[Polska] Koniunktura ekonomiczna sprzyja ekspansji najemców

Kajtman

Według najnowszej publikacji Savills, międzynarodowego doradcy na rynku nieruchomości, zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w kraju powiększyły się o 270 000 mkw. (zlokalizowanych w dwóch rozbudowach centrów handlowych i ośmiu nowych projektach) do początku września bieżącego roku i obecnie wynoszą blisko 10 mln mkw. Ponadto ponad 891 000 mkw. nowej powierzchni handlowej znajduje się obecnie w trakcie budowy, z czego 228 000 mkw. zostanie ukończone do końca 2014 roku.

 

Raport podkreśla atrakcyjność polskiego rynku handlowego, którą w ostatnich 12 miesiącach potwierdziły nowe marki m.in.: Kiehl’s i Neo otwierające sklepy w warszawskiej Arkadii, Devred 1902 ze sklepem w Wola Park (Warszawa), Leopark otwarty w Bonarka City Center (Kraków), Inside w Galerii Katowickiej (Katowice) oraz Nuna Lie w gliwickiej Europie Centralnej.

 

Brian Burgess, Dyrektor Zarządzający na Europę Centralną w Savills, potwierdza: “Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy obserwowaliśmy kolejne marki handlowe wchodzące do Polski, warto jednak pamiętać, że kolejne znane w Europie i na świecie marki uważają Polskę za interesującą lokalizację i planują otwarcie swoich sklepów nad Wisłą”.

 

Eksperci Savills zauważają rosnącą popularność obiektów handlowych typu pasaż handlowy, centrum codziennych zakupów i parków handlowych o powierzchni do 10 000 mkw., które dedykowane są zwykle mniejszym miastom. Wiele firm wprowadza zatem na rynek nowe koncepcje obiektów, np.: Stop.Shop rozwijany przez Immofinanz, HopStop realizowany przez Katharis Development, elbfonds Development i ich centra marcredo, Shopin i Shop Corner budowane przez Budner, Eyemaxx z obiektami MyBox oraz centra Dekada rozwijane przez Dekada Realty.

 

Michał Muc, dyrektor Działu Kompleksowych Usług dla Nieruchomości w Savills, komentuje: “Liczba aktywnych deweloperów powierzchni handlowych rośnie, co ma często związek z dywersyfikowaniem działalności firmy i rozpoczęciu działalności w sektorze handlowym. W kolejnych kilku latach obserwować będziemy zmiany na polskiej mapie handlowej związane z powstawaniem w mniejszych miastach małych obiektów handlowych”

 

Jak wynika z danych firmy, wolumen transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych wyniósł około 360 mln EUR, ale Michał Ćwikliński wyjaśnia: „Popyt na atrakcyjne, dominujące obiekty handlowe zlokalizowane zarówno w największych, jak i mniejszych miastach, rośnie. Pomimo niskiego wolumenu zarejestrowanego w pierwszej połowie roku spodziewamy się, że dane uwzględniające pełne 12 miesięcy pokażą wolumen na poziomie około 1,0-1,2 mld EUR, czyli niewiele poniżej zeszłorocznego wyniku”.