Wrocław i Kraków to dwa polskie miasta, które znalazły się w raporcie "Europe's Business Services Destinations", przygotowanym przez Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych.
Eksperci ABSL tłumaczą, że jeszcze przed dekadą nowoczesne usługi dla biznesu były w naszym kraju pojęciem enigmatycznym. Dziś to jedna z najbardziej prężnych gałęzi gospodarki.
W Polsce w sektorze nowoczesnych usług biznesowych pracuje 212 000 osób – to łącznie pracownicy centrów usług wspólnych (Shared Services Centers, SSC), outsourcingu procesów biznesowych (Business Process Outsourcing, BPO), centrów IT i centrów badawczo-rozwojowych (Research&Development, R&D). W Europie liczbę zatrudnionych w tym sektorze można ostrożnie szacować na około 1,5 miliona osób.
– W ostatnich latach obserwujemy, jak rynek nowoczesnych usług biznesowych napędza europejskie gospodarki – zwłaszcza w naszym regionie. Właśnie ten aspekt – związany z rynkiem pracy i kapitałem ludzkim – odgrywa kluczową rolę w zakresie tematycznym najnowszego raportu – mówi Wojciech Popławski, wiceprezes ABSL.
ABSL
To pierwsza tego rodzaju analiza ciekawych miejsc dla usług biznesowych w Europie.
– Wartością samą w sobie jest formuła raportu, w której nie koncentrujemy się na porównaniach, wskazaniu lepszych czy gorszych destynacji. Do rąk potencjalnych inwestorów i interesariuszy oddajemy kompleksowy przegląd lokalizacji w krajach Unii Europejskiej, w których sektor nowoczesnych usług biznesowych najlepiej skapitalizował to, co jest jego największym potencjałem: utalentowanych, pełnych pasji ludzi, którzy zasilają kadry centrów usług – dodaje Wojciech Popławski.
Najnowsza publikacji miała swoją premierę podczas drugiej edycji ABSL/Bloomberg BNA International Conference w londyńskim City, gdzie dyskutowano o szansach i wyzwaniach dla państw Europy Środkowo-Wschodniej.
– Rynki, zarówno Polski, jak i innych państw Europy Środkowo-Wschodniej, są świetnie przygotowane do tego, by stać się nie tyle zapleczem dla procesów realizowanych w europejskich biznesowych metropoliach, ale partnerem, który dotrzymuje kroku. Wyraźnie widać kierunki, w jakich rozwijają się poszczególne ośrodki – na przykład Bukareszt jest mocno zorientowany na usługi IT, podczas gdy Kraków wyrasta na centrum, w którym obsługiwane są przede wszystkim procesy związane z finansami – komentuje Jacek Levernes, prezes ABSL.
Raport "Europe’s Business Services Destinations" można przeczytać i pobrać ze strony www.abslreport.com.