[Polska] Czy deweloperzy zaliczają lato do udanych

Kajtman
Jak sprzedawały się mieszkania w czasie tegorocznych wakacji? Jakie wyniki notowały firmy latem? Czy zainteresowanie zakupem mieszkań było większe niż przed rokiem? Sondę przedstawia serwis nieruchomości Dompress.pl.
Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.W naszych inwestycjach wakacje nigdy nie były okresem słabszym sprzedażowo. Przeciwnie, w czasie urlopu klienci mają zwyczajnie więcej czasu, aby zająć się poszukiwaniem mieszkania. Potwierdzają to także dane z rynku. Jeśli spojrzymy na kwartalną sprzedaż mieszkań na rynku pierwotnym, możemy zauważyć że wyniki sprzedaży w trzecim kwartale są nieznacznie wyższe, niż uzyskane w drugim kwartale br. Nie zmienia to faktu, że największy popyt notowany jest zwykle w czwartymi i pierwszym kwartale, czego też można spodziewać się w tym roku. Większe zainteresowanie zakupem mieszkań w ostatnich miesiącach roku jest spowodowane m.in. podwyższeniem wysokości wkładu własnego z początkiem nowego roku, chęcią zainwestowania wolnych środków przed upływem okresu rozliczeniowego i obawami co do zmian polityki kredytowej. 
Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord S.A.Biorąc pod uwagę wielkość oferty, jesteśmy usatysfakcjonowani tegorocznymi wynikami sprzedaży. W drugim kwartale br. rozszerzyliśmy ofertę o nowe inwestycje, które zyskały uwagę nabywców. Klienci interesują się w szczególności Brzozowym Zakątkiem oraz nowym osiedlem Chabrowe Wzgórze w Kowalach na granicy Gdańska, gdzie do sprzedaży wprowadziliśmy 108 mieszkań w dwóch budynkach z terminem odbioru w drugiej połowie 2017 roku.Nieco mniejszą ze względu na urlopy frekwencję w biurach sprzedaży rekompensuje zwiększona aktywność inwestorów, którzy poszukują lokali na wynajem przed rozpoczęciem roku akademickiego, a także osób rozważających zakup z myślą o przyszłym lecie. Widząc w bieżącym roku ogromną popularność Bałtyku jako destynacji urlopowej, inwestorzy uważnie analizują możliwości inwestycji w Trójmieście. Spływa do nas wiele zapytań m.in. o Bramę Sopocką w Gdyni, gdzie realizujemy 42 komfortowe apartamenty z tarasami lub ogrodami z terminem oddania w I kwartale 2017 roku. 
Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży J.W. Construction Holding S.A.Popyt na mieszkania w okresie letnim utrzymywał się na wysokim poziomie. Wbrew pozorom, to dla wielu osób doskonały moment na podjęcie decyzji o zakupie lokalu. Klienci mają wtedy czas na poszukanie najlepszych ofert. Odnotowaliśmy wzrost zainteresowania apartamentami na wynajem w warszawskich aparthotelach Wola Invest, jako długoterminową lokatą kapitału z zyskiem nawet do 100 proc. w okresie 10 lat. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również mieszkania w nadmorskim osiedlu Bernadowo Park w Gdyni, gdzie oferujemy lokale w cenie od 5500 zł za mkw.
Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home InvestTegoroczne wakacje były bardzo udane, jeśli chodzi o sprzedaż mieszkań w inwestycjach, które prowadzimy. Zainteresowanie klientów naszą ofertą było większe niż latem ubiegłego roku. W sierpniu podpisaliśmy rekordową ilość umów, mimo że to zazwyczaj lipiec jest lepszym miesiącem.
Yael Rothschild, prezes firmy Mill-Yon GdańskW inwestycji Aura Gdańsk, położonej na gdańskiej Wyspie Spichrzów, tegoroczne wakacje były jednym z najlepszych miesięcy. Z początkiem września zostało nam w ofercie ostatnie 20 mieszkań.  W sezonie letnim Trójmiasto przyciąga tłumy turystów z dużych polskich miast. Osoby z zasobniejszym portfelem wolą wypoczywać we własnym apartamencie i właśnie latem mają wolną chwilę, aby przejrzeć się ofercie deweloperów.Tegoroczne wakacje były również bardzo intensywne w warszawskim osiedlu Aura Park Wilanów. Poziom sprzedaży w tej inwestycji był nawet wyższy niż w innych miesiącach. Poza, pojawiło się m.in. sporo rodziców, kupujących mieszkanie dzieciom, które rozpoczynają studia. Z wakacyjnej oferty (6800 zł/mkw.) skorzystali również inwestorzy. W warszawskiej inwestycji Aura Sky ruch klientów był bardzo intensywny w lipcu, natomiast w sierpniu zdecydowanie zmalał.  
Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.Za nami bardzo dobra część roku i możemy mówić o znacznym wzroście sprzedaży mieszkań także w okresie wakacyjnym. Do 26 sierpnia sprzedaliśmy 620 lokali, tj. o 64 proc. więcej niż w roku ubiegłym, przy czym 182 mieszkań znalazło nowych właścicieli właśnie w lipcu i sierpniu. W ciągu całego roku naszym celem jest sprzedaż ponad 800 mieszkań, poziom ten może zostać przekroczony o 100 mieszkań. 
Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO ClassicTegoroczne lato zdecydowanie możemy zaliczyć do bardzo udanych. W okresie wakacyjnym zwykle obserwuje się spadek aktywności klientów, ale w tym roku było zupełnie inaczej. W naszej warszawskiej inwestycji Hubertus w lipcu pobiliśmy miesięczny rekord sprzedaży mieszkań w całej historii firmy. W gdańskim projekcie Wolne Miasto wynik sprzedaży mieszkań w lipcu i sierpniu nie odbiegał od rezultatów osiągniętych w poprzednich miesiącach.
Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi PolskaJuż w poprzednim roku w sezonie wakacyjnym notowaliśmy rekordowe wyniki sprzedaży, jednak tegoroczny sierpień, licząc rok do roku, przyniósł kolejne wzrosty. W lipcu natomiast sfinalizowaliśmy sprzedaż całego budynku Apartamenty Pereca w Warszawie na rzecz funduszu Bouwfonds, co zaowocowało ilością ponad 200 sprzedanych mieszkań w ciągu tego miesiąca.
Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży Red Real Estate DevelopmentTegoroczny sezon urlopowy był bardzo pracowity dla pracowników biur sprzedaży naszych inwestycji – Alpha Park w Warszawie, Red Park w Poznaniu i Nowa Papiernia Ultra Nova we Wrocławiu. Świadomość klientów rośnie, zdają sobie sprawę, że mieszkanie to inwestycja na wiele lat. Podczas urlopu mają więcej czasu, żeby podejść do banku i sprawdzić zdolność kredytową oraz przyjrzeć się ofercie. W tym roku decyzje zakupowe klientów przyspieszają zbliżające się zmiany, m.in. wzrost wkładu własnego do 20 proc. (obecnie 15 proc.) i wyczerpujący się budżet w programie MdM na 2018 rok. 
Przemysław Bednarczyk, wiceprezes zarządu Waryński S.A. Grupa HoldingowaWbrew pozorom, okres wakacyjny nie jest sezonem spowolnienia na rynku nieruchomości. Klienci, korzystając z urlopów i większej ilości czasu wolnego, chętnie odwiedzali biura sprzedaży naszych inwestycji i dokonywali analizy dostępnych ofert. Zainteresowanie zakupem mieszkań w naszych warszawskich projektach Miasto Wola i Stacja Kazimierz kształtowało się na wysokim poziomie. Poziom zainteresowania, ilość zapytań dotyczących mieszkań, a także liczba podpisanych umów wskazują na to, że w porównaniu z ubiegłorocznymi wakacjami wyniki sprzedaży są bardzo podobne.
Marcin Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates Liczba wizyt w okresie wakacyjnym w biurach sprzedaży inwestycji mieszkaniowych jest nieco mniejsza, ponieważ klienci wyjeżdżają na urlop. Część osób pozostaje jednak w mieście i wykorzystuje wolny czas na bardziej wnikliwe zapoznanie się z ofertą niż w innych miesiącach. Kupujący analizują wszystkie istotne parametry mieszkania. Zwracają też nieco większą uwagę na dodatkowe aspekty podczas wyboru. Lato to okres promocji, jeszcze także we wrześniu oferujemy wakacyjny 5 proc. rabat na mieszkania trzy i czteropokojowe z balkonami i ogródkami.
Jerzy Kłeczek, specjalista ds. marketingu w Activ InvestmentLatem tradycyjnie sprzedaż mieszkań spada. Zawsze uwzględniamy te tendencję w planach sprzedażowych. Nie mniej, tegoroczne lato możemy zaliczyć do udanych.