Sektor z wynikami porównywalnymi do 2016 roku. W Polsce zadebiutowało 20 zagranicznych marek. Do użytku oddano ponad 330 000 mkw. w centrach handlowych. Wartość transakcji, których przedmiotem były nieruchomości handlowe przekroczyła 1,9 mld euro.
Firma doradcza JLL podsumowała najważniejsze wydarzenia na rynku nieruchomości handlowych w Polsce w 2017 r.
Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosi obecnie 13,8 mln mkw., z czego najwięcej stanowią centra handlowe – 408 galerii oferuje łącznie blisko 9,8 mln mkw. Pozostałe formaty to parki handlowe i wolnostojące obiekty handlowe (3,8 mln mkw.) oraz centra wyprzedażowe (0,24 mln mkw.).
– Na przestrzeni całego roku na rynku handlowym w Polsce przybyło 466 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej we wszystkich formatach. Najwięcej, bo 331 000 mkw. powstało w ramach centrów handlowych, co jest wynikiem porównywalnym z 2016 rokiem. Nowa podaż oddana do użytku w 2017 r. w ramach galerii skoncentrowała się w największych aglomeracjach. Ten trend będzie utrzymany w najbliższym czasie, jako że ponad 70% powstającej obecnie powierzchni w centrach handlowych pojawi się właśnie w głównych aglomeracjach – komentuje Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.
Ostatni kwartał był najbardziej aktywnym w 2017 r. Rynek wzbogacił się o 236 000 mkw. nowej powierzchni w ramach wszystkich formatów handlowych, co stanowiło aż 51% całkowitej, nowej podaży oddanej w ciągu ubiegłego roku. W IV kw. 2017 r. otwarto pięć nowych centrów handlowych, a cztery kolejne zostały rozbudowane.
W wyniku ostatnich otwarć poziom nasycenia powierzchnią handlową w Polsce wzrósł do 255 mkw./ 1 000 mieszkańców, jednak wciąż utrzymuje się poniżej średniej dla Europy Zachodniej (266 mkw./ 1 000 mieszkańców).
– W 2018 roku na rynek trafić może 361 000 mkw. w ramach centrów handlowych, z czego blisko 327 000 mkw. jest już w budowie. Inwestorzy nadal wykazują zainteresowanie projektami wielofunkcyjnymi i chociaż takie obiekty pozostają na razie domeną rynku warszawskiego, to widzimy wzrost aktywności w tym segmencie również w innych głównych aglomeracjach – informuje Joanna Tomczyk, analityk rynku, JLL.
Popyt i czynsze– W ubiegłym roku działalność w Polsce rozpoczęło 20 zagranicznych marek z 12 różnych krajów, czyli o trzy więcej niż w 2016 r. Dowodzi to, że Polska pozostaje atrakcyjnym rynkiem dla najemców. Co ciekawe, nowe marki reprezentują w większości segment średni i wysoki, co świadczy o tym, że sieci dostrzegają potencjał zakupowy oraz zapotrzebowanie wśród polskich konsumentów na towary wyższej jakości – podsumowuje Anna Wysocka.
Najgłośniejsze debiuty minionego roku to otwarcie sklepu z pełną ofertą amerykańskiej marki Victoria’s Secret w Arkadii, wejście do Polski brytyjskiego sklepu z zabawkami Hamley’s oraz premiery rosyjskich marek modowych z grupy Melon: Befree, Zarina, Love Republic w Galerii Północnej, a także uruchomienie hiszpańskiej Sfery w centrum Wroclavia.
Czynsze "prime", które dotyczą najlepszych lokali handlowych o powierzchni 100 mkw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, zlokalizowanych w wiodących centrach, są tradycyjnie najwyższe w Warszawie (do 130 euro za mkw. miesięcznie). Stawki na pozostałych głównych rynkach znajdują się na poziomie od 45 do 60 euro za mkw. miesięcznie, z perspektywą stabilizacji w okresie krótko- i średnioterminowym.
Rynek inwestycyjny– W ubiegłym roku całkowita wartość transakcji inwestycyjnych na rynku nieruchomości handlowych wyniosła ponad 1,93 mld euro. Finalizacja kilku dużych umów kupna/sprzedaży przesunęła się na na początek 2018 r., zapowiadając w ten sposób silny I kwartał tego roku. Jedna z takich transakcji – sprzedaż portfela 28 nieruchomości handlowych za około 1 mld euro – już się wydarzyła na początku stycznia – informuje Agata Sekuła, dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL.
Największe ubiegłoroczne transakcje inwestycyjne to sprzedaż centrum Magnolia Park we Wrocławiu przez Blackstone na rzecz Union Investment za ok. 380 mln euro; sprzedaż czterech parków handlowych – dwóch w Aglomeracji Warszawskiej, po jednym w Katowicach i Poznaniu – przez IKEA Centres do Pradera European Retail Parks; zakup centrów wyprzedażowych (Aglomeracja Warszawska, Gdańsk i Sosnowiec) z portfolio Fashion House przez niemiecki fundusz Deutsche Asset Management; a także sprzedaż Galerii Słonecznej w Radomiu czy sprzedaż Alfy w Białymstoku.
Stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe w kraju wynoszą obecnie 4,9%, a za najlepsze parki handlowe ok. 7,0%.
Źródło: materiały prasowe