Z najnowszej analizy przygotowanej przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield wynika, że Polska jest niekwestionowanym liderem w Europie pod względem dynamiki wzrostu sprzedaży detalicznej w przeliczeniu na jednego mieszkańca, która od 2004 r. wzrosła aż o 66%. W ostatnich pięciu latach zarówno zasoby powierzchni handlowej, jak i wartość sprzedaży wzrosły łącznie o 20%. Według prognoz w następnych 10 latach Polska może liczyć na wzrost wydatków konsumenckich w przeliczeniu na jednego mieszkańca o 40%, co świadczy o coraz większej zamożności polskiego społeczeństwa.
Głównym czynnikiem stabilnego wzrostu zasobów nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce, we wszystkich formatach i rodzajach obiektów, jest dynamicznie rosnąca sprzedaż detaliczna. Zasoby i wartość sprzedaży wzrosły łącznie o 20%. Pomimo nieznacznego spowolnienia w ostatnim czasie, podaż powierzchni handlowej nadal rośnie w stabilnym tempie 3% rocznie, natomiast wydatki konsumenckie rosły o 6-7% rocznie w ostatnich dwóch latach.
Zmienia się również struktura wydatków konsumenckich. W porównaniu z 2012 r. zwiększył się udział kategorii spoza sektora spożywczego takich jak odzież i akcesoria, zdrowie i uroda oraz rozrywka, kultura i rekreacja. Z tego względu struktura wydatków w Polsce upodabnia się do typowej dla bardziej zamożnych społeczeństw. Stwarza to duże możliwości dla inwestorów, którzy mogą zdecydować się na budowę zupełnie nowych obiektów handlowych lub przebudowę już istniejących, a także dla operatorów zamierzających wejść na polski rynek, zwłaszcza w segmencie rozrywkowo-rekreacyjnym.
– Struktura wydatków konsumenckich w Polsce zmienia się, przypominając coraz bardziej strukturę charakterystyczną dla krajów o wyższym stopniu zamożności. Rynek wchodzi w nową fazę dojrzałości, co stwarza duże możliwości realizacji nowych projektów handlowych, formatów, konceptów i modeli funkcjonowania. Prognozowany na najbliższą dekadę wzrost wydatków konsumenckich w przeliczeniu na jednego mieszkańca o 40% umożliwi dalszy zrównoważony rozwój rynku handlowego w Polsce – mówi Kamila Wykrota, Partner, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynkowych w Cushman & Wakefield.
W 2016 r. średnia wartość sprzedaży detalicznej w przeliczeniu na metr kwadratowy nowoczesnej powierzchni handlowej wyniosła 8150 euro rocznie. Biorąc pod uwagę wielkość sprzedaży przypadającej na jeden metr kwadratowy największy potencjał rozwoju rynku handlowego mają takie województwa jak mazowieckie (Warszawa), małopolskie (Kraków), a także świętokrzyskie (Kielce) i warmińsko-mazurskie (Olsztyn). W województwie wielkopolskim aglomeracja poznańska ma największy udział w zasobach powierzchni handlowej wynoszący 70%, ale zamieszkuje ją tylko 24% łącznej ludności tego regionu. Z tego względu nowe obiekty handlowe mogą zostać wchłonięte na rynkach mniejszych miast tego województwa.
W ostatnich pięciu latach najwyższy wzrost sprzedaży detalicznej odnotowano na największych rynkach regionalnych, tj. w województwie mazowieckim (Warszawa), śląskim (Katowice), dolnośląskim (Wrocław), wielkopolskim (Poznań) i pomorskim (Gdańsk).
Źródło: materiały prasowe