[Polska] Via Carpatia szansą dla Polski Wschodniej?

[Polska] Via Carpatia szansą dla Polski Wschodniej?

REKLAMA
Via Carpatia, jako unijny szlak transportowy jest długo wyczekiwaną inwestycją, która powinna pobudzić gospodarkę Europy Wschodniej, od Bałtyku aż po Morze Egejskie. W Polsce jej trasa ma przebiegać przez województwa: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie, po śladzie drogi ekspresowej S61, S16 i S19 – dokładnie z Kłajpedy i Kowna na Litwie, przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, aż do Rumunii, Bułgarii i Grecji. W Polsce trasa ma liczyć łącznie niecałe 700 km. Drogowy szlak Via Carpatia na Podlasiu z drogami S19 i S8 będzie łączyć kraje Europy Południowej ze Skandynawią. Inwestycje w drogi ekspresowe, łączące wschodnie miasta będą dodatkowym motorem rozwoju dla np. Białystoku, Lublina, czy Rzeszowa. Inwestorzy patrzą na te rynki z optymizmem. Już w 2015 roku na lubelskim rynku rozpoczęto inwestycje w infrastrukturę logistyczną i obecnie znajduje się tam około 130 000 mkw. powierzchni magazynowej do wynajęcia. Via Carpatia będąc łącznikiem dla głównych miast wschodniej Polski sprawia, że rośnie zainteresowanie inwestowaniem w tej części kraju.

Urszula Duval Rasmussen, starszy negocjator w dziale powierzchni przemysłowych i logistycznych w Cushman & Wakefield

Zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowo-przemysłowej w regionie wschodniej Polski wynoszą 400 000 mkw. i skoncentrowane są w dwóch lokalizacjach: w Rzeszowie i Lublinie. Większość powierzchni stanowią nowe obiekty – około 265 000 mkw. powstałe w ciągu ostatnich trzech lat za sprawą inwestycji takich firm jak Panattoni, MLP, Goodman, CLM i Waimea Group. Nowe obiekty powstaną wkrótce w Kielcach i Białymstoku, które dzięki inwestycjom drogowym S7 i S8 uzyskają szybkie połączenie z największym rynkiem logistycznym, czyli Warszawą.
Pomimo wzrostu zainteresowania rynkiem Polski Wschodniej, zapotrzebowanie na powierzchnie logistyczne wśród najemców wciąż ogranicza się do niewielkich transakcji, z których większość nie przekracza 3 000 mkw. Trend ten może jednak ulec zmianie w związku z kluczowymi inwestycjami włączającymi region w nowoczesną sieć transportową w skali międzynarodowej, do czego z pewnością przyczyni się realizacja trasy Via Carpatia. 

Adrian Semaan, konsultant w dziale powierzchni przemysłowych i logistycznych, Cushman & Wakefield

Powstanie trasy Via Carpatia w znacznym stopniu poprawi wizerunek wschodniej Polski w oczach inwestorów, w szczególności z branży logistyczno-magazynowej. Trasa nie tylko usprawni komunikację z krajami położonymi na północ i południe od granic Polski, lecz również znacznie skróci czas przejazdu pomiędzy miastami takimi jak Rzeszów, Lublin czy Białystok. Zakończenie budowy polskiego odcinka trasy planuje się w 2024 roku. Można zakładać, że część terenów inwestycyjnych w ośrodkach traktowanych przez inwestorów jako priorytetowe, zostanie do tego czasu w znacznym stopniu zagospodarowana, dlatego tereny położone wzdłuż Via Carpatii mogą być w przyszłości ciekawą alternatywą.

Kamil Żach, specjalista ds. gruntów w dziale powierzchni przemysłowych i logistycznych, Cushman & Wakefield

Źródło: materiały prasowe

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

Budowa Nautic Park w Darłowie rozkręca się
Nadmorski apartamentowiec Nautic Park z widokiem na Bałtyk wyrasta z ziemi i wchodzi na zasadniczy e...
Szczecin: Rusza przebudowa ulicy Górnośląskiej
Przebudowa ul. Górnośląskiej jest jednym z etapów inwestycji, która ma celu reorganizację układu dro...
XIX-wieczny dworzec Kraków Swoszowice doczeka się remontu
Niebawem rozpocznie się remont budynku dworca, położonego na linii Kraków Płaszów – Oświęcim. Od 199...
Wrocław: Tak może się zmienić teren nad Ługowiną. Konkurs rozstrzygnięty
Deweloper M3 Invest wraz z Zarządem Zieleni Miejskiej i Radą Osiedla Maślice wybrali najlepszy pomys...
Poznań: Onkologia dziecięca z nową siedzibą. Skanska i Uniwersytet Medyczny ruszają z budową [WIZUALIZACJE]
Rozbudowa placówki przy ulicy Szpitalnej o dwupiętrowe skrzydło pochłonie 26 milionów złotych. Młodz...
Nowa atrakcja Poznania ruszy już w 2021 roku
Centrum Szyfrów Enigma powstanie w budynku przy skrzyżowaniu ulic Święty Marcin i Kościuszki. Przez...
Rusza budowa trasy tramwajowej na Górkę Narodową
13 lipca 2020 roku rusza długo wyczekiwana budowa nowej linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki...
Wrocław: Na Pilczyce wróci budynek handlowy. Miejska działka sprzedana
Przy zbiegu ulic Gwareckiej i Sielskiej funkcjonowały apteka i sklep. Miasto zburzyło zabudowę i spr...
Wrocław: Archicom szykuje się do budowy setek mieszkań na Kępie Mieszczańskiej. W planach też remont zabytku
Wrocławski deweloper kupił nieruchomość na nadodrzańskiej wyspie w ubiegłym roku za ponad 40 milionó...
Wrocław: Miliony za grunt przy zabytkowym spichlerzu na Starym Mieście. Będzie przetarg
Miasto wykonało kolejny krok w kierunku sprzedaży terenu położonego blisko zbiegu ulic Menniczej i W...