach, które są znaczącą pozycją po stronie kosztowej firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Oczywiście nie można zapominać o tym, że dysponujemy wysoce wykwalifikowaną i zaangażowaną kadrą – w Polsce jest wielu młodych ambitnych ludzi, którzy chcą się kształcić, rozwijać i mają w sobie wiele determinacji, aby osiągać zamierzone cele. Zagraniczne firmy dostrzegają ten potencjał i doceniają umiejętności polskich pracowników.
Mirosław Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa HoldingowaPolska jest bardzo atrakcyjnym rynkiem dla międzynarodowych firm, które coraz chętniej lokują w naszym kraju swoje siedziby czy też filie, dostrzegając potencjał lokalizacji i jej strategiczne znaczenie w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Powiązane jest to z dynamicznym rozwojem rynku biurowego, który już teraz oferuje ponad 8 mln mkw. nowoczesnych powierzchni, a kolejne 1,5 mln m kw. znajduje się w budowie. Międzynarodowe firmy mogą wybierać spośród wielu atrakcyjnych propozycji biurowych. Z drugiej strony, warto również wyróżnić bardzo dobre skomunikowanie dzielnic biurowych, zwłaszcza w Warszawie, Krakowie, czy Trójmieście, które znacząco wyróżnia Polskę na tle innych państw Europy Środkowo-Wschodniej. Motywacją dla ekspansji na polskim rynku jest także szybko rosnący poziom wykształcenia naszego społeczeństwa. Coraz więcej przedsiębiorstw, których działalność oparta jest na wiedzy, otwiera tu swoje oddziały. Dodatkowym atutem Polski pozostaje również wysoki wskaźnik wydajności i jakości pracy w stosunku do kosztów, na który składa się m.in. nadal stosunkowo niski poziom płac. Największe polskie miasta stają się atrakcyjną lokalizacją zwłaszcza dla międzynarodowych centrów usług wspólnych (SSC – Shared Services Centres), które stanowią nowy globalny trend w rozwoju outsourcingu usług biznesowych. Polskie miasta przyciągają także inwestorów budujących centra obsługi klienta, dedykowane firmom z sektora finansowego, IT i telekomunikacji.
Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.Polska to jeden z największych krajów Unii Europejskiej, funkcjonujemy w dużej i stabilnej gospodarce, co jest dobrze postrzegane przez partnerów zagranicznych. Położenie naszego kraju w centrum Europy sprawia, że lokalizacja oddziałów, to nowe możliwości dla rozwoju biznesu. Firmy, decydujące się na filię w dużych miastach jak Wrocław, prowadzą działania zarówno na rynkach zachodnich, jak i wschodnich. O przewadze Polski nad innymi krajami decyduje przede wszystkim dostępność wykwalifikowanej kadry specjalistów. Polacy świadczą wysokiej jakości usługi w konkurencyjnej dla rynków zagranicznych cenach. Dostrzegają to przede wszystkim firmy informatyczne, których debiuty w naszych warunkach obserwujemy najczęściej w ostatnich latach.